Nu-i place sa fie ministru. "Orice faci esti criticat. Daca spui ceva, esti acuzat ca ai spus-o, daca nu spui, esti acuzat de ce nu ai spus-o", declara Ionut Popescu, actualul sef al Finantelor. Insa nu regreta nimic din ceea ce a facut ca ministru al Finantelor, nici macar introducerea cotei unice.

Jurnalul National: Se aude ca domnul Rusanu, colegul dumneavoastra de partid, va este adversar. De ce credeti ca v-ati creat dusmani asa de repede?

Ionut Popescu: Nu este dusmanul sau adversarul meu. Si dansul, ca si mine, a sustinut cota unica, si nu cunosc nici un motiv pentru care sa fim dusmani.

Dar cu premierul Tariceanu aveti divergente? Dansul nu a vorbit nimic despre marirea Taxei pe Valoarea Adaugata, in schimb dumneavoastra ati anuntat aceasta masura.

Eu am spus doar ca marirea TVA de la 19% la 21%-22% este o ipoteza de lucru, o varianta din multe altele. Trebuie sa analizam, sa vedem care este cea mai buna solutie din punct de vedere social, politic. Insa decizia va fi luata dupa analize si dupa discutii in coalitie. Mai mult, in aceasta vara, vrem sa definim o strategie fiscala pentru 3-4 ani, care va fi discutata in coalitie, in Guvern. Vrem sa scadem si CAS-ul cu 2, 3 pana la 5 puncte procentuale, sa stabilim o politica fiscala predictibila.

Ca ministru castig 32.000.000 de lei net

Cat a castigat un ministru, un senator sau deputat prin introducerea cotei unice? Dar un cetatean care are salariul mediu pe economie?

N-am calculat, nu am pus niciodata problema asa. E ridicol sa crezi ca un guvern introduce un impozit pentru ca membrii sai sa castige mai mult. Stiu ca eu castig 32.000.000 de lei net, iar brutul este undeva peste 40.000.000 de lei. Cam atat castiga si un senator sau un deputat.

Nu au existat mai mult de 400.000 de oameni care au ramas cu sume semnificative in portofele de pe urma cotei unice. Si atunci, va intreb daca este moral ca toata lumea si pensionarul, si saracul cu salariul minim sa plateasca o TVA mai mare?

Eu cred ca este moral ca toti romanii sa beneficieze de servicii de sanatate mai bune, de servicii de invatamant mai bune, sa aiba drumuri mai bune. Or, pentru asta trebuie sa avem bani mai multi la bugetul de stat. Sigur, asta se poate face si printr-o imbunatatire a colectarii, dar si printr-un alt mod de stabilire a taxelor si impozitelor. Ce impozit va creste sau va scadea de la anul vom vedea. Insa este evident ca banii care vin la bugetul de stat nu merg nici acasa la membrii Guvernului, nici in alte parti, ci sunt utilizati pentru nevoile pe care le are societatea romaneasca in ceea ce priveste integrarea in Uniunea Europeana.

Dar ati scazut impozitele directe si ati crescut impozitul pe consum?

Ca sa stimulam economia, de-aia au scazut impozitele directe. Au scazut impozitele pe munca, impozitul pe profit si pe salariul tocmai ca sa stimulam munca. Trebuie sa intelegem ca se va trai mai bine cand se va munci mai bine.

Si pensionarul, si omul cu salariul minim vor plati aceeasi TVA ca si ministrul...

Pentru pensionari am inceput recalcularea pensiilor. Era inechitabil ca oameni cu aceeasi pregatire si vechime, dar pensionati in momente diferite, sa aiba pensii diferite. Si atunci am alocat 7.000 de miliarde de lei pentru recalculare numai in acest an, iar la anul suma va fi mult mai mare.

Pentru buget este un efort considerabil, dar un pensionar se alege doar cu 100.000 de lei in plus. Ce sa faca insa cu acesti bani?


Este una din bolile vechi ale economiei romanesti, faptul ca avem mai putini contribuabili decat cei care beneficiaza de sistemul de pensii. Si oricat este un guvern de generos, tot nu va putea sa rezolve aceasta problema de pe o zi pe alta. Este efectul greselilor facute cu ani in urma, cand se trimiteau la pensie oameni de 50 de ani, pentru a nu le da ajutor de somaj.

Sectorul de stat se restrange

Ati facut doua tentative pentru reducerea cheltuielilor institutiilor publice prin disponibilizari de personal. Ati primit vreun raspuns de la ceilalti ministri?

Eu cred ca si-n institutiile publice, la fel ca si-n orice companie, preocuparea de a reduce cheltuielile trebuie sa fie permanenta. Sigur ca au fost discutii, ca sapte mii de mineri isi vor pierde slujbele. Dar uitam ca vorbim de mine care, de ani in sir, nu produc decat pagube. Cine acopera acele pierderi? Noi toti, prin taxele si impozitele pe care le platim.

Si totusi de ce nu v-au raspuns ceilalti ministri? Nu vor restructurare si reforme?

Mi-e greu sa spun de ce nu au raspuns. A existat o sarcina in Guvernul Romaniei, noi, la Finante, trebuia sa centralizam toate acele date. Evident ca nici un conducator de institutie nu-si doreste reducerea oricaror cheltuieli, pentru ca nu e o masura care sa fie primita cu bucurie, insa pentru noi, ca societate, daca vrem sa folosim mai bine acesti bani, atunci fiecare conducator de institutie trebuie sa aiba permanent aceasta preocupare.

Cum negociati cu FMI, fiindca se spune ca nu stiti engleza. Aveti traducatori asa de buni, care cunosc si economie?

Eu vorbesc engleza cand merg la masa cu ei, cand ne intalnim undeva vorbim in engleza. Dar mie mi se pare corect ca atunci cand e vorba de negocieri sa ai un timp in plus in discutii si e o mica strategie pe care o practica multi, aceea de a castiga timp. Vorbesc engleza, nu atat de bine cum mi-as fi dorit.

Vom avea strategie fiscala in doua luni

Oamenii de afaceri s-au tot plans in aceasta perioada de instabilitate legislativa si de lipsa de predictibilitate. Ei spun ca, daca cota unica nu ar fi atras dupa ea atatea modificari si impozite noi, ar fi fost bine. Insa asa nu mai pot sa-si faca nici un plan de afaceri si sunt bulversati. Ce le spuneti?

Evident ca intr-o oarecare masura sunt indreptatite aceste nemultumiri. Dar noi in 2005 schimbam o intreaga filozofie fiscala. Ne-am propus sa largim si numarul contribuabililor, deoarece erau domenii care pana acum nu au fost impozitate, iar noua ni se parea incorect. Adica nu era corect, asa cum era in 2004, sa platesti un impozit pe salariu de 40%, dar sa nu se plateasca nici un impozit pentru tranzactiile imobiliare speculative sau sa se plateasca doar 1% pentru castigurile din piata de capital. La fel si in ceea ce priveste impozitul pe terenul agricol, care ar urma sa fie introdus de la 1 ianuarie 2006. Practic, in mediul rural, unde traieste 35%-40% din populatia tarii, care aproape ca nu plateste nici un fel de impozite. Desi si acesti oameni beneficiaza de invatamant, sanatate, de drumuri, mai bune sau mai rele, cum sunt ele. Pana la urma, 5 milioane de contribuabili platesc impozite de care beneficiaza 22 de milioane de oameni.

Si totusi Codul Fiscal trebuie anuntat cu 6 luni inainte, asta inseamna pana la sfarsitul lui iunie. Va puteti tine de acest termen?

De regula cu sase luni inainte. Asta este formularea exacta, si de aceea si fostul guvern a modificat codul, anul trecut, prin august sau septembrie. Sigur, cel mai bine ar fi ca totul sa fie fara "de regula" si sa fie chiar cu sase luni inainte. In urmatoarele doua luni incercam sa propunem o strategie fiscala care sa se intinda pe urmatorii 3-4 ani, astfel ca nemultumirile legate de predictibilitate sa nu mai existe.

Deci in doua-trei luni va fi creionata politica fiscala pentru 2006?

Eu zic ca-n maximum doua luni vom avea clar o strategie fiscala, nu numai pentru 2006, ci si pentru 2007 si 2008. Vom vedea foarte clar cum vor scadea, de exemplu, contributiile la asigurari sociale in fiecare an.

Cred in cota unica

Regretati ca ati introdus cota unica?

In nici un caz. In nici un caz! Efectul benefic al cotei unice asupra economiei romanesti se va vedea in anii urmatori. Puterea de cumparare creste, nu daca da Guvernul o ordonanta de urgenta, ci daca are economia performante. Deja in primele patru luni ale anului au iesit la suprafata 150.000 de locuri de munca, dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut, incasarile la buget nu vor scadea in nici un caz cum se facusera calculele la inceputul anului, cu 30.000-35.000 de miliarde de lei. Eu cred ca incasarile nu vor cobori sub 10.000 de miliarde de lei. Eu ma astept ca rezultatele bune sa vina dupa o perioada mai mare, de 6-8-10 luni, deoarece exista o anumita inertie, intreprinzatorii nu reactioneaza imediat.

Daca ati fi ziarist, ce l-ati intreba pe ministrul de Finante, in conditiile actuale?

Mi-e greu sa spun ce intrebare i-as spune. Nu stiu. Poate ceva de genul daca-mi place ca ministru.

Va place?

Nu, nu-mi place. Sunt un stres si o apasare permanente, esti permanent in vizorul tuturor. Incerci sa faci totul cat poti mai bine, dar orice faci esti criticat. Daca spui ceva, esti acuzat ca ai spus-o, daca nu spui, esti acuzat ca nu ai spus-o. Dar este o experienta interesanta, sper ca nu este foarte lunga. Eu oricum nu voi mai candida pentru Parlamentul Romaniei, la mine a fost o singura data, stii ca sunt si senator, si nu va mai exista o alta experienta. Insa eu am crezut in aceasta idee a cotei unice, am incercat sa o pun pe piata, ea este deja o realitate, sunt convins ca ea va produce efecte favorabile. Dar cand lucrurile se vor linisti, eu o sa-mi vad de treaba mea.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Interviuri »


Setari Cookie-uri