Tarile dezvoltate din punct de vedere economic nu depasesc ca performante echipele nationale ale statelor mai sarace, potrivit unui raport al PricewaterhouseCoopers LLP (PwC).
Brazila este favorita statisticienilor la editia de anul acesta a Cupei Mondiale, in vreme ce Anglia va avea o performanta buna daca va trece de sferturile de finala, daca se tine cont de clasamentul actual FIFA si de istoria precedentelor turnee finale ale Campionatului Mondial.

Raportul PwC „Ce ne poate invata econometria despre performanta la Cupa Mondiala?” arata ca nu exista o legatura semnificativa intre nivelul produsului intern brut pe cap de locuitor si succesul la turneele finale. Statele cu nivele relativ reduse ale veniturilor din America Latina s-au ridicat deseori la nivelul sau chiar au depasit rivalele lor mai bogate din Europa, indeosebi atunci cand au beneficiat si de avantajul terenului propriu.

In schimb, dimensiunea populatiei are un anumit impact asupra performantei la Cupa Mondiala, insa nu este relevant din punct de vedere statistic. Argentina spre exemplu a fost uneori la nivelul Braziliei, desi are numai o cincime din populatia acesteia din urma. State relativ mici precum Uruguay, Suedia si Croatia au avut de asemenea performante superioare dimensiunilor lor, indeosebi atunci cand au jucat acasa sau in regiunile lor.

Avantajul terenului propriu si soliditatea traditiei fotbalistice s-ar putea dovedi factorii cheie pentru succes la aceasta editie a Cupei Mondiale.

“Analiza noastra arata ca nivelurile scazute ale produsului intern brut pe cap de locuitor nu sunt un obstacol pentru succesul la Cupa Mondiala si nici dimensiunea populatiei nu este un factor critic - David il poate adesea invinge pe Goliath pe terenul de fotbal. Acele tari cu o adanc inradacinata traditie fotbalistica pot depasi marile forte economice ale lumii cand vine vorba de fotbal”, a declarat John Hacksworth, liderul Departamentului de macroeconomie din cadrul PricewaterhouseCoopers LLP.

De exemplu, echipa de fotbal a Statelor Unite are performante sportive cu mult mai slabe decat dimensiunea bazei economice a Statelor Unite si a ponderii lor demografice, in comparatie cu Brazilia. Aceasta reflecta suprematia fotbalului in Brazilia, in vreme ce in Statele Unite sporturile preferate sunt fotbalul american si baseball-ul.

China si India, doua state avand fiecare peste un miliard de locuitori si aflate intr-o rapida expansiune economica, sunt exemple chiar si mai ilustrative a faptului ca dimensiunea populatiei si capacitatea economica nu au un impact semnificativ asupra performantelor la Cupa Mondiala. India prefera sa se concentreze asupra cricket-ului, in vreme ce China s-a axat pe sporturile ce i-au maximizat sansele de a obtine cele mai multe medalii de aur la Olimpiada de la Beijing din 2008.

“Daca o tara are o puternica traditie fotbalistica selectarea a 11 jucatori reprezentativi nu ar trebui sa fie o sarcina dificila nici macar pentru o populatie de doar cateva milioane”, a declarat John Hacksworth.

In plus, studiul a aratat ca nu exista o corelatie statistica semnificativa intre PIB-ul pe cap de locuitor si clasamentul FIFA sau rezultatele la Cupa Mondiala de-a lungul timpului.

“Aceasta ar putea reflecta faptul ca aptitudinile fotbalistice pot fi deprinse la fel de usor si pe strazile cartierelor marginase si intr-un centru sportiv costisitor. In plus, fotbalul poate reprezenta una dintre cele mai atragatoare modalitati de a scapa de saracie pentru baietii din tarile sarace” a adaugat John Hacksworth.

Pe teren propriu sau in deplasare?


Aceste informatii privitoare la fotbal difera de concluziilor precedentelor studii PwC care arata ca numarul populatiei si nivelul veniturilor medii au avut un impact asupra medaliilor obtinute la Jocurile Olimpice.

Cu toate acestea, avantajul terenului propriu este un factor cu importanta statistica ridicata in explicarea succesului la precedentele editii ale Cupei Mondiale FIFA si a Jocurilor Olimpice.

Statele gazda au castigat sase din 18 Cupe Mondiale si, chiar daca nu au castigat, tarile gazda au avut in general turnee finale foarte reusite.
Anglia si Franta au castigat Cupa Mondiala numai cand au jucat pe teren propriu, in vreme ce tarile mai mici precum Uruguay (care a castigat prima editie a Cupei Mondiale in 1930), Suedia (care a ajuns in finala in 1958) si Coreea de Sud (care a invins Italia si a ajuns in semi-finale in 2002) au depasit toate asteptarile atunci cand au gazduit Cupa Mondiala.

Performanta relativ modesta a Spaniei atunci cand a gazduit competitia in 1982 a fost una dintre putinele exceptii de la aceasta regula.
Exista de asemenea un efect al regiunilor gazda care poate fi asociat cu numarul mai mare de fani din tarile de origine si de conditiile climatice familiare. Echipele nationale europene au castigat Cupa Mondiala numai la editiile in care aceasta s-a desfasurat in Europa, in vreme ce statele din America Latina au castigat toate Campionatele Mondiale desfasurate pe continentul American. Camerun si Nigeria au prin urmare potentialul de a face o performanta buna anul acesta, in vreme ce Africa de Sud ar trebui sa se descurce mai bine decat ar sugera locul 90 pe care il ocupa in clasamentul FIFA.

“Brazilia ramane favorita pentru a cuceri Cupa Mondiala in acest an din postura de lider in clasamentul FIFA si fiind singura echipa nationala care a castigat turneul final in afara regiunii sale de origine. Anglia pare sa aiba sanse reale de a ajunge in sferturile de finala daca ne bazam pe clasamentul actual FIFA, dar si pe rezultatele anterioare de la Cupa Mondiala. Insa ar fi o adevarata performanta daca va trece de aceasta faza - tinand cont de faptul ca nu a reusit niciodata acest lucru atunci cand a jucat in afara Europei”, a adaugat Mike Hacksworth.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri