In capitolul VIII al cartii a-III-a din Contractul social dedicat discutarii conditiilor in care o forma de guvernare poate subzista, Rousseau scria : „ in toate regimurile guvernamentale din lume, persoana publica consuma si nu produce nimic. De unde, prin urmare, ii vine substanta pe care o consuma? Din munca membrilor sai. Surplusul particularilor este cel care produce necesarul publicului. De unde urmeaza ca, starea civila nu poate subzista decat atata vreme cat munca particularilor le aduce mai mult (acestora) decat au ei nevoie „. Am putea spune mai exact ca, persoana publica CONSUMA si produce NIMICUL.
Paradoxul este ca, daca am incerca sa definim NIMICUL atunci vom avea nevoie de multe, foarte multe cuvinte.

STATUL-AUTORITATEA POLITICA-nu mai are legitimitate in ceea ce priveste obligarea individului (particularului) sa cedeze o parte din proprietatea lor. Criza financiara si realitatile economice demonstreaza ca dreptul de rezistenta in fata autoritatii politice de a-si apropia din proprietatea indivizilor trebuie sa inceapa si aceasta apropiere nu mai poate continua fara oferirea de drepturi cetatenilor in schimbul acestui transfer de proprietate, din partea STATULUI a AUTORITATII POLITICE.

Astfel, este necesara infiintarea de POOL–uri care sa administreze Pilonul Public de Pensii care sa asigurare o PENSIE MINIMA DECENTA OBLIGATORIE si Pilonul Public de sanatate pentru asigurarea unui PACHET MINIM de SANATATE.

Aceste POOL-uri vor fi constituite in mod OBLIGATORIU, in parteneriat PUBLIC – PRIVAT.

Oare in Romania, trebuie marita varsta de pensionare, este neceara marirea taxelor si impozitelor, ca sa-i ajutam pe cei care nu au contribuit, nu contribuie si nu vor contribui la fondurile de pensii si cele de sanatate ???

Atat anterior lui ` 89 si pana-n prezent, statul roman a promovat si a incurajat politica de … NU AM dar … DA-MI .
Aceasta asa-zisa protectie sociala a dus la folosirea banilor publici dupa bunul plac al politicienilor care au fost si sunt la guvernare fara a fi directionati catre, si-n scopul pentru care au fost colectati.

Statul in general si cel roman in special are, numai si numai drepturi, fara a fi insotite de obligatiile corelative. Intr-un stat de drept (de altfel un pleonasm – nu poate exista STAT fara DREPT) nu poate exista drept fara obligatie si obligatie fara un drept corelativ. Ori, in Romania asa ceva nu se aplica si nu se doreste a se aplica.

Sa ne oprim atentia asupra sistemului de pensii si cel de sanatate

Fata de cele enumerate si fata de faptul ca, INTOTDEAUNA PRIVATUL a fost, este si va fi motorul oricarei economii si fata de faptul ca domeniul privat se calauzeste dupa regulile pietei si cauta eficientizarea maxima a resurselor cu obtinerea unei profitabilitati maxime, mai ales fata de realitatile economico-sociale actuale si tendintele viitoare ale dezvoltarii statului in contextul integrarii europene si al interdependentei mondiale se impune o noua abordare a sistemului public de pensii si celui public de sanatate.
Se impune cu necesitate impletirea publicului cu privatul care ar elimina multe dintre inconvenientele si evitarea lipsei resurselor financiare pentru plata pensiilor si pentru sistemul de sanatate in situatii de criza.
Consolidarea sistemului de pensii private este extrem de importanta, considerand ca diversificarea resurselor financiare pentru pensie va asigura o mai buna securitate financiara pensionarilor, pensiile private avand o expunere mai ridicata la riscul de inflatie si la volatilitatea pietei financiare dat fiind ca fiecare sistem se confrunta cu riscuri diferite, in timp ce pensiile publice sunt mai expuse la riscul politic si socurile date de schimbarile de pe piata muncii.

Solutii ?

