Airbus se asteapta ca anul 2009 sa fie "oribil" pentru clientii sai, marile companii aeriene, si mizeaza pentru prima oara dupa 2003 pentru un numar al comenzilor mai mic decat cel al livrarilor, a declarat directorul executiv, Thomas Enders, citat de AFP.

Anul 2009 "ar putea fi pentru clientii Airbus mai oribil decat 2008, care a fost deja ingrozitor din cauza scumpirii carburantilor in primul semestru, a crizei creditelor si incetinirii economiei in al doilea semestru", a spus Enders.

Acesta a estimat ca numarul comenzilor va fi mai mic decat al livrarilor si a anuntat ca va fi multumit daca acestea din urma vor atinge in 2009 nivelul de anul trecut, de 438 avioane.

Airbus s-a mentinut in 2008 pe prima pozitie in productia de aeronave, pentru al saselea an consecutiv, cu o crestere a livrarilor de 7%, la un nivel record de 483 avioane, a anuntat grupul.

Airbus a mai confirmat ca a depasit Boeing in 2008, ce a inregistrat o scadere cu 42% a comenzilor pentru modelul 777, fata de anul anterior, desi rezultatele ambelor companii arata ca situatia economica pune capat unei perioade de trei ani de crestere rapida a sectorului aviatic, potrivit NewsIn.

Airbus a vandut in 2008 aeronave in valoare de 100 miliarde dolari, ceea ce i-a conferit o cota de piata de 54%, aducand totalul de avioane vandute la 3.715, doar cu o unitate peste Boeing, ale carui vanzari au fost estimate sa se tempereze, dupa valorile record inregistate in 2007.

Comenzile neajustate ale Airbus, inainte de anulari sau de conversiile intre diferite modele, au atins 900 de aeronave in 2008.

Intrebat daca Airbus a fost profitabil anul trecut, directorul executiv Tom Enders a raspuns afirmativ. Grupul urmeaza sa-si publice rezultatele financiare integrale in martie.

Productia Boeing din 2008 a fost afectata de o greva de 58 de zile a masinistilor, ceea ce a facut ca numarul livrarilor sa scada cu 15%, la 375 avioane. Boeing a anuntat in aceasta saptamana ca a vandut 662 de aeronave, in scadere cu 53%.

Cifrele arata ca productia mondiala de aeronave de capacitate mare, controlata de cele doua companii, a scazut anul trecut cu 4%, la 858 aeronave. Analistii considera insa ca se vor inregistra scaderi mai drastice, in contextul in care companiile aeriene anuleaza sau schimba comenzile pentru a face fata crizei financiare.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea International »



Citeste si
Airbus ramane fara clienti pentru uriasele aeronave A380