O vizita pe platourile de filmare ale unui serial turcesc s-a transformat rapid intr-o alta experienta inedita, in care am intrat in contact cu popularitatea alarmanta a lui Recep Erdogan in orasul natal. Am stat, pentru o noapte, in acelasi hotel cu presedintele Turciei (sau cel putin, cu "armata" lui), am asistat la desfasurarea de forte si pregatirile excesive ale politiei si am “admirat” zecile de afise si bannere atarnate pe blocurile orasului Rize, din zeci in zeci de metri.

Recep Erdogan pare sa fi pierdut puterea in Istanbul, in urma alegerilor locale din martie, insa in regiunea natala inca detine popularitatea. Este impresia cu care am ramas dupa ce am petrecut un weekend in regiunea Trabzon - Rize, ultimul fiind orasul natal al lui Erdogan. Inca de cand am ajuns in Trabzon am observat afise si bannere cu presedintele Turciei, iar, din autobuz, Rize parea doar un oras in care aproximativ 1 din 5 blocuri avea cel putin un steag sau o fotografie cu conducatorul turc.

Ce se intampla acum in Turcia

Ca Recep Erdogan a devenit de-a lungul timpului un dictator nu mai este o noutate; Turcia se afla in relatii tensionate cu SUA, Uniunea Europeana si, in esenta, cu orice principiu democratic. SUA au decis sa excluda Turcia din programul pentru F-35 dupa ce a anuntat ca va achizitiona sisteme rusesti S-400, iar Uniunea Europeana a decis sa taie peste 145 de milioane de euro din fondurile europene pe care Turcia urma sa le primeasca in 2020 ca sanctiune pentru forarea ilegala a zacamintelor de gaze in largul Ciprului, in zona de nord a insulei unde Turcia si Cipru isi disputa teritoriul inca din 1974.

In primavara acestui an au avut loc alegerile locale unde Ekrem Imamoglu, candidat din partea Partidului Republical al Poporului (CHP) si opozantul lui Erdogan a castigat la o foarte mica diferenta scrutinul pentru Istanbul. Presedintele Erdogan a denuntat nereguli, iar aproape trei luni mai tarziu locuitorii orasului Istanbul au fost rechemati la urne pentru a-si alege primarul. Din nou, Imamoglu a iesit castigator.

De ce conteaza atat de mult alegerile din Istanbul si ce inseamna pentru Erdogan? Ei bine, asa cum insusi presedintele are obiceiul sa spuna, “cine castiga Istanbulul, castiga Turcia". Este mai mult decat un scrutin municipal si are valoare de test pentru popularitatea lui Erdogan si a partidului sau. Este vorba despre a pastra capitala economica si cultura a Turciei, dar si sustinerea a 15 milioane de locuitori, pe care s-a bucurat in ultimii 25 de ani. Pentru opozitie castigarea scrutinului insemna prima infrangere majora a lui Erdogan din 2003 pana in prezent.

Erdogan, slabit in Istanbul, puternic in regiune

Desi la Istanbul Erdogan pare sa fi pierdut puterea, in alte regiuni ale Turciei, cel putin de pe teren, lucrurile nu par similare. La invitatia Kanal D, am ajuns pe platourile de filmare ale serialului turcesc “Lacrimi la Marea Neagra”, ajuns deja in Turcia la sezonul 3. Filmarile se tin in localitatea Vakfikebir, in apropiere de Trabzon. In cele 3 zile am apucat sa ma plimb prin mai multe astfel de localitati astfel incat am reusit sa-mi fac, cat de cat, o idee despre cat de iubit, poate chiar adulat, este Erdogan in regiune.

Prima zi: in varf de munte, casele au steagul Turciei si fotografia lui Erdogan in geam

In prima zi a deplasarii am vizitat Uzungol, una dintre actractiile turistice ale regiunii, un sat si un lac, deopotriva. Am urcat sus, pe munti, de unde puteam admira valea, dar am avut ghinion cu ceata foarte deasa. In schimb, am putut explora satul si casele de pe dealuri, saracacioase, de altfel. Una, in particular, mi-a atras atentia pentru ca avea atarnate, de-o parte si de alta a ferestrei, steagul Turciei si respectiv portretul lui Recep Erdogan. Trebuie sa recunosc ca m-a amuzat, dar nu i-am dat foarte mare importanta, considerand ca locuitorii acelei locuinte sunt patrioti inflacarati.

De la Uzungol am plecat la Rize, la o distanta de vreo 2 ore de mers cu masina, unde eram cazata. De aceasta data am putut sa vad cum absolut toti stalpii de iluminat de pe drum erau impodobiti cu stegulete ale Turciei si cu bannere ale presedintelui Erdogan.