Dincolo de reformele parametrice suplimentare necesare in pilonul public (cresterea varstei de pensionare si a duratei de contributie, limitarea accesului la pensionare anticipata etc.), subliniez insistent necesitatea de a intari componenta de economisire privata pentru pensie.

In acest sens, introducerea unei componente obligatorii in pilonul public a sistemului de pensii private este considerata un pas absolut necesar pentru viitor. Acestui demers ar trebui sa i se adauge o serie de modificari vizand administrarea mai eficienta a activelor, precum si introducerea sistemului multi-fond, care sa asigure trecerea automata a activelor din conturile individuale in portofolii cu grad de risc investitional mai redus, pe masura ce participantii se apropie de pensionare.

Trebuie inceput cu masuri de reformare parametrica a pilonului public, in transformarea acestuia prin PRIVATIZAREA PILONULUI PUBLIC de PENSII si a SISTEMULUI PUBLIC de SANATATE prin infiintarea acestor POOL-uri.

Astfel, administrarea acestora trebuie sa fie PUBLIC – PRIVATA si, contributia la aceste POOL-uri trebuie sa fie obligatorie a tuturor cetatenilor apti de munca si continuand cu intarirea Pilonului II de pensii private si a asigurarilor private de sanatate.

Reformarea parametrica a PILONULUI PUBLIC de PENSII si a SISTEMULUI PUBLIC de SANATATE se impune, este obligatoriu a se face prin administrarea PUBLIC – PRIVATA intrucat, inca, pensiile publice si sistemul public de sanatate, "functioneaza mai degraba ca o schema de economisire subventionata public, decat ca un sistem de economisire reala pentru pensie si sanatate".

Art. 4 din protocolul aditional din 1988, reluat de art. 23 din Carta sociala europeana revizuita, consacra dreptul persoanelor varstnice la o protectie sociala. Autoritatile statale trebuie sa realizeze TOT pentru a indeplini un obiectiv triplu, fie direct, fie in cooperare cu organizatii publice sau private.

Se naste astfel, NECESITATEA ca toate statele nationale din Uniunea Europeana sa introduca scheme de pensii private cu participare OBLIGATORIE, pentru acoperirea unui deficit substantial de economisire la nivelul populatiei active a Europei. Guvernele trebuie incurajate de catre organismele UE sa introduca sisteme de pensii private obligatorii, organizate cu sprijinul angajatorilor si al industriei de profil. Guvernele trebuie incurajate de catre organismele UE sa introduca sisteme de pensii PUBLIC-PRIVATE OBLIGATORII, organizate cu sprijinul angajatorilor si al industriei de profil prin introducerea obligativitatii contributiei la aceste sisteme PUBLIC-PRIVATE a tuturor cetatenilor si nu numai a populatiei active.

Aplicarea cu succes a acestei masuri ar duce la cresterea economiilor personale in vederea pensionarii, reducerea presiunilor pe bugetele publice de pensii si ar imbunatati astfel sustenabilitatea pe termen lung a finantelor nationale, fapt pozitiv mai ales in perioadele de crestere economica redusa. Aceste sisteme de pensii si de sanatate, PUBLIC – PRIVATE OBLIGATORII, ce ar trebui introduse pe viitor in spatiul european ar trebui sa aiba 3 componente esentiale:

participarea obligatorie, eventual cu oferirea posibilitatii participantilor de a ramane in afara sistemului;

colectare centralizata a contributiilor, prin participarea statului in aceste POOL-uri prin folosirea mecanismelor deja existente si impreuna cu eforturile companiilor participante la aceste POOL-uri ;

 oferirea celor mai bune stimulente fiscale disponibile pentru a incuraja populatia sa aloce un volum cat mai ridicat de contributii in aceste sisteme ;

Pensiile private cu contributii definite si garantii reprezinta viitorul economisirii pentru pensie pe plan european
O recomandare catre autoritatile europene este aceea de a lansa un plan pan-european de pensii private, adica un produs simplu de economisire individuala pentru pensie, cu standarde si cerinte unitare in toate statele membre UE. Aceasta solicitare nu este noua, discutii privind fondurile de pensii private pan-europene fiind pe agenda institutiilor comunitare, insa de aceasta data suscita ecouri interesante mai ales din partea industriei de profil si a presei de specialitate.

