Liderii in afaceri simt din ce in ce mai mult presiunea accelerarii complexitatii in sistemele in care au nevoie sa navigheze: globalizarea pietelor, a furnizorilor si a organizatiilor, viteza extraordinara a evolutiei tehnologiei informatiilor, amenintarea pericolelor ecologice, produse care abia intra pe piata si ajung imediat depasite. Toate acestea le pot da multe batai de cap.

Majoritatea liderilor lucreaza pur si simplu fara incetare, observam in activitatea noastra de consultanta in diferite organizatii. Desigur ca in aceste conditii nu mai gasesc timp pentru reflectie, autoobservare sau meditatie. Liderii din ziua de azi sunt de-a dreptul coplesiti, au notata in agenda cate o responsabilitate pentru fiecare 15 minute si sunt intrerupti si deranjati de mii de ori. Este esential insa sa ne facem timp pentru a reflecta. Alocandu-ne zilnic sau macar saptamanal un ragaz doar pentru reflectie am putea depasi mental lupta de zi cu zi si sa fim capabili sa privim lucrurile inainte.

Ganditorii dintre cei mai diversi, de la politicieni la economisti, sustin ca atentia este cea care ii poate face pe lideri sa vada lucrurile mai in perspectiva. Ei sustin ca avem nevoie nu doar de lideri atenti si concentrati, ci si de o societate atenta, in care sa fie prezenta tripla concentrare: asupra noastra, asupra celorlalti si asupra sistemelor mai largi care ne modealeaza vietile.

Atentia indreptata asupra propriei persoane ar include o perceptie mai clara asupra lucrurilor care ne fac cu adevarat multumiti si fericiti. Atentia ar duce la necesitati materiale mult mai reduse si la cheltuirea unor cantitati de timp si energie mai mari pentru implinirea interioara, pentru satisfacerea nevoilor de intelegere si apropiere.

Atentia indreptata asupra celorlalti pe plan social, atat in plan educational, cat si in acela al serviciilor de sanatate echivaleaza cu preocuparea pentru cei aflati in suferinta.

Atentia pentru viitor reprezinta constientizarea faptului ca actiunile pe care le intreprindem vor avea consecinte asupra copiilor nostrii si chiar mai departe.

Cu toate acestea, factorul crucial sau esecul unei companii nu se limiteaza la concentrarea resonsabilitatii in mainile unei singure persoane strategice care are puterea de a lua decizii: determinanta este intreaga atentie, concentrare si dexteritatea fiecarui angajat in parte.

Totalitatea angajatilor si concentrarea multipla intareste capacitatea de atentie a organizatiei in ceea ce rpiveste modul de a descifra si de a raspunde la sistemele complexe din ziua de azi.

Un lider care acorda atentie

Prin urmare, asa cum am vazut pana acum, indreptarea atentiei in directia necesara este o sarcina esentiala unui lider. In acest caz talentul consta in capacitatea de a ghida atentia in directia potrivita la momentul potrivit, intuind tendintele si situatiile prezente si evaluand oportunitatile.

Este bine cunoscut faptul ca liderii ii influenteaza sau indruma pe oameni pentru atingerea unui obiectiv comun. Fie ca vorbim de familie, de social media, de organizatie, sau de societate ca intreg, fiecare dintre noi este un lider, sub o forma sau alta.

Liderul bun, insa nu stralucitor, actioneaza dupa regulile unui sistem, urmarind beneficiile unui singur grup, executand o comanda de sus, tratand subiectele zilei. La polul celalalt, liderul remarcabil defineste sarcina in sine, actioneaza pe mai multe fronturi si abordeaza cele mai dificile probleme. Liderii de exceptie nu se multumesc sa actioneze in baza unui sistem si atat, ci intrevad posibilitati de dezvoltare si fac tot posibilul pentru a deveni mai buni, pentru ca de pe urma muncii lor sa beneficieze un numar cat mai larg de oameni.

O atitudine ca aceasta sta marturie pentru acel gen de gandie aerisita de care ste nevoie pentru solutionarea celor mai dificile dileme. Exista insa si un ingredient ascuns care se gaseste in fiecare solutie: potentarea si focalizarea atentiei, a capacitatii de intelegere – in noi, in ceilalti, in comunitatea si in societatea din care facem parte.

Gasirea de solutii presupune o gandire specifica, concentrata, intelegerea acelor puncte care stau la baza dinamicii acestor sisteme si stabilirea unui noi curs pentru un viitor mai bun. Exista mai multe niveluri de complexitate a problemelor cu care se confrunta liderii de astazi, iar orice situatie intotrocheata naste alte si alte provocari.

Leadershipul implica un set foarte complex de aptitudini interpersonale, tehnice si intelectuale. Iar eficienta si succesul in actul de conducere depind semnificativ de personalitatea si stilul liderului.

Personalitatea si stilul de leadership

Secretul succesului in alegerea deciziilor corecte nu consta, asdar, numai in faptul de a fi expert in domeniu, ci si intr-o buna cunoastere de sine. Este de la sine inteles faptul ca liderii au nevoie de o foarte buna concentrare atat interioara, cat si exterioara – orice fel de slabiciune pe unul dintre aceste planuri putand sa dezechilibreze in mod decisiv, sustine si Doug Strycharczyk.

Conceptul de autocunoastere, sta la baza managementul propriilor resurse si fundamentul relationarii eficiente. Pentru a obtine schimbari reale un lider poate recurge la diferite instrumente de evaluare a personalitatii pentru a identifica puncte tari si slabe ale personalitatii si pentru facilitarea unei intelegeri mai profunde a interdepndentei dintre factorii implicati.

Instrumentul de evaluare ILM72 dezvoltat de-a lungul a trei decenii de cerectari, de catre profesorul Peter Clough de la Manchester Metroploitan University UK in colaborare cu AQR International UK, identifica si masoara 6 competente esentiale care reflecta aspecte ale atitudinii mentale si a stilului de leadership: scala, orientarea catre rezultate, motivare, implicare, control, recunoastere, structura.

Analiza a aratat ca nu exista o anumita combinatie de stil care sa se coreleze in mod unic cu performanta ridicata din intreg esantionul de testare. Indiciul a fost ca stilul de leadership este situational. Profiluri diferite ar putea functiona mai bine in situatii diferite. Controlul atentiei este cheia catre schimbare a persoanelor responsabile cu luarea deciziilor. Liderii de top acumuleaza informatii care ar putea fi relevante pentru o decizie – cheie la o scara mult mai larga - si dintr-o varietate mult mai mare de surse – decat cea considerata relevanta de catre majoritatea oamenilor.

Ceea ce arata de fapt aceste masuratori este ca acum este posibila evaluarea fiabila a aspectelor cheie ale unui stil de leadership adoptat de cineva, printr-un chestionar (ILM72). A dat roade si la nivel organizational. Aceasta scala specifica a fost folosita ca o harta pentru definirea aspectelor-cheie ale culturii.

Leadership – Comportamente/Competente de baza

O analiza mai amanuntita a datelor originale a aratat ca in leadership exista 3 relatii comportamentale importante:

DETERMINAREA DE A LIVRA

Descrie o determinare unica de a livra rezultatul promis. Cea mai mare satisfactie – a liderilor si adeptilor - deriva din aceasta.

COLABORAREA CU ANGAJATII

Descrie cresterea capacitatii, a increderii si a angajamentului indivizilor pentru a le permite sa actioneze individual, sa se descurce si sa se implineasca. Imputernicirea celorlalti.

COLABORAREA CU ECHIPEle de lucru

Accentul se pune pe munca inter-functionala a echipei - un lider stie si sprijina modul in care oamenii lucreaza impreuna in intreaga organizatie

Determinarea de a livra

Masura in care exista o determinare unica de a livra rezultatul promis - pe termen scurt si lung. Liderii cu performante ridicate par sa priveasca ceea ce trebuie livrat ca fiind o cerinta imperativa care duce la succes si la sentimentul succesului. O persoana atat de concentrata pe rezultat ii poate face pe cei care ii stau in cale sau care nu reactioneaza sufficient de rapid, sa se simta inconfortabil. Nu este ceva personal - are legatura cu realizarea sarcinii si nu cu o anumita viziune asupra oamenilor.

Acestia vor da dovada deseori de:

  • Interes pentru eficienta si eficacitate
  • Angajament de a livra rezultatul promis si de incredere in capacitatea lor de a face acest lucru - tenacitate mentala
  • Constientizarea a cat de departe putem impinge oamenii pentru a-si atinge obiectivele companiei
  • O preocupare atat pentru obiectivele pe termen lung, cat si pentru cele pe termen scurt – acest tip de persoane deseori au o viziune

Colaborarea cu subalternii

Masura in care se pune accentul pe sporirea capacitatii, a increderii si a angajamentului indivizilor pentru a-i sustine sa lucreze in mod eficient - asigurarea faptului ca oamenii au abilitatile, cunostintele si comportamentele pentru a-si indeplini rolurile si oferirea mediului propice in care sa faca acest lucru.

Abilitatile si lipsa de cunostinte pot ameninta realizarea sarcinii ... acest lider incearca sa se asigure ca toata lumea este motivata sa reuseasca. Acestia par sa fie puternic asociati cu:

  • Preocuparea pentru competenta angajatului;
  • Convingerea ca un angajat multumit este mai probabil sa fie un angajat productiv;
  • Crearea unor relatii stranse intre lider si subaltern;
  • A fi inteligent emotional.

Colaborarea in echipele de lucru

Masura in care se pune accent si se acorda atentie exploatarii intregului potential intr-o organizatie, astfel incat rezolvarea problemelor si luarea deciziilor sa poata fi facute din ce in ce mai eficient.

Accentul aici se pune pe a permite grupurilor de oameni sa-si puna la comun cunostintele, experienta si abilitatile si sa le aplice pentru a gestiona operatiunile zilnice, precum si pentru a aduna idei si creativitate din intreaga organizatie.

In loc de incheiere

Insasi calitatea de lider depinde de captarea si directionarea eficienta a atentiei colective. Printre principalele indicii ale asa numitului „sindrom al deficitului de atentie organizational” includ luarea de decizii eronate din cauza insufientei informatiilor, lipsa timpului de reflectie, probleme cu atentia la piata de desfacere, absenta capacitatii de concentrare la locul si momentul potrivite. Atentia are tendinta de a se concentra pe ceva cu sens – ceva care conteaza.

Ghidarea atentiei presupune presupune urmatoarele etape: in primul rand, concentrarea atentiei proprii, apoi captarea si directionarea atentiei celorlalti si obtinerea si pastrarea atentiei angajatilor, colegilor si clientilor.

Un lider atent are abilitatea de a-si armoniza concentrarea interioara, cea asupra climatului si culturii organizationale. Liderii care inspira au nevoie de acordul dintre propria realitate emotionala interna si realitatea acelora pe care incearca sa ii inspire. Manifestarile atentiei sunt tesute chiar din stofa inteligentei emitionale, datorita faptului ca circuitele neuronale corespunzatoare atentiei si cele corespunzatoare sentiemntelor se intersecteaza in multe puncte, generand zone de interactiune.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Interviuri »


Setari Cookie-uri