Preşedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, şi-a reafirmat decizia de a construi ''Canalul Istanbul'', ca alternativă navigabilă pentru Strâmtoarea Bosfor, în pofida criticilor din partea opoziţiei şi ecologiştilor, relatează agenţiile DPA şi EFE.

''Indiferent că vreţi sau nu, vom începe Canalul Istanbul şi îl vom face'', a spus Erdogan într-un discurs în faţa membrilor formaţiunii sale politice, Partidul Justiţiei şi Dezvoltării (AKP). El a mai menţionat că lucrările ar trebui să înceapă vara acesta şi procesul de licitare va fi demarat curând, scrie Agerpres.

Erdogan a anunţat prima dată acest proiect în anul 2011, când era prim-ministru. Iniţiativa a stârnit de atunci critici cu privire la rentabilitatea sa, impactul asupra mediului şi aplicarea Convenţiei de la Montreux, semnată în anul 1936.

Canalul este proiectat să fie construit pe o lungime de circa 45 de kilometri, la aproximativ 30 de kilometri vest de strâmtoarea care leagă Marea Marmara şi Marea Neagră.

Un argument invocat de adversarii acestui proiect este că el nu-şi justifică utilitatea în condiţiile în care traficul maritim prin Bosfor a scăzut constant în ultimul deceniu. Conform datelor Ministerului turc al Transporturilor, circa 38.400 de nave au tranzitat Bosforul anul trecut, faţă de circa 55.000 în 2006, deşi tonajul total a crescut cu aproximativ 30%.

Erdogan afirmă însă că această cale navigabilă poate susţine în condiţii de siguranţă cel mult 25.000 de nave pe an, având în vedere standardele de securitate, şi în prezent se apropie limitele sale.

Primarul oraşului Istanbul, Ekrem Imamoglu, a promis că va folosi toate pârghiile legale pentru a bloca planul lui Erdogan, susţinând că acesta implică riscuri pentru mediu şi infrastructură.

Potrivit unor cercetători, construcţia unui asemenea canal riscă să diminueze accesul la apă potabilă şi să provoace un cutremur în zona oraşului Istanbul.

Primarul Imamoglu, membru al formaţiunii de opoziţie Partidul Republican al Poporului (CHP), mai crede că planurile de dezvoltare urbană de-a lungul noului canal vor avea ca principali beneficiari investitori apropiaţi lui Erdogan, care miercuri a spus că un oraş cu 500.000 de locuitori va fi construit pe ambele maluri ale canalului.

Proiectul a fost criticat recent într-o scrisoare şi de peste 100 de amirali în rezervă, care consideră că acesta subminează Convenţia de la Montreux.

Acest canal este doar unul dintre planurile măreţe de infrastructură promise de Erdogan, printre ele numărându-se noul aeroport din Istanbul, recent construit, un nou pod peste Bosfor şi două tuneluri submarine care să lege părţile europeană şi asiatică ale metropolei turce.

Sursa foto: Rangzen / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri