Eugen Anicescu, Coface: Mentalitatea start-up-urilor romanesti se rezuma doar la tatonarea unor idei de afaceri foarte generale

Firmele romanesti progreseaza foarte lent in lipsa unei strategii pe termen lung, iar de cele mai multe ori, mentalitatea start-up-urilor se rezuma la tatonarea unor idei de afaceri foarte generale, modest documentate, utilizand "banii altora", prin intermediul datoriilor comerciale sau bancare, ca principala sursa de finantare, potrivit analistilor companiei de consultanta Coface. De asemenea, ajustarile negative sunt de cele mai multe ori dramatice ("scad rapid cu liftul"), in timp ce fenomenul de “aterizare lenta” (“soft landing”) este foarte rar observat.

"Din nefericire companiile romanesti raman tributare unei viziuni de business pe termen scurt, acesta fiind unul dintre principalele motivele pentru multe companii nu reusesc sa se capitalizeze si sa traverseze cu succes prin ciclurile economice. Utilizarea arbitrara a resurselor companiilor, investitiile realizate in baza unor analize insuficiente de piata, rentabilitate sau risc au fragilizat situatiile financiare ale companiilor si le-au redus durata de viata. Este esential ca intreprinzatorii, actionarii, sa inteleaga ca managementul financiar al companiei este vital, daca doresc sa creeze un business durabil si competitiv", a declarat Eugen Anicescu, country manager, Coface Romania.

Intr-o economie de piata capitalista cu o istorie de un sfert de secol, mediul de afaceri romanesc pare sa fie intr-o continua incercare si decalaj din ce in ce mai mare, comparativ cu economiile dezvoltate. Caracterizat de o competitivitate scazuta, subtierea paturii de mijloc, accentuarea unui fenomen de polarizare si un spirit antreprenorial modest, mediul de afaceri romanesc pare sa fie intr-un stadiu embrionar al dezvoltarii si incapabil sa treaca la nivelul urmator, potrivit analizei realizata de Coface.

Paradoxul consta in faptul ca Romania inregistreaza, prin comparatie cu evolutia altor tari din UE, cel mai agresiv fenomen al distrugerii creative, asociat in teoria economica de cele mai multe ori cu o regenere constructiva a mediului de afaceri, caracterizata de o capacitate ridicata de absorbtie a socurilor negative printr-o flexibilitate si ajustare foarte rapida.

Intreruperi 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Suspendari 12.019 29.456 24.398 21.221 21.086 24.078 15.788 17.698 15.600
Dizolvari 3.762 18.766 7.508 4.001 22.500 23.208 18.336 27.967 29.500
Radieri 17.676 43.615 58.726 56.245 71.746 80.786 76.483 94.374 107.000
Insolvente 14.483 18.421 19.650 21.499 25.842 27.924 20.170 10.170 7.800
Total intreruperi 47.940 110.258 110.282 102.966 141.174 155.996 130.823 150.209 159.900
Inregistrari 144.239 116.022 119.048 130.162 125.603 124.816 101.627 113.167 106.000
Inregistrari SRL 100.661 56.698 48.102 62.735 61.542 60.292 56.381 64.417 74.000
Raport 0,48 1,94 2,29 1,64 2,29 2,59 2,32 2,33 2,16

"Rata de antreprenoriat" reala din Romania

Dupa Serbia, Romania inregistreaza cel mai scazut raport din Europa Centrala si de Est al numarului de companii la 1.000 de locuitori, respectiv 23. Totusi, aceasta nu inseamna ca "rata de antreprenoriat" din Romania este doar de 2,3%. Prin "rata de antreprenoriat", analistii Coface se refera la numarul de persoane fizice care au fost actionari la cel putin o companie, raportat la numarul populatiei din Romania. Astfel, conform inregistrarilor oficiale la Registrul Comertului, aproximativ 3,22 mil persoane fizice au detinut, in calitate de actionar direct, cel putin o companie in Romania.

Dintre acestia, 8% sunt persoane fizice din strainatate. Astfel, inseamna ca raman 2,96 mil romani care au detinut cel putin o companie in Romania, ceea ce implica o rata de actionariat de aproape 15%, una dintre cele mai ridicate din Europa Centrala si de Est. Cum se explica acest paradox: Romania inregistreaza una dintre cele mai ridicate rate de antreprenoriat, dar, in acelasi timp, si cel mai scazut raport al numarului de companii raportat la populatia totala. Raspunsul este simplu, si fenomenul este explicat urmatorii factori:

  • Antreprenorul roman este unul dintre cei mai "combinativi" din regiune, media numarului de actionari implicati intr-o companie din mediul de afaceri romanesc fiind de 2,5 persoane fizice;
  • Structura demografica: numarul de persoane apte efectiv sa fie implicate intr-o companie a scazut semnificativ in ultimii 20 de ani. Astfel, conform cifrelor publicate de INS, totalul populatiei din grupa de varsta 20-60 de ani din Romania era de 12,3 milioane in anul 1990, in timp ce numarul acestora a scazut la 11,6 milioane in anul 2011 (conform ultimului recensamant), dar probabil nivelul real al celor care sunt in Romania astazi este de maxim 9 milioane;
  • Practica transferului de activitate de la o companie la alta: 6 din 10 companii nou inregistrate sunt detinute de actionari care au mai avut alte companii in trecut, sau sunt implicat direct / indirect intr-un grup de companii care activeaza in paralel cu firma subiect. Astfel, nu vorbim de companii noi, ci de acelasi persoane care desfasoara relativ aceeasi activitate pe o companie diferita;
  • Durata de viata scurta: jumatate din companiile nou infiintate isi intrerup activitatea intre 5 - 10 ani de la momentul inregistrarii.
Citeste si:
Ce-i preocupa pe antreprenorii romani: cum isi vor dezvolta afacerile
Ce-i preocupa pe...

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Interviuri »



Citeste si
Adeo Ressi, Founder Institute: Urmatorii zece ani vor fi TECTONICI
Setari Cookie-uri