Aceasta constituire de fonduri private de pensii pan-europene vor deveni realitate prin infiintarea acestor POOL-uri la nivel national in toate statele membre U.E. si, ca urmare a independentei nationale fiecare stat isi va stabili limita de varsta pentru pensionare si implicit a varstei de contributie pentru sistemul de sanatate precum si, a cuantumului contributiilor pentru asigurarea unei pensii minime obligatorii si a uni pachet minim de sanatate, de catre fiecare stat membru.

Pe langa infiintarea acestui fond de garantare pan-european este necesara infiintarea unei agentii de control a POOL-urilor nationale pentru pensii minime si asigurari de sanatate minime.

Totodata, fiecare stat in virtutea calitatii de MEMBRU al U.E va fi „ reasigurat „ la aceste fonduri prin obligativitatea contributiei la aceste fonduri care vor fi infiintate special, pentru situatii de criza economico-sociala utilizarea resurselor, stabilindu-se in mod clar si fara echivoc prin tratate, slabindu-se in acest fel presiunea lipsei fondurilor pentru bugetele de asigurari sociale si de sanatate in timp de criza, asupra economiei reale, a lipsei de eficienta in utilizarea acestora datorata guvernelor iresponsabile .

Statul trebuie, este obligat sa permita persoanelor varstnice sa ramana membri deplini ai societatii cat mai mult timp posibil. In consecinta, acestea trebuie sa dispuna de resurse suficiente pentru a le permite sa duca o existenta decenta si sa participle la viata publica, sociala si cultural .

De ce este necesara participarea statului in aceste POOL – uri privind pensiile minime obligatorii si asigurarea unui pachet minim de sanatate, adica a unor produse simple de economisire individuala pentru pensie, cu standarde si cerinte unitare cerute de UE?

Infiintarea, prin lege, a acestor POOL-uri va conduce la stabilirea unei BAZE, atat pentru pensii cat si pentru asigurarile de sanatate. BAZA de la care sectorul privat va putea oferi pachete suplimentare si complementare atat pentru pensii cat si pentru asigurarile de sanatate.
Prin pensie minima obligatorie se intelege obligativitatea asigurarii de stat, prin contributie catre acest POOL administrat PUBLIC-PRIVAT, a unei PENSII MINIME DECENTE OBLIGATORII care va fi stabilita prin lege precum si, a contributiei eferente acestei pensii.

Prin pachet minim de sanatate obligatoriu se intelege „stabilirea unei baze, a unui pachet minim de asistenta medicala, care va fi stabilit de lege”, baza de la care se va pleca in vederea calcularii asigurarilor de sanatate facultative . Nu poate exista o asistenta medicala eficienta fara stabilirea unei baze.

Coplata introdusa in sistemul de sanatate nu-si are corespondentul in realitatea economica si, mai ales cea sociala, atata timp cat aceasta „coplata” nu pleaca de la o baza, de la un pachet minim de sanatate.

In conditiile existentei unei baze se pot stabili prin asigurari facultative si asigurari complementare si suplimentare.

Avand in vedere importanta asigurarii pensiilor pentru cetateni participarea statului sporeste increderea in sistemul de pensii obligatorii si asigura securitatea sociala, STATUL fiind garantul.

Prin infiintarea fondului de garantare al pensiilor private care este prevazut in lege, increderea sporeste si mai mult.

Statul, autoritatile publice, guvernele, guvernantii trebuie sa se supuna regulilor juridice.

Statul, facand legea, este obligat sa o respecte atata timp cat ea exista. El o poate modifica sau abroga; dar atata timp cat ea exista, el nu poate face un act contrar, un act administrativ sau jurisidictional decat in limitele fixate prin aceasta alegere. Asa ar fi normalul, desi exista cateva exemple chiar din domeniul pensiilor cand regula aceasta n-a functionat – a se vedea punctul de pensie de 45% (care n-a fost real nici macar o luna), inghetarea contributiilor la Pilonul II din 2009 si mai ales tentativa de a reduce aceste contributii.

Infiintarea prin lege, a acestor POOL-uri asigura "Pastrarea cadrului legal cu mai multa stabilitate" ,care este una dintre conditiile de baza pentru ca operatorii sa poata elabora strategii corecte de dezvoltare pentru pensiile si asigurarile de sanatate facultative.

Reluand o tema asupra careia s-a insistat si se insista subliniez deserviciile pe care interventionismul politic le aduce pietei pensiilor private si participantilor insisi.

In acest fel se poate asigura un „ echilibru” intre POLITIC si ECONOMIC .

In Romania nu a existat acest echilibru, nu exista si nu se doreste a exista. Pentru POLITIC primeaza prezentul, fara un plan de previziuni economico-sociale pe o perioada de minim 10 ani.

ECONOMIC-ul, pana la aparitia crizei a luat-o inaintea POLITIC-ului, insa, dupa aparitia crizei POLITICUL nu a facut nimic in a sprijini ECONOMIC-ul.

Se elimina suspiciunea privind practica monopolista in acest segment intrucat STATUL creeaza aceste POOL-uri in vederea exercitarii prerogativei constitutionale privind obligativitatea asigurarii unei pensii si a unui pachet minim de sanatate, precum si a Cartei sociale europene la care am aderat.

Acest POOL-uri sunt supuse legislatiei in vigoare si controlului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Fonduri Private si a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in acest fel existand un control eficient si ferm intre public si privat. Prin participarea statului ca un simplu actionar si factor de decizie in cadrul Consiliului de Administratie al POOL-ului, va fi supus unui control din partea „ pietii” a Privatului si un control al Publicului ( Statului ) asupra „ pietii” ( Privatului ) si un alt control, cel al autoritatii in domeniu, Statul ( Publicul ) indeplinindu-si menirea de garant al securitatii sociale al cetateanului.

Se pot atrage sume foarte mari de bani de la asiguratorii care doresc sa participe la administrarea acestui fond de pensii minime obligatorii.

Colectarea contributiilor, pentru absolut toti cetatenii apti de munca, la Fondul Public se poate face prin intermediul administratiilor fiscale, de unde rezulta, o mai mare eficienta in colectarea contributiilor la Fondul Public de Pensii.

Colectare centralizata a contributiilor, prin folosirea mecanismelor deja existente si prin eforturile companiilor participante la acest POOL public-privat .

O perfecta transparenta a fondurilor si utilizarii fondurilor de pensii prin „ imprumutarea” de la privat a metodelor de eficientizare a plasamentelor fondurilor si de a caror eficientizare vor beneficia, NUMAI si NUMAI, cetatenii in raport cu participarea la fond.

Eliminarea muncii fara forme legale si declararea reala a salariului brut- „ ALBIREA SALARIULUI”. In aceasta situatie angajatul va fi cel care va refuza trecerea unui salariu mai mic.

In perspectiva infiintarii acestor POOL-uri Public – Private ceea ce este foarte important este faptul ca, Cetateanul nu va mai percepe ca pe o obligatie contributia la asigurarile sociale ci, CA PE UN DREPT AL SAU de a se asigura pentru o pensie decenta si o asigurare medicala minima, care sa apartina LUI si numai LUI , CETATEANULUI, care sa-i fie asigurata si garantata de STAT prin lege.

Statul nu va mai putea „ atinge” banii fondurilor de pensii si va fi un management care se va calauzi dupa principiul „plateste pentru performante”, si eventual, se va „imprumuta „ de la fond.

Va fi un control reciproc intre public si privat toti avand un cuvant de spus in mod egal atat in ceea ce priveste modul de colectare cat si al plasamentelor pe piata financiara cu riscul cel mai mic.

Principiul potrivit caruia un fond de pensii privat nu poate da faliment, principiu care poate fi extins si la sistemul public de satanate, intrucat dispozitiile legale prevad ca activele fondului sunt separate de cele ale administratorului, va fi intarit prin participarea statului ca administrator al fondului de pensii.