Din autobuz, aproape toate blocurile pareau sa aiba afise si bannere imense cu imaginea conducatorului turc si steagul Turciei. La un moment dat am numarat 11 astfel de steaguri atarnate pe blocurile orasului Rize in decurs de doar cateva minute.

Ghidul ne-a explicat ca Rize este orasul natal al lui Erdogan, ca presedintele este foarte iubit de locuitori si ca acesta este obiceiul lor de a-si exprima afinitatea pentru Erdogan. Abia mai tarziu aveam sa aflu ca orasul se pregatea de o alta sarbatoare si anume, vizita lui Erdogan chiar in Rize. Este posibil ca decoratiunile excesive sa fi fost facute doar cu ocazia acestei vizite, insa din discutiile ulterioare, mai indoiesc ca le-ar fi dat jos odata cu plecarea lui Erdogan din regiune.

Mic dejun cu 300 de politisti forte speciale: Erdogan, cazat in acelasi hotel

A doua zi a deplasarii incepe in hotelul in care am fost cazati, Ramada. Dis de dimineata, cand sa cobor la micul dejun, dau nas in nas cu un politist inarmat pana in dinti, asteptand liftul. Nu m-am mirat si m-am gandit doar ca e Turcia, nu e atat de iesit din comun sa vezi un politist cu o mitraliera. In lift chiar l-am intrebat amuzata care-i treaba cu mitraliera din mana, dar din pacate - fericire pentru mine, daca stau sa ma gandesc mai bine - nu stia engleza, asa ca am plecat nedumerita.

Cand am intrat in sala de mese, am vazut alte cateva sute de politisti precum cel din lift si atunci, clar, mi-am dat seama ca se petrece ceva ciudat. Nu erau polisti locali, pareau echipaje ale fortelor speciale, erau echipati corespunzator si toti aveau mitraliere, pistoale si alte arme la brau. L-am intrebat pe ghid ce se intampla, iar raspunsul lui a fost ca Erdogan calatoreste in regiune in acest weekend si asa procedeaza inainte de a se caza la un hotel: trimite sute de politisti inainte.

Daca la momentul respectiv tot nu credeam ca ar putea fi cazat in acelasi hotel in care eram, intamplarile ulterioare mi-au dovedit contrariul. Pe strada, politisti rutieri si filtre de control erau la fiecare intersectie. Chiar am fost opriti de un astfel de filtru, iar in timp ce ghidul spunea ca suntem un grup de jurnalisti aflati intr-o deplasare, ofiterul a cerut, pe un ton autoritar, sa se stearga orice fotografie facuseram militarilor de la punctul de control. Se pare ca unul dintre jurnalistii din spatele busului facuse o fotografie unui militar care patrula, iar aceasta miscare nu a ramas nesurprinsa de ofiterul care cerea explicatii ghidului.

Duminica, meeting Erdogan in centrul Trabzonului

In cea de-a treia zi a deplasarii am mers in centrul orasului Trabzon, aflat la o ora distanta de mers cu masina de Rize. Din nou, am putut sa “admir” multimea de afise si postere cu Erdogan. Cand am ajuns insa in centru, am vazut ca strada principala fusese inchisa, o armata de polistiti si militari patrula, iar o macara fixa un afis imens cu Erdogan chiar in mijlocul pietei.

Am aflat astfel ca Recep Erdogan urma sa vina chiar in centrul Trazbonului sa tina o prelegere, un obicei de-ale presedintelui de a-si asigura in continuare sustinerea aoamenilor. Nu am prins perioada comunista, dar imi imaginez ca o astfel de desfasurare de forte se intampla si la prelegerile lui Ceausescu.

Aveam pranzul programat la un restaurant chiar in mijlocul pietei, in plina adunare a simpatizantilor lui Erdogan. Cand polistii au inceput sa faca controale aleatorii printre oamenii stransi in centrul Trabzonului, iar galeriile de fotbal sa isi faca aparitia, am hotarat sa plecam.

La orele cand Erdogan isi exprima gratitudinea si suportul pentru sustinatorii partidului sau eram deja pe malul Marii Negre. Erdogan si-a inceput campania nationala cu orasul Rize pentru ca partidul sau a obtinut in aceasta regiune mai bine de 72% din voturi in cadrul alegerilor din 31 martie. In Trabzon, 64% din oameni au votat cu partidul lui Erdogan.

As fi intrebat oamenii din piata daca chiar il iubesc pe Erdogan, dar limba engleza nu este comuna in acea regiune. Ghidul, in schimb, mi-a zis ca, desi are foarte multi sustinatori in Rize si Trabzon, nu il place pe Erdogan. Si ca el, m-am gandit, poate mai sunt multi chiar in regiune. Doar ca nu o arata. Si cu o astfel de impresie am plecat si eu din aceasta parte a Turciei: turcii se afla intr-o ciudata relatie de iubire si ura cu conducatorul lor. Ca peste tot, de altfel.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Internațional »