Utilitatea unui MBA, conditia femeii in climatul de business autohton sau sentimentul de vinovatie legat de alegerea Moscovei pentru construirea unei fabrici de productie. Acestea sunt cateva din subiectele despre care Monica Tatoiu, Managing Director Cosmetics Oriflame Romania, vorbeste intr-un interviu acordat publicatiei noastre
Wall-Street: Dintr-un studiu recent realizat de IMAS reiese ca doamnele au parte de o viata mai dura in mediu de business si sunt evaluate in momentul unui interviu mai dur comparativ cu domnii.

Monica Tatoiu: Da, asa se intampla. Tine de limbaj. Lumea business-ului este gestionata de barbati. La bursa de la New York numarul companiilor cu CEO femei este foarte mic. Barbatii vorbesc o anumita limba, definesc acelasi lucru folosind cuvinte diferite. Si atunci, ca sa patrunzi in aceasta lume trebuie sa vorbesti limba lor. Aceasta este marea problema a femeilor, faptul ca nu vorbesc aceasta limba si am vazut si la noi in companie cand a trebuit sa introduca in Consiliul de Administratie o femeie. Nici una nu a rezistat mai mult de doua luni de zile.

Wall-Street: Dumneavostra cum procedati cand trebuie sa promovati o persoana si aveti optiunea unei femei?

Monica Tatoiu: Intalnim acelasi tip de discriminare. Eu angajez si imi este mai usor sa lucrez cu o femeie decat cu un barbat deoarece vorbim aceeasi limba, avem acelasi tip de intuitii si de reactii in fata unei crize. Am avut trei barbati care au lucrat pentru mine. Pe pozitiile lor lucreaza acum femei. Oamenii au tendinta de a obtine profit maxim cu investitie minima si atunci de ce sa ma chinui sa lucrez cu un barbat obtinand rezultate mai putin performante si sa nu lucrez cu o femeie cu care ma inteleg din priviri. Si atunci de ce sa ii judecam pe barbati? Daca intr-un colectiv sunt mai multi barbati o femeie progreseaza mai greu.

Wall-Street: Dar dumneavostra cum ati rezistat peste 10 ani intr-o pozitie de top management?

Monica Tatoiu: Sefii mei care erau barbati se aflau la 2.000 de kilometrii de mine. Acesta a fost marele mau avantaj. Nu as fi rezistat daca seful meu ar fi fost 'next door', deoarece nu sunt 'an easy person'. Femeile au un alt mod de a trata o situatie decat cu barbatii.

Wall-Street: Cu toate acestea, in Romania, intalnim mai multe femei in pozitii de conducere ale unor companii importante...

Monica Tatoiu: Da, in ultima perioada numarul acestora a crescut. Deoarece capitalul strain a realizat ca femeia fura mai greu intr-o tara in care se fura foarte usor, deoarece este mult mai eficienta in gestionarea politicilor impuse intr-o multinationala de la centru, este mult mai flexibila in a schimba politicile din mers spre deosebire de barbat care este mai pragmatic. Ei se intalnesc, discuta, pun pe hartie, discuta dinou, in timp ce femeile au capacitatea de a schimba lucrurile din mers, iar mediul de afaceri din Romania este unul foarte schimbator. Spre exemplu fiscalitatea isi schimba forma si principiile de la an la an in functie de shimbarea in zona politicului ceea ce nu ar trebui sa se intample. Si atunci pentru managementul crizei sunt mai bune femeile.

Wall-Street: Daca tot vorbim despre calitatile care recomanda o femeie pentru un post de conducere, care credeti ca sunt cele mai importante calitati pe care trebuie sa le intruneasca un manager?

Monica Tatoiu: Open minded. Cred ca este cea mai importanta calitate, trebuie sa fie deschis. Psihologic vorbind, oamenii care au puterea in mana, o data cu exercitiul puterii se izoleaza de fenomenul real. Daca un model de business a fost experimentat si a mers exista o reticenta de a face schimbarea necesara inainte ca ea sa fie impedios necesara. Poti obtine la final de an o crestere de 10% a vanzarilor si a profitului si tot sa nu mearga ceva. Sa schimbi ceva in momentele de succes este foarte greu. Capacitatea de a schimba ceva inainte de a fi necesar separa managerii vizionari de managerii operationali.

Wall-Street: Dumneavostra cum ati procedat?

Monica Tatoiu: Am invatat din mers. Consider ca marea mea calitate a fost faptul ca nu am stiut nimic in momentul in care am venit la conducerea aceastei companii. In mod normal, daca ar veni pe piata acum firma pe care o reprezint, nu m-ar alege pe mine. Nu am avut din punct de vedere al CV-ului unui country manager nimic care sa ma recomande pentru aceasta pozitie, exceptand poate personalitatea. Nu am avut niciun fel de cunostiinte financiare. Nu am avut constiinte de operare pe calculator, scriam un document cu un singur deget. Dupa primele 12 luni, in momentul in care directorul meu financiar mi-a prezentat balanta financiara si mi-a spus ca am obtinut 900.000 de lire sterline profit, am intrebat unde sunt banii. Nu stiam ce inseamna amortizare, nu stiam ce inseamna marfa in tranzit. Din aceste motive eu nu as angaja o astfel de persoana sa imi conduca o investitie unde imi pun banii mei.

Wall-Street: Dar ati angaja o persoana fara foarte multe cunostiiinte pentru 'a o creste'?

Monica Tatoiu: Mi se intampla acest lucru frecvent. Spre exemplu, in momentul in care a plecat directorul financiar am cautat in cadrul companiei o persoana care sa il inlocuiasca, politica fiind promovarea de jos in sus, nu aducerea unor persoane din exterior. Si am promovat-o pe sefa noatra de depozit care dupa doua luni a ramas insarcinata. Si atunci am mers si am cautat si mai jos, si am ales persoana cu personalitatea cea mai apropiata de pozitia pe care trebuia sa o acopar. Acum, dupa opt luni de zile de la acel moment, respectiva persoana este cel mai bun director de operatiuni din Europa de Sud-Est. Deci o persoana cu o personalitate corespunzatoare pozitiei pentru care este pregatita poate sa creasca si sa fie mai performanta decat o persoana cu foarte multe masterande in domeniu. Aceasta este teoria mea.

Wall-Street: Credeti ca progresarea prin practica este mai importanta decat cursurile de specialitate?

Monica Tatoiu: Modele teoretice sunt bune doar ca punct de plecare. Pentru a fi profitabil trebuie sa inveti sa manageriezi crize si asta se intampla numai in timp real. Oamenii care vor sa experimenteze pe propria piele, ei au succes pe termen lung, nu invataceii care cauta adevarurile in carti. Un laureat al premiului Nobel in biologie spunea intr-o carte aparuta la Editura Politica, nu imi amintesc numele acum, spunea: Mintea mea este mult prea importanta ca sa o incarc cu date. Cel mai bun depozit pentru informatii este cartea de pe raftul de pe biblioteca. Mintea mea trebuie sa ramana limpede ca mintea unui copil ca sa pot sa vad oportunitatea si sa ma bucur de ea la momentul la care ea apare.

Wall-Street: Totusi aceste studii de specialitate au o importanta...

Monica Tatoiu: Da au. Acum am invatat si in momentul in care am invatat ca nu stiu ce este amortizarea am cautat informatii intr-un limbaj accesibil mie despre fiscalitate, iar acum sunt in stare sa citesc Monitorul Oficial. In momentul in care citesc o lege stiu exact care sunt punctele tari, punctele slabe, unde pot sa ma joc si asa mai departe. Dar am invatat cautand sa rezolv probleme, nu pentru ca cineva a venit si a hotarat ca eu trebuie sa ingurcitez niste date. Tot ce am invatat am invatat pentru ca am constientizat ca am nevoie sa stiu.

Wall-Street: Exista totusi aceasta idee preconceputa potrivit careia daca ai un MBA vei avea un post de munca mai bine platit si o pozitie ierarhica mai buna. Ce parere aveti?

Monica Tatoiu: Fals. Depinde la ce facultate faci MBA-ul si ce curriculum acoperi cu el. Am vazut CV-uri de genul MBA in Statele Unite. Unde? Eu ca si angajator, daca te prezinti la mine, te poftesc sa muncesti doua luni cu lumina pe tine, dupa care iau in considerare si MBA-ul si alte cursuri de specialitate. Eu trebuie sa fac profit din orice ban pe care il investesc in cineva, ori profitul se face cu valoare adaugata din mintea omului nu de pe hartia pe care ti-o prezinta la angajare.

Wall-Street: Cum caracterizati relatia dumneavostra cu angajatii?

Monica Tatoiu: Eu conduc aceasta firma dupa principiul lui Lenin: Daca nu stii te invat. Am experimentat-o si eu pe pielea mea. Daca nu poti iti dau un ajutor si te ajut sa iti atingi maximul. Dar daca nu vrei te calc in picioare. Pentru ca sa te ajut atunci cand o vei lua de la capat sa faci ceea ce trebuie. De aceea sunt de parere ca modelul american nu va prinde niciodata in societatile postcomuniste, deoarece nu exista vocatia echipei. Un expert din Olanda mi-a spus ca a avut foarte multi manageri la training in Olanda, cand s-au intors in Romania nu au putut sa isi realizeze obiectivele decat pentru ei si prin ei.

Wall-Street: Atunci cat de importanta este echipa pentur un manager?

Monica Tatoiu: Intr-o tara in care asumarea responsabilitatii nu este o prioritate, munca in echipa nu poate fi performanta, deoarece atunci cand lucrezi in echipa trebuie sa iti asumi responsabilitatea pentru rezultatul echipei si pentru contributia pe care o aduci in procesul de lucru. Ori in Romania, in momentul in car exista responsabilitate colectiva, nu se intampla nimic, sentimenul responsabilitatii fiind pasat de la unul la altul. Am vazut cand construiesc descrierea atributiilor unui post: daca nu este foarte clar de unde pana unde coseste fiecare, performantele sunt mult mai slabe. Responsabilitatea colectiva in Romania este foarte slaba, neexistand vocatia comunitara.

Wall-Street: Sa vorbim si despre business-ul Oriflame in Romania. De ce nu este Bucurestiul un centru regional al Grupului Oriflame?

Monica Tatoiu: Centrul regional este la Varsovia deoarece acolo este si Centrul regional de marketing al competitorului nostru principal. Daca se crea un Centru regional la Bucuresti as fi avut mai multi sefi si acesta nu imi place, dar cred totusi ca s-a gresit datorita pozitionarii geografice a Bucurestiului. Pe temen lung varianta Bucuresti nu este cea mai buna, datorita cresterii foarte accentuata a chiriilor spre exemplu. Cred ca alegerea Moscovei a fost o decizie mai degraba o decizie operationala, decat una care tine de fiscalitate. Rata de crestere a pietei din Rusia este de 50% comparativ cu Romania care are o medie de 10 procente. Insa inceperea productiei in Rusia va fi amanata probabil. In schimb am finalizat constructia fabricii din China si am achizitionat una in Suedia pentru piata din Scandinavia.

Cred totusi ca decizia de a nu alege Romania tine mai degraba de indicii de productivitate si nu de fiscalitate. Romanii nu pot produce cat produc chinezii spre exemplu. Muncitorul roman inca nu intelege legatura organica dintre profit si retributie. In Romania exista un paradox: muncitorul roman traieste inca in comunism si vrea salarii capitaliste. Sindicatele noastre inca nu inteleg, sau nu vor s inteleaga de unde vin banii de salarii.

Wall-Street: Cu toate acestea, productivitatea si rezultatele financiare ale diviziei Orilame din Romania nu a recomandat deloc tara noastra ca o destinatie pentru o noua fabrica Oriflame?

Monica Tatoiu: Cred ca eu sunt de vina aici. 'I'm not an easy person.' Am fost director regional pentru sase luni de zile si ... Sunt foarte radicala in decizii. Si cred ca le-a fost frica, caci daca creau un centru regional aici, as fi avut mai multa putere. Cred ca sunt eu de vina fiindca sefilor mei le este frica sa lucreze cu mine. Sunt in continuare in fruntea diviziei din Romania fiindca este foarte profitabila. Doamne fereste sa gresesc. Atat timp cat produci bani, totul este in regula.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Interviuri »


Setari Cookie-uri