Bogdan Pismicenco este channel manager pentru Romania, Bulgaria si Rep. Moldova la Kaspersky si se caracterizeaza ca fiind un individ foarte perfectionist. Intr-o industrie unde atacurile informatice sunt din ce in ce mai virulente si variate, pana si dozatorul de cafea putand purta malware, poate ca acest perfectionism este necesar.

M-am intalnit cu Bogdan la Starbucks Pipera, intr-o perioada a zilei in care nu era (inca) plin de angajati ai corporatiilor si, alaturi de o cafea si o apa, am disecat subiecte privind securitatea informatica in 2016 si mai incolo.

Principalele prioritati ale Kaspersky in Romania? Dezvoltarea retelei de parteneri B2B, fara a lasa deoparte retailul. “60% din veniturile noastre vin din B2B, este pe crestere, dar acest lucru nu inseamna ca zona de consumer este pe scadere”, spune Bogdan Pismicenco.

Avand in vedere atacurile informatice din ce in ce mai multe si mai virulente, un simplu soft de securitate nu mai este suficient pentru protectie, mai ales in aceasta zona B2B. “Nu se pune problema DACA voi fi atacat, ci CAND. Studiile noastre arata ca peste 80% dintre companii nu au o strategie de a raspunde in fata unui atac”, continua el.

Doar din malware-ul de ramsomware se fac sute de milioane de euro lunar, la nivel mondial.

Astfel, companiile trebuie sa fie pregatite ca, atunci cand atacatorul trece de “gardul protector”, sa stie cum sa reactioneze – ce canale sa inchida urgent, astfel incat datele sa fie cat mai putin afectate, furtul minimizat si asa mai departe.

Kaspersky lucreaza 100% prin parteneri, avand in Romania 400 activi – adica parteneri care au vandut cel putin o licenta. “Cei activi cu care interactionam insa frecvent sunt vreo 40-50”.

Cei mai multi clienti, IMM-urile

In mod (poate) surprinzator, cei mai multi clienti ai Kaspersky sunt IMM-urile, si mai putin companiile medii si mari – un lucru diferit fata de procentele raportate de statele din vest. “Chiar si companiile foarte mici, cu 2-3 oameni, cum ar fi cele de arhitectura, au inteles cat de important este sa iti protejezi informatiile”.

Pretul? Circa 100-200$, in functie de numarul de sisteme (sau “noduri de protejat”, in limbaj al companiilor care ofera solutii de securitate – n.r.) care necesita protectie. “Si inca ceva – companiile trebuie sa isi protejeze nu doar PC-urile si laptop-urile, ci si serverele, telefoanele mobile sau alte sisteme inteligente pe care le folosesc.

Cel mai “la moda” atac informatic

Cea mai folosita modalitate de atac informatic in ultima perioada este cripto locker, malware care iti cripteaza computerul si nu-ti mai ofera acces la informatiile de pe el. Atacatorii cer, apoi, o anumita suma de bani pentru decriptarea lui, de la victimele (multe) panicate – ramsomware.

La inceput, acest tip de atac doar iti bloca pentru o perioada limitata computerul, afisand un mesaj, fiind suficient sa dai restart, sa rulezi un antivirus si sa elimini problema. In ultimele luni insa, nu mai poti face acest lucru, cu succes.

“Nicio solutie antivirus, dar niciuna, nu este 100% sigura! Asa ca, alaturi de o solutie de securitate, trebuie neaparat sa faceti backup la datele importante”, sfatuieste Bogdan.

In ceea ce priveste atacurile mobile, 90% dintre ele sunt targetate catre sistemul de operare Android. “iOS este relativ sigur comparat cu sistemul de operare Google”, puncteaza Bogdan. “Orice lucru gratuit care NU este pe Google Play este cu atat mai suspect si nu ar trebui instalat”.

In fiecare zi, Kaspersky detecteaza 325.000 de malware-uri noi.

Valoarea pietei de securitate informatica din Romania

Romania este o piata relativ mica din punct de vedere al solutiilor de securitate. Ca atare, nu exista studii dedicate zonei, insa oficialul Kaspersky spune ca piata are o valoare de circa 9 milioane de euro, in crestere. “Aici intra mai multe componente software si hardware, cum au cei de la Cisco, de exemplu”. Ca o cota de piata, oficialul companiei spune ca “se bate la varf cu concurentul principal, Bitdefender”.

