Sezonul reducerilor reprezinta un moment foarte important pentru business-ul de retail; dincolo de complexitatea logistica si a cadrului de reglementare aferent, adesea vanzarile din perioada reducerilor pot genera un procent important din cifra anuala a unui retailer.
In Romania, cadrul legal actual nu este intotdeauna adaptat practicilor inovative ale comerciantilor care concep in permanenta noi modalitati de promovare, cat mai diverse si cat mai variate. Legislatia (neclara, rigida sau impunand in anumite cazuri obligatii dificil de indeplinit) nu reflecta de fiecare data realitatea in ceea ce priveste vanzarile „promotionale” sau alte campanii de reduceri, respectiv promotii pe care le practica comerciantii in prezent.

Este foarte important, in acest context ca retailerii sa cunoasca si sa aplice corect parghiile juridice aferente, pentru a-si eficientiza la maximum activitatea in astfel de perioade si a evita eventualele sanctiuni.

OG nr. 99/2000, care vizeaza comercializarea produselor si serviciilor pe piata („OG 99/2000”), include in categoria vanzarilor cu pret redus, printre alte practici (cum ar fi vanzarea de lichidare, vanzarea la magazinul de fabrica etc), vanzarile de soldare si vanzarile promotionale.

Vanzarile de soldare vizeaza stocul de marfuri sezoniere, spre deosebire de vanzarile promotionale, care pot viza reduceri de pret aplicabile oricaror produse/servicii prestate in mod curent de comercianti. In timp ce vanzarile de soldare pot fi efectuate numai in cursul a doua perioade avand o durata maxima de 45 de zile, vanzarile promotionale pot fi efectuate oricand in timpul anului. De asemenea, daca vanzarile de soldare pot fi efectuate de comercianti „in pierdere” (respectiv la un pret egal sau mai mic decat costul de achizitie), o asemenea practica este interzisa in cazul vanzarilor promotionale.

Armonizarea cu legislatia europeana

De multe ori, se poate vorbi de exagerari impuse de legislatie in ceea ce priveste informarea in cazul unor aspecte care nu sunt in mod necesar concordante cu legislatia europeana in domeniu.

Spre exemplu, prevederile OG nr. 99/2000 interzic, ca regula, „vanzarea cu prime” (acea practica prin care se acorda gratuit diferite produse sau vouchere de cumparaturi in magazinul respectiv); in unele situatii, o asemenea practica este permisa cu impunerea unor restrictii (cum ar fi stabilirea unui prag de pana la 10% din pretul de vanzare). Prin comparatie, legislatia europeana nu percepe astfel de practici comerciale ca fiind incorecte.

De asemenea, in practica, regulile speciale de informare cu privire la reducerile de preturi (care impun, printre altele mentionarea pretului nou si a pretului vechi exprimat vizibil si fara echivoc) pot fi dificil de implementat, avand in vedere varietatea de tipuri de vanzare ce pot fi avute in vedere de comercianti. Spre exemplu, in cazul in care reducerea - exprimata fie printr-un procent, fie printr-o valoare concreta - se aplica numai daca consumatorul achizitioneaza produse avand o suma minima impusa de comerciant (ex: reducere de 20% la cumparaturi de minim 100 de lei), regulile mentionate anterior pot fi cu greu puse in aplicare.

Proiectul de lege propus de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) in vederea modificarii OG nr. 99/2000 - http://www.anpc.gov.ro/anpc/anpcftp/legislatie/111010/proiect_lege.pdf inca de la sfarsitul anului trecut si aflat in prezent in proces legislativ este, din punctul nostru de vedere, un pas inainte. Armonizarea legislativa va permite un cadru competitiv intre comercianti, fara a afecta interesele consumatorilor, prin eliminarea anumitor restrictii, simplificarea unor proceduri sau chiar renuntarea la anumite formalitati (de exemplu, notificarea la primarie a vanzarilor de soldare).

Educarea si informarea continua, precum si adaptarea constrangerilor legislative la realitatea practica joaca, de asemenea, un rol esential in acest proces.

Regula de baza – informarea

Indiferent de mecanismul ales pentru promovarea vanzarilor in regim de reduceri, comerciantii trebuie sa respecte o regula de baza: sa informeze complet, corect si precis consumatorii asupra conditiilor de desfasurare a mecanismului de vanzare (inclusiv a conditiilor sau procedurilor impuse pentru a beneficia de o anumita „oferta” sau „promotie”), astfel incat acestia sa poata face o alegere rationala, in conformitate cu interesele lor.

Printre altele, comerciantii trebuie sa dea informatii precum: durata de desfasurare a ofertei de vanzare; produsele / serviciile care fac obiectul ofertei de vanzare; magazinele de comercializare a produselor / serviciilor la pret redus; reducerea efectiva oferita consumatorilor; referirea la cuvantul „promotie” sau „reducere”, respectiv „soldari” (inclusiv derivate ale acestora), in functie de tipul vanzarii (promotionala sau de soldare).

Desi comerciantii utilizeaza in practica cuvinte precum „reduceri”, „promotii” si alte variante similare pentru mai multe tipuri de practici de vanzare (atat vanzari promotionale, precum si vanzari de soldare), folosirea sinonimelor denumirii „soldare/solduri/soldari” (un sinonim pentru acestea fiind inclusiv cuvantul „reducere”) in cazul altor tipuri de vanzari decat cele de soldare este interzisa prin prevederile OG nr. 99/2000. Mai mult, folosirea incorecta a cuvintelor mentionate mai sus poate atrage aceleasi riscuri legate de calificarea practicii ca fiind una incorecta.

Reducerea de pret trebuie raportata la pretul anterior practicat de comerciant, prin indicarea corespunzatoare a cifrelor.

Anuntul de reducere de preturi trebuie sa fie vizibil, lizibil si fara echivoc exprimat printr-una dintre urmatoarele variante: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

Lipsa informarii, informarea partiala, omiterea anumitor aspecte privind mecanismul de desfasurare a promotiei, transmiterea unor mesaje contradictorii, prezentarea unor informatii false sau de natura sa induca in eroare consumatorii comporta riscul calificarii practicii ca fiind una incorecta si aplicarii sanctiunii prevazute in baza legislatiei relevante in domeniu.

Sanctiunile financiare pot ajunge la maximum 100.000 de lei in cazul nerespectarii masurilor dispuse de catre ANPC, odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, agentul constatator putand propune ca sanctiune complementara suspendarea activitatii pana la incetarea practicii comerciale incorecte. De asemenea, folosirea practicilor de comercializare abuzive sau savarsirea repetata a unor abateri sanctionate de organele de control in decurs de 6 luni de la prima constatare poate atrage inclusiv inchiderea temporara a unitatii pe o durata de la 6 luni la 12 luni.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri