Pentru a doua oara Romania, prin Autoritatea de Supraveghere Financiara, a primit aprecieri la nivel european, prima data fiind pentru exercitiul de evaluare a activelor si pasivelor BSR. De aceasta data vorbim de un nou mecanism, mecanismul de rezolutie care a fost implementat, o premiera pentru UE, in Romania, pentru a raspunde necesitatilor pietei asigurarilor.

Anul 2014 a reprezentat un dificil pentru piata asigurarilor, o companie majora aflandu-se in dificultate. In urma unei misiuni de evaluare comuna la care au participat experti IMF, CE si BM s-au adoptat o serie de masuri pentru a adresa situatia : a fost amendata legea asigurarilor si a fondului de garantare a asiguratilor pentru a facilita introducerea cadrului de rezolutie (prin adoptarea Legii nr. 246/2015) si pentru a permite FGA sa finanteze masurile de rezolutie.

Legea nr. 246/2015 a fost elaborata in stransa colaborare cu expertii Comisiei Europene tinand cont de Directiva 2014/59/EU de instituire a unui cadru pentru redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii si de atributele unui regim efectiv de rezolutie pentru institutiile financiare ( Comitetul de Stabilitate Financiara, Octombrie 2014). Legea urmareste stabilirea unui cadru legal pentru managementul situatiilor de criza din sistemul financiar, prin crearea de masuri si unelte menite sa intervina din timp si destul de rapid pentru a adresa situatia unui asigurator ce urmeaza sa dea faliment sau deja aflat in faliment.

Legea este structurata urmarind trei idei principale, prima fiind planul de redresare/rezolutie ce cuprinde planul de redresare si recuperarea prin rezolutie, a doua o reprezinta interventia timpurie ce cuprinde masurile de redresare, administratorul temporar, o evaluare provizorie a activelor si pasivelor a asiguratorului pentru fiecare masura de rezolutie iar a treia o reprezinta rezolutia, ce cuprinde uneltele de rezolutie si competentele rezolutiei.

Legea se aplica asiguratorilor ce au o cota de piata de peste 5% sau celor care au rezerve tehnice brute ce depasesc 5% din totalul rezervelor tehnice brute din piata. Acestea se vor calcula anual, in baza rezultatelor din anul anterior, distinct pentru asigurari generale si asigurari de viata.

Pentru aplicarea cadrului de rezolutie autoritatea se poate folosi de instrumentele de rezolutie, si anume vanzarea activitatii si a portofoliului, institutia punte si separarea activelor, si are o serie de competente de rezolutie, dintre care cele principale sunt aplicarea instrumentelor de rezolutie, reducerea valorii instrumentelor de capital sau conversia datoriilor in instrumente de capital, transferul actiunilor, altor instrumente de proprietate, instrumente de datorie, active, drepturi ori obligatii sau orice combinatie a acestora de la un asigurator supus rezolutiei catre un destinatar, revizuirea oricaror acorduri de finantare intra-grup, limitarea expunerilor individuale pe anumite clase de asigurari si agregate maxime pentru tot portofoliul de asigurari sau limitarea sau incetarea anumitor activitati aflate in curs de desfasurare sau propuse.

Urmarind strict procesul de rezolutie, acesta este impartit pe mai multe etape. Prima etapa, etapa planificarii, este reprezentata de elaborarea planului de rezolutie. Acesta este elaborat de catre Autoritate si cuprinde posibilitatea de aplicare a instrumentelor de rezolutie, conditiile de declansare a procedurii de rezolutie, scenarii relevante pentru intrarea in situatie de dificultate majora, functiile critice si liniile de activitate de baza ce ar putea fi separate de alte functii, masurile de rezolutie, finantarea masurilor de rezolutie, scenariile posibile si termenele aplicabile, calendarul punerii in aplicare a planului, evaluarea posibilitatilor de aplicare a planului si masurile necesare pentru a inlatura obstacolele din calea aplicarii planului.

A doua etapa o reprezinta etapa pregatirii institutiilor. Acesta se refera la pregatirea cadrului pentru urmatoarele, in eventualitatea utilizarii acestora in cadrul procesului de rezolutie : finantarea ex-ante a masurilor de rezolutie, daca planurile de rezolutie presupun utilizarea unor surse de finantare este necesara reglementarea si constituirea Fondului de rezolutie; institutia-punte, daca planurile de rezolutie prevad acest instrument este necesara analiza de viabilitate si autorizarea FGA sa functioneze ca institutie punte; si vehiculul de administrare a activelor, daca planurile de rezolutie prevad utilizarea acestei persoane juridice este necesara analiza de viabilitate (pentru unul sau mai multe) si autorizarea unuia sau mai multor vehicule de administrare.

Urmeaza etapa declansarii, care este alcatuita din faza de evaluare care se realizeaza de catre un auditor financiar si trebuie sa fie o evaluare corecta, prudenta si realista a activelor, datoriilor si capitalurilor proprii. In cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru rezolutie, trebuie sa se fundamenteze ce masuri de rezolutie sunt adecvate si sa se fundamenteze decizia autoritatii de rezolutie. Aceasta faza este urmata de declansarea rezolutiei care trebuie sa confirme situatia de dificultate majora si necesitatea interesului public pentru declansarea procesului de rezolutie.

Ultima etapa o reprezinta aplicarea rezolutiei, ce are trei pasi. Primul pas il reprezinta fundamentarea masurilor de rezolutie, si anume actualizarea planului de rezolutie daca este cazul, identificarea masurilor de rezolutie ce vor fi aplicate (instrumente si competente) si luarea in calcul a mecanismelor de siguranta aplicate ( evaluarea auditorului financiar privind tratamentul actionarilor si al creditorilor in situatia rezolutiei comparativ cu insolventa). Al doilea pas il reprezinta Hotararea de aplicare a instrumentelor de rezolutie iar ultimul pas il reprezinta verificarea aplicarii corespunzatoare a instrumentelor de rezolutie.

Obiectivele rezolutiei sunt de a proteja creditorii de asigurari, de a proteja fondurile publice prin minimalizarea dependentei fata de suport financiar public, de a se evita efecte adverse semnificative la adresa stabilitatii financiare a pietei asigurarilor, in particular prin efectul de contagiune, si nu in ultimul rand, asigurarea continuitatii functiilor critice.

Ca principii generale, rezolutia urmareste ca actionarii asiguratorului aflat in rezolutie sa suporte primii pierderile, administratorii si managementul superior sa fie inlocuit cu exceptia cazurilor in care pastrarea acestora este considerata a fi necesara pentru a atinge obiectivele rezolutiei.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Interviuri »


Setari Cookie-uri