Disparitia contributiilor covarsitoare asupra angajatorului la CAS si CNPAS, contributia fiind o obligatie si o responsabilitate a cetateanului de a se asigura pentru pensie si sanatate si nu a angajatorului. Acest fapt ce se va reflecta in aparitia mai multor societati comerciale si stimularea reala a initiativei private, in cresterea profitului angajatorului si implicit, a profitului datorat de acesta la STAT. Atunci se va putea aplica principiul impozitarii „ putin de la multi” prin eficientizarea sistemului public de pensii si a celui de sanatate, care s-au dovedit ineficiente fara un control din partea Privatului care, in cele din urma suporta economia reala in totalitate.
Printr-un bun management si o eficienta administrare a fondurilor, actionarii, implicit si statul roman, obtin profit din activitatea fondului de pensii fiind un bussines in care se poate ajunge la breakeven in maxim 10 ani, avand in vedere ca acest POOL va prelua sistemul total ineficient al sistemului public creat si devalizat de politicile statului roman.

O reala eficientizarea a activitatii fondului de pensii si a personalului necesar administrarii acestuia intrucat avand forma privata de organizare scopul acesteia este obtinerea de profit si nu distrugerea resurselor.
Eliminarea cu desavarsire a birocratiei si a surplusului de personal.

Principiul contributivitatii, conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice participante la acest Fond, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite. Acest principiu isi va gasi aplicabilitatea REALA si nu una ” vanturata ” de politruci.

Eliminarea discrepantelor intre pensii. Nu vor mai fi pensii nesimtite, cei ce vor dori pensii « nesimtite » vor trebui sa contribuie « nesimtit » la fondurile private de pensii.

Totodata, fondurile private de pensii si asiguratorii vor veni cu oferte de pachete de asigurari tentante, pentru pensii si sanatate, in sprijinul si intarirea Pilonului Public de Pensii administrat de POOL-ul Public-Privat.

De asemenea, se elimina suspiciunea monopolului in aceste sectoare.

Bineinteles ca toate acestea vor diferi de la perioada la perioada, functie de numarul asiguratilor, varsta acestora, numarul celor care vin din urma, etc … si care vor fi analizate de sectoarele actuariale.

Investitiile asiguratorilor vor creste in special in domeniul sanatatii datorita faptului ca statul asigura un pachet minim de sanatate prin acest POOL, si-n acelasi timp pentru asigurari de sanatate facultative cetatenii se vor orienta catre domeniul privat, acesta fiind « obligat « sa investeasca in sanatate si va duce la o crestere a calitatii serviciilor medicale .

Vor fi eliminate „ concediile medicale „ nereale, precum si pensiile de boala nereale, deoarece va fi o stransa legatura intre aceste POOL-uri – de pensii minime obligatorii si de sanatate – precum si intre acestea si cele private care vor completa pe cele minime obligatorii.
Acest principiu isi va gasi aplicabilitatea prin participarea reala a tuturor cetatenilor apti de munca si nu numai a angajatilor la Fondul Public de Pensii care asigura o pensie minima decenta obligatorie si la Fondul Public de Sanatate care asigura un pachet minim de sanatate, in acest fel eliminandu-se „ munca la negru „ si a repartizarii inechitabile a resurselor catre cetateni ceea ce va duce in final, la o crestere a responsabilizarii catateanului roman, aspect foarte, foarte important.

Acoperirea zonei “ necrozate “ a celor care nu contribuie dar, beneficiaza de acestea.

Colectarea contributiilor la POOL-urile de pensii minime obligatorii si asigurarea unei asistente de sanatate minime obligatorii se va face tocmai prin participarea statului ca actionar in acest POOL-uri, colectare care se va face direct prin directia de impozite si taxe locale prin infiintarea unui card de sanatate si de pensie.

Depolitizarea REALA a acestui sector sensibil si aplicarea REALA a principiului TAXATION WITHOUT REPRESENTATION “ ???

Marius Diaconeasa este avocat partener in cadrul societatii civile de avocati ” Tanasoiu, Diaconeasa si Asociatii”


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri