Locul trei la Ad'Or nu inseamna doar a treia agentie din tara. Adrian Preda, directorul de cretie al Graffiti BBDO, a jurizat anul acesta Festivalul de publicitate de la New York si a adus agentiei o mana de premii importante.
Cum e in juriu la New York Festivals?

E diferit fata de un juriu obisnuit. La un juriu obisnuit ai o interactiune cu ceilalti membri ai juriului. Sunt discutii, nici nu poti sa iti imaginezi cat de repede se poate schimba o opinie in momentul in care stai de vorba cu inca sase oameni de acelasi "leat" cu tine. De data aceasta este diferit pentru ca jurizarea se face pe Internet. Din punctul de vedere al obiectivitatii e bine, pentru ca fiecare spune exact ce gandeste despre ad-ul respectiv. Pe de alta parte, este putin impersonal pentru ca un print il vezi intr-un fel daca il tii in mana, te uiti la el, si este altfel cand il vezi pe ecranul unui computer. Dar o idee buna trece si de suportul pe care apare.

Si lucrarile?

Sunt in jur de 4.500 de lucrari la New York Festivals (NYF), eu am fost in juriul sectiunii de print si outdoor. Fiecare jurat trebuia sa jurizeze in jur de 500 de lucrari care se generau automat. Aici ar fi o buba din punct de vedere logistic, pentru ca nu poti aprecia o campanie, din moment ce ti se geenreaza doar executii. Din cand in cand vedeam ca sunt doua executii ale aceleiasi campanii. A mai existat o sesiune intermediara de jurizare compusa din lucrarile care nu au primit note de la minimum sase jurati sau cele care au fost inscrise in concurs mai tarziu decat trebuia si nu apucasera sa fie jurizate. Dupa care a urmat sesiunea finala, 300 de lucrari pe lista scurta. Acestea au fost jurizate de un numar mai mic de directori de creatie. Eu am primit 60 de ad-uri, pe care trebuia sa le jurizez, la fel, generate aleatoriu.

Ca impartire a lucrarilor, in jur de10% sunt mizerii... in sensul ca nu le-as fi lasat niciodata sa iasa din departamentul meu, 70% executii curate, civilizate, si 20% excelente. NYF este un festival foarte puternic din punctul de vedere al lucrarilor inscrise.

Pe cate le-ai recunoscut in executiile de aici?

Cele pe care le-am recunoscut, nu neaparat de aici, dar cele pe care le-am recunoscut ca fiind locuri comune, indiferent ca erau executate impecabil, le-am dat inspre nota minima, tocmai pentru ca erau loc comun. Era un ad la o crema de fata facuta din apa de munte, iar tubul avea forma de munte, am vazut ideea asta de cel putin 50 de ori, imi aduc aminte ca a fost si in Ad'Or o executie pe ideea asta, acum vreo cinci ani.

Cum e sa fii si in juriu si pe lista scurta?

Eu tot sper sa se intample acea serie aritmetica perfecta in care dupa ce am fost pe lista scurta, am luat bronzul si aregintul sa urmeze aurul.

Daca lucrarile se genereaza automat, ce sanse ai sa primesti spre jurizare propria lucrare?

Se poate sa primesti propria lucrare, bineinteles. Mie nu mi s-a intamplat, dar avem un regulament care spune ca trebuie sa te abtii de la jurizare in acest caz, altfel risti sa fii "certat", chiar eliminat din competitie. Mai mult, nu am vazut lucrari din Romania.

Cum ti se pare acum Ad'Or-ul?

Ad'Or-ul este destul de mult sub acest nivel. Ce bube are: lucrari putine, nivelul lucrarilor care variaza, incepand de la lucrari despre care te intrebi de ce au mai dat banii sa le bage, pana la lucrari care cu sigurnata vor lua premii si la alte festivaluri internationale si incrancerarea asta tipic romaneasca de a discuta totul in termeni de alb si negru. Nu exista gri in publicitate. Sau cel putin in orgoliile creativilor. Nu exista nuante. Exista da, sau exista nu.

E bine, e rau sa fie asa?

Fiecare agentie are propria politica din acetspunct de vedere. Ceea ce gasesc de condamnat este sa stai pe margine, sa mananci seminte si sa ii injuri pe jucatori. Daca ai ceva de zis, du-te acolo si lupta. Sau arata ca esti o agentie creativa.

Sa inteleg ca nu esti de acord cu cei care au ales sa nu mai participe...

Au fost diverse grade ale acestui am ales sa nu mai particip. Au existat agentii care au spus nu avem nimic, deci nu ne bagam si nu facm scandal, pana la nivelul "da, Ad'Or-ul este bolnav, trebuie desfiintat, dar oricum noi nu am facut nimic anul trecut".

Locul trei la Ad'or insemana ca sunteti a treia cea mai buna agentie din tara?

(Rade) Din punct de vedere creativ cred, cred ca locurile 1 si 2 erau deja date, problema era cine iese agentia anului. Din punctul meu de vedere, locul 3 era deja luat de catre noi, uitandu-ma la ce s-a inscris. Care este cea mai buna agentie este o chestie relativa. Pentru client, ar trebui sa fie Next, care a luat multe premi la Effie. Creativ, ar trebui sa fie numai Leo Burnett, care ia agentia anului trei ani la rand. Nu stiu daca se poate gandi in termeni la fel de alb si negru ideea de cel mai bun sau cel mai slab. In cercetarea strategica facuta despre perceptia clientilor despre agentii, in absolut toate zonele - creativ, startegie, client service - noi avem pozitii de top. Si atunci cum e mai bine sa fii? "Cea mai", sau suma valorilor agentiei sa fie in top? Fireste ca mi-as dori sa fiu si cea mai creativa agentie, si cea mai eficienta, si pentru asta voi lupta pana la ultima suflare sa se intample.

Premiile pe care le luati au valoare si de business? Va aduc mai multiu bani sau mai multi clienti?

Nu cred ca un client ar fi atat de nebun sa bage 5-10 mii de euro intr-o campanie numai ca sa isi satisfaca agentia. Sa stii ca si clientilor le place sa ia premii, pentru ca fac si ei parte din echipa care lucreaza pentru acel produs. Noi suntem o agentie extrem de apreciata de clienti. Ne facem treaba cum trebuie, suntem eficienti. Problema este ca eu as vrea sa transform imaginea de baieti buni in baiti rai.

Cum faceti asta?

Astea-s premiile pentru mine. Acea imbracamninte sexi cu care nevasta casnica te surprinde. Avem si Effie-urile, deci suntem agentia eficienta. Dar vreau sa fim si agentia creativa.

Cand luati Ad'Or-ul.

Un tel al nostru este 2007. Dar cred ca in 2008-2009 o sa il luam. Sper ca pana atunci lupta sa se dea intre cinci-sase agentii.

Pana la Ad'Or, ce mai luati anul acesta?
Am decis sa participam doar la festivalurile care ne pot aduce puncte pentru retea: Cannes, Epica, Clio, New York Festivals. Sunt cele care aduc si puncte in Gun Report.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Interviuri »


Setari Cookie-uri