Statul fara chip vs. Statul cu chip

La noi statul are chip, are miros, are simturi, fiind extrem de personalizat in forma, dar si in fond. Aceasta se intampla in conditiile in care la peste 25 de ani de la schimbarea regimului politic noi inca credem in omul providential, in „tatucul” atoatecuprinzator, in omul ce pus la locul potrivit rezolva probleme chiar daca nu reuseste sa rezolve Problema. Personalizarea in exces a statului, vrajindu-l cu chipul atribuit, a facut ca sistemul statal sa fie trunchiat, in abordare dar si in existenta, imprumutand trasaturile „tatucului”, astfel incat in prezent Romania are sisteme administrative ce se dubleaza, legi necoroborate, solutii legislative lipsite de efectivitate, inertie administrativa, absurd institutional, etc.

Romania are nevoie de de-personalizarea statului, de dez-vrajirea acestuia, ceea ce inseamna ca are nevoie de idei, de ganduri, de solutii atotcuprinzatoare, implementate si lasate sa functioneze mai mult decat existenta institutionala a persoanei mai sus mentionate. Pe scurt, Romania trebuie sa-si dezvolte un sistem de check and balance, care sa permita functionarea statului atat in conditii de criza, cat si in conditii de demagogie cum sunt zilele in care traim, independent de persoana care se afla la maneta avionului. In 25 de ani nu am cautat idei si ganduri, ci am cautat oamenii atoatestiutori dar incapabili de a urmari o idee pana la capat si in mod coroborat, pana la ultimul efect al implementarii sale.

Actul legislativ este exemplul potrivit de personalizare in mod covarsitor a statului, aceasta in detrimentul ideilor si gandurilor sistemic implementate. Mai intai s-au creat acte normative pentru anumiti indivizi sau categorii de indivizi, pentru ca apoi sa existe indivizi (politicieni, mediul privat, institutii publice cu atributii de executare a legii, etc.) care livreaza legi organului legiuitor in vederea adoptarii acestora pe nemestecate. Exista apoi organe cu atributii de implementare a legii ce isi aroga atributii de legiferare impunand cu multa convingere o anumita lege si nu alta. Legea ar trebui sa fie generala, obiectiva si impersonala, or la noi legea are chip si forma, fiind unilaterala, subiectiva si personala, in conditiile in care este creata de indivizi cu interese (uneori legitime, alteori nelegitime) fata de o anumita situatie. In felul acesta legea a devenit pur instrumentala, fiind vazuta ca o solutie pentru o problema sau alta, fara a crea idei si principii, abstracte si nepersonalizate in vreun fel, menite sa se aplice in mod general si pe o perioada lunga de timp astfel incat sa rezolve Problema actuala a Romaniei sintetizata sub forma dezorganizarii administrative.

Paradigma ar trebui sa fie inversata in conditiile in care nu omul ar trebui sa impuna ideea ci gandul ar trebui sa impuna omul. Moralitatea este o premisa fara de care niciun stat nu poate exista si functiona, insa avem nevoie ca oamenii morali sa fie impusi de gandurile si ideile lor iar nu doar de moralitatea aferenta. Mai mult, avem nevoie ca partea ideatica a fiecaruia dintre oamenii morali ce doresc sa se insinueze in activitatea statala trebuie sa aiba un anumit grad de generalitate (in ceea ce priveste aplicarea), in sensul ca trebuie sa priveasca categorii mai largi de indivizi si nu doar pe unii sau altii.

Personalizarea statutului a atomizat si societatea in conditiile in care astazi vedem „bisericute” de interese (legitime, de altfel) animate de categorii de indivizi care nu comunica intre ele. Aceasta este consecinta cand o societate este construita in jurul unor grupuri de indivizi si nu in jurul unor idei sau ganduri. Oamenii coaguleaza insa pana la un punct. In schimb, ideile si principiile conglomereaza dincolo de limitele de coagulare ale oamenilor, avand vocatia de a sparge „bisericutele” sau cel putin sa le faca sa comunice intre ele.

Citeste si:
Sub 2% din legumele importate conțin reziduuri de pesticide peste...
Aproape 2% din legumele și...

De altfel, cred ca este in firea lucrurilor ca la un nivel de evolutie istorica a unei societati, membrii acesteia sa caute ideile, gandurile si principiile menite sa unifice si nu oamenii care eventual ar putea sa genereze anumite idei unificatoare. Istoria intelectualitatii (in sensul de activitate creativa) a retinut oamenii dupa ideile si gandurile lor, si in subsidiar dupa moralitatea acestora. 25 de ani am trait grupati in jurul unor persoane, unor idei puternic personalizate. Apreciez ca este momentul sa incercam sa ne grupam in jurul unor idei, ganduri si principii, independent de cine le anima pe acestea, (atata vreme cat respectivii indeplinesc criteriile de moralitate – lato sensu). Aceasta ar insemna inclusiv de-personalizarea statului, adica indepartarea chipului atribuit acestuia de indivizii anterior mentionati. Ideile, Gandurile, Principiile nu au chip, nu au miros ci au doar generalitate, obiectivitate si sunt creatoare de coerenta administrativa.

In paradigma actuala (omul este impus exclusiv de moralitatea sa fara nicio legatura cu aportul ideatic) ajungem sa banuim eventualele idei, ganduri si principii ale omului providential, dupa cum ajungem sa intuim care ar fi aportul respectivelor idei la rezolvarea problemelor sau a Problemei. Or nu cred ca este in firea lucrurilor sa functionam pe baza de anticipare a ideilor atunci cand decidem, ci ar trebui cel mult sa intuim gradul de efectivitate, generalitate si obiectivitate a respectivelor ganduri cunoscute de noi ab initio. Mediile de comunicare din ziua de astazi ar trebui sa fie suficiente pentru cei care doresc sa se angreneze in sistemul statal, intr-un fel sau altul, sa comunice din timp si in mod organizat care le sunt ideile si gandurile, cel putin la nivel de principiu.

Oamenii deosebiti, scosi din buzunar, in preziua evenimentului, ale caror ganduri si idei le sunt cunoscute cel mult celor ce i-au propus nu ar trebui sa fie o solutie intrucat esenta democratiei este convingerea prin comunicare si nu convingerea prin surprindere sau prin constrangere fata de evitarea „raului mai mare”. De altfel, o moralitate intemeiata si integra (adica desavarsita) ar trebui sa functioneze ca o piedica pentru respectivele persoane in procesul de acceptare a rolului de scos din joben.

Citeste si:
Mihai Chirica va candida la primaria Iasi din partea PNL
Mihai Chirica a confirmat...

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Interviuri »



Citeste si
Dăianu: Reducerea taxelor și impozitelor, o greșeală
Setari Cookie-uri