Inainte de a angaja o persoana, multe companii din Romania cauta cel putin trei informatii despre acel individ pe canalele sociale. Firmele urmaresc obiceiurile personale ale viitorului angajat, tipurile de pasiuni pe care le are, corelandu-le cu varsta lui/ei precum si cu cine este conectat.
„Multe dintre companii cauta aceste trei informatii, mai ales cand vine vorba de angajati de top. Daca el/ea este conectat(a) cu persoane cu profil dubios, angajatorul poate respinge candidatul”, sustine Madalina Uceanu, career coach si senior HR advisor la CareerAdvisor, prezenta in cadrul conferintei Legal Issues in Social Media.

Cat de legal este insa a respinge un posibil angajat, oricat de bine pregatit profesional ar fi el, luand in calcul exclusiv informatiile postate in social media?

In Romania, limitarea este data de Codul Muncii, unde se prevede ca o persoana nu poate fi intrebata la interviurile de angajare decat informatii relevante despre locul de munca, informatii profesionale. Insa, asa cum este de asteptat, angajatorul poate sa nu declare care sunt motivele reale pentru care un posibil angajat este respins.

„Daca insa angajatul isi da seama in mod clar ca a fost victima unei discriminari, si poate dovedi acest lucru, poate da in judecata angajatorul – de exemplu, cazul in care o femeie nu este angajata pentru ca firma a aflat de pe social media ca este insarcinata si stie ca daca o angajeaza peste putin timp nu o mai vede timp de doi ani”, explica Roxana Ionescu (foto), asociat manager, coordonator al practicilor Dreptului mediului si Protectia datelor la NNDKP.

Cei prezenti la conferinta au subliniat ca nu ar recomanda ca un angajat sa fie respins ca urmare a profilului de social media.

„In Franta, tara care are legislatie foarte asemanatoare cu Romania in acest domeniu, s-a decis ca o decizie de sanctionare a unui salariat pornind de la informatiile postate in social media este justificata, intrucat ce face angajatul in social media nu face parte din domeniul privat ci poate afecta imaginea companiei. In Romania se dezbate inca acest lucru, nu exista in prezent jurisprudenta in acest sens”, mai spune Ionescu.

Angajatorul are dreptul, in general, de a limita accesul angajatilor la social media in timpul orelor de munca in conditiile in care acestia folosesc retelele sociale in scopuri strict personale.

Tot in aceasta ordine de idei, la nivel al Uniunii Europene, se dezbate un proiect de lege care urmareste eliminarea dupa un anumit timp a anumitor informatii de pe net despre anumite persoane. Practic, sa devina un „cazier social media”, persoanele sa nu mai fie „bantuite” de lucruri scrise despre ei, in trecut.

In Romania exista cateva cazuri care au avut ca punct central social media si Internetul, desi jurisprudenta in acest domeniu este „foarte subtire”. Primaria unui sector din Bucuresti a pus pe un site, extrem de vizibil, informatii extrem de personale despre o persoana – faptul ca era infectat cu HIV. Acea persoana a dat in judecata Primaria, primind despagubiri de 10.000 euro.

Un alt exemplu este cazul unui proprietar de bloc care a postat informatii injurioase si calomnioase pe o retea sociala despre un chirias, daunandu-i acestuia in mod direct. Acesta din urma a dat in judecata chiriasul si, oricat a incercat acesta sa ascunda informatiile, el a castigat in instanta. Este de retinut ca informatiile calomnioase nu mai reprezinta, ele insele, prejudicii luate in calcul in instanta.

Cu toate acestea, blogurile nu au fost (inca) incluse in legea jurnalistilor, fiind, de altfel, o lacuna care trebuie luata in calcul, sustin cei prezenti la Legal Issues in Social Media. „Exista foarte multe situatii in care afirmatiile facute in social media au aceeasi putere, sau chiar mai mare, decat in presa traditionala. In primul rand insa, mai mult decat legal, pe blogeri ii sanctioneaza insa cititorii”, sustine Cornel Cojocaru, head of communications la BCR.

„In online, astazi, poate sa faca oricine ce vrea din punct de vedere juridic, insa intervine si un alt factor – confidentialitatea datelor din compania in care lucrezi. Am avut mai de mult scurgere de informatii, am gasit adrese de Yahoo de pe care se trimiteau date, este insa foarte greu de demonstrat cine le-a folosit. Social media implica, deci, si un alt factor foarte important, cel de educare a angajatilor. Echipa terbuie bine motivata, implicata, un rol foarte important il joaca politicile interne”.

Setul de politici scrise trebuie sa fie solid dar, mai departe de el, trebuie creata o echipa motivata, bine inchegata.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri