Dupa un proces indelungat de autorizare a schemei de sprijin a producerii energiei din surse regenerabile propusa de Romania prin Legea 220/2008 pe parcursul caruia a avut loc un schimb constant de informatii intre autoritatile competente din Romania si Comisia Europeana, in iulie 2011 Romania a primit aprobarea din partea Comisiei sa implementeze aceasta schema, in forma modificata substantial fata de versiunea adoptata initial de Parlament.
Scopul Ordonantei de Urgenta nr. 88/2011 recent intrata in vigoare a fost tocmai acela de a aduce aceste modificarii Legii 220. O parte din legislatia secundara necesara implementarii schemei de sprijin a fost, de asemenea, aprobata de ANRE la inceputul lunii noiembrie, facand posibila aplicarea imediata a Legii 220.

Iata principalele modificari aduse sistemului de promovare a energiei din surse regenerabile, precum si aspectele problematice.

Modificari in privinta numarului de certificate verzi

Vesti bune pentru energia eoliana si energia solara, intrucat a fost reconfirmat faptul ca producatorii de energie eoliana vor primi 2 certificate pana in 2017 si 1 certificat incepand cu 2018, iar proiectele de producere a energiei solare 6 certificate verzi per MWh. Totodata, proiectele pe baza de biomasa din culturi energetice vor primi 3 certificate verzi per MWh.

S-a redus, insa, numarul de certificate verzi pentru proiectele pe baza de biomasa din deseuri biologice de la 3 la 2 certificate pentru 1 MWh, iar pentru energia din gazul de fermentare a deseurilor si gazul de fermentare a namolurilor din instalatiile de epurare a apelor uzate de la 2 certificate la 1 certificat pentru 1 MWh.

De notat este si faptul ca in ceea ce priveste energia geotermala, nu numai ca s-a micsorat numarul de certificate la 2 per MWh, dar producatorii nici nu vor putea beneficia, inca, de acest sprijin prin certificate verzi, intrucat energia geotermala nu a facut obiectul notificarii schemei catre

Comisia Europeana. Acest sistem de suport pentru energia geotermala va trebui sa faca obiectul unei notificari noi catre Comisie.

Certificate verzi in timpul perioadei de testare a centralelor electrice

O noutate binevenita este alocarea de certificate verzi pe perioada de proba - astfel, fiecare MWh produs si livrat pe perioada de proba da dreptul la un certificat verde, indiferent de sursa.

Valabilitate certificate verzi

Totodata merita mentionat faptul ca certificatele verzi vor fi valabile 16 luni de la data emiterii. Certificatele se vor emite lunar de catre Transelectrica si se vor tranzactiona pe baza de contracte bilaterale sau pe piata centralizata a certificatelor verzi. Multe dintre restrictiile la tranzactionare din legislatia anterioara au fost eliminate.

Procedura de acreditare a producatorilor de energie electrica produsa din surse regenerabile

Pentru a primi certificate verzi, producatorii trebuie sa fie mai intai acreditati de ANRE. O noua procedura de acreditare a fost aprobata de ANRE luna aceasta. Procedura permite acreditarea in doua etape: acreditarea preliminara, pe durata perioadei de proba si acreditarea finala, dupa obtinerea licentei de producere a energiei.

Producatorii de energie electrica din surse regenerabile de energie vor beneficia de certificate verzi incepand cu luna calendaristica in care s-a emis decizia de acreditare, ceea ce inseamna ca producatorii actuali vor putea beneficia de numarul de certificate verzi prevazut de Legea 220 chiar din aceasta luna, daca vor reusi sa obtina decizia de acreditare de la ANRE.

Proiectele care depasesc 125 MW

Un tratament diferit este aplicabil proiectelor a caror capacitate depaseste 125 MW. Astfel, trebuie sa obtina aprobare individuala de la Comisia Europeana si nu pot fi acreditate si, respectiv, nu pot primi certificate verzi decat dupa emiterea avizului in acest sens de catre Comisie. In functie de prevederile deciziei Comisiei, ANRE va putea modifica numarul de certificate verzi acordate acestor proiecte.

OUG 88 a venit in intampinarea producatorilor actuali de energie din surse regenerabile care opereaza centralele electrice care depasesc 125 MW, dar care sunt in prezent functionale (produc energie), prevazand ca acestia vor fi acreditati temporar pentru 24 de luni, perioada in care vor primi certificate verzi potrivit Legii 220, inainte de a primi aprobarea individuala de la Comisie. Eventualele diferente intre certificatele primite in aceasta perioada si cele cuvenite potrivit deciziei Comisiei obtinute ulterior se vor recupera in primele 24 de luni de la data deciziei.

Reducerea perioadei aplicarii sistemului de promovare in cazul proiectelor care au beneficiat deja de certificate verzi


In cazul producatorilor de energie din surse regenerabile care au beneficiat de certificate verzi anterior aplicarii sistemului de promovare in forma actuala, duratele de aplicare a sistemului de promovare se vor diminua corespunzator cu perioadele pentru care acestia au beneficiat deja de certificate verzi.

Cumulul cu alte forme de ajutor de stat

Modificarile aduse prin OUG 88 vor afecta si producatorii care au beneficiat si de alte forme de ajutor de stat, de ex. de fonduri nerambursabile. Acestia vor primi un numar redus de certificate verzi, reducere proportionala cu raportul dintre valoarea ajutorului primit si valoarea de referinta stabilita de ANRE pentru fiecare tip de tehnologie (de exemplu, 1 MW instalat proiect eolian are o valoare de referinta de 1.570.000 EUR, iar 1 MW instalat proiect energie solara, o valoare de 3.500.000 EUR), la care se aplica un factor de corectie indicat in Regulamentul de acreditare.

Supracompensarea

OUG 88/2011 introduce si conceptul de supracompensare, reprezentand situatia in care, luand in considerare indicatorii tehnico-economici specifici medii realizati anual pentru fiecare tip de tehnologie, din analiza cost-beneficiu efectuata pentru ansamblul capacitatilor de producere utilizand aceeasi tehnologie, rezulta o rata interna de rentabilitate mai mare cu 10% fata de valoarea considerata pentru tehnologia respectiva la autorizarea sistemului de promovare (de exemplu, pentru proiectele eoliene, RIR de 10,9, pentru proiecte de energie solara 11,8).

In cazul in care ANRE va ajunge la concluzia ca schema actuala de sprijin conduce la supracompensare, va putea sa propuna reducerea numarului de certificate verzi pentru tehnologia respectiva. Reducerea nu va afecta proiectele operationale care primesc certificate verzi la data aprobarii reducerii prin hotarare de guvern. Totusi, aceasta prevedere creeaza incertitudini, intrucat va ajusta in minus numarul de certificate si va afecta proiectele in curs de dezvoltare la acea data.

Certificate de origine

Producatorii de energie electrica din biomasa, biolichid si biogaz vor fi acreditati numai daca vor obtine certificate de origine pentru biomasa utilizata (care nu poate proveni din import) emise de Ministerul Mediului si Padurilor sau de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, dupa caz.

Intrucat procedura de emitere a certificatelor de origine nu a fost adiptata inca, OUG 88 a permis acreditarea temporara a producatorilor actuali pentru 6 luni, fara a prezenta certificatele de origine.

Cota obligatorie aplicabila si producatorilor

Si producatorii vor avea obligatia sa indeplineasca cota obligatorie de achizitie certificate verzi pentru energia utilizata pentru consumul propriu, altul decat consumul tehnologic, si pentru energia livrata direct consumatorilor racordati la centrala electrica.

Excesul de certificate verzi

Din pacate problema unui eventual exces de certificate verzi pe piata nu a fost rezolvata. Astfel, absenta unui asa numit “buyer of last resort” care sa cumpere certificatele ce nu se vor vinde pe piata certificatelor verzi, atrage incertitudini cu privire la posibilitatea valorificarii tuturor certificatelor verzi primite si implicit cu privire la fluxul de numerar generat de proiectul respectiv de producere a energiei din surse regenerabile. Acest fapt impacteaza nu numai decizia de a investi intrun astfel de proiect, dar si obtinerea unei finantari.

Desi, inca mai sunt aspecte care necesita reglementare si, desi, sistemul prezinta anumite limitari si incertitudini, punerea in aplicare a Legii 220 reprezinta cu siguranta un mare pas inainte pentru promovarea proiectelor de producere a energiei din surse regenerabile si o oportunitate pentru Romania de a atrage noi investitii in acest domeniu.

Ramona Volciuc-Ionescu este Senior Associate in cadrul casei de avocatura DLA Piper Romania.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri