Se intampla tot mai des ca si clienti sa ne lovim de comercianti care in mod voit se feresc sa elibereze bon fiscal motivand scuze de genul “casa este inchisa”, cand de fapt casa ar trebui sa se inchida odata cu inchiderea efectiva a magazinului. Explicatii de acest gen cu siguranta ati primit in diferite ocazii si de la comercianti din industrii diferite, de la HORECA, la supermarketuri sau chiar si la operatorii de taxiuri.

Intr-un interviu acordat wall-street.ro, Sorin Mierlea