In Romania, Kaspersky are doua departamente – unul de business, in care echipa se ocupa de Romania, Bulgaria si Moldova, si o parte a echipei de R&D – trei oameni, “echipa de elita din cei peste 30 aflati la nivel mondial. Europa de Est aduce, in general, oameni foarte buni in industria IT&C”, spune Bogdan Pismicenco.

Evolutia Kaspersky pe piata din Romania a fost de circa 10%, in primul semestru al anului curent. In Bulgaria, piata mai mica, evolutia a fost mai rapida – de circa 40%. “Fiecare dolar este important – aceasta este una dintre devizele mele”, spune Bogdan Pismicenco.

Pe zona de consumer, Kaspersky are parteneriate cu toate marile lanturi de retail – cresterea vanzarilor a fost mai mare, de circa 20%. “Licentele pot fi insa fizice, ca box, sau download-uri electronice. Inca este o cerere mare pentru cutie si am vazut multi clienti care chiar si le pun in biblioteca, dupa ce le cumpara! Intre fizic si electronic, ponderea vanzarilor este de 40%, respectiv 60% in favoarea electronic”, mai spune managerul Kaspersky.

Nostalgii de pe vremea cand “se pirata foarte mult”

In urma cu trei ani, in Romania se pirata foarte mult. “Si acum se pirateaza, insa nu este ca in Republica Moldova sau in Bulgaria, unde rata pirateriei este de peste 90%”, spune Bogdan.

Citeste si:

    “Este legat si de economia statelor respective – daca ai de ales intre a da 50$ pe an pentru un antivirus sau a manca o saptamana..alegi deseori a doua varianta. Lucrurile s-au mai imbunatatit insa si datorita faptului ca am protejat bine solutiile de securitate – este greu sa mai gasesti un produs piratat Kaspersky, intrucat cheia este identificata repede si blocata in termen foarte scurt”, puncteaza managerul pe regiune al companiei.

    Daca ar fi sa schimbe ceva, acum, Bogdan ar pune securitate (si) pe iOS. “Dupa cum spuneam anterior, nu este o chestiune de “daca”, ci de “cand” va fi atacat. Intr-adevar, este un sistem inchis, insa sunt semnale, mai ales pe telefoanele jailbreak-uite, ca exista malware”, subliniaza Bogdan.

    De ce cresc atacurile informatice?

    Raspunsul este complex si simplu in acelasi timp. Acolo unde sunt programatori buni, o parte dintre ei trec si “de partea intunecata”. “Incep sa lupte impotriva sistemului, fiind o activitate, din pacate, mult mai banoasa – desi complet ilegala”.

    Citeste si:

      Totodata, a crescut foarte mult numarul de dispozitive inteligente vandute. “Pe langa telefoane, tablete, laptop-uri, astazi vorbim de case inteligente, masini inteligente, frigidere sau chiar coffee makere inteligente”.

      De ce ai pirata un coffee maker? Bogdan zambeste – “Oamenii isi fac cafea, in general, in anumite momente ale zilei – daca observi ca dispare aceasta obisnuinta, poti sa realizezi ca nu mai este nimeni acasa. Sa nu mai vorbim de camere de supraveghere inteligente sau usi – acolo este foarte clar de ce ai nevoie de securitate”.

      Nu in ultimul rand, atacurile malware pot fi o activitate foarte banoasa – doar din malware-ul de ramsomware se fac sute de milioane de euro lunar, la nivel mondial.

      Mai mult, atacatorii au inceput sa targeteze victimele in functie de regiunile in care locuiesc. Astfel, in tarile mai sarace, pentru a scapa de malware, atacatorii cer doar 2 bitcoin, in timp ce in tarile mai bogate, precum Germania sau Marea Britanie, se dubleaza cererea. Si asta nu este tot – in 24 de ore, daca nu te grabesti cu plata, suma se dubleaza automat. “Banii platiti in Bitcoin sunt foarte greu de depistat si, din pacate, atacatorii sunt relativ in siguranta – poate fi chiar si vecinul tau!”.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Interviuri »


      Setari Cookie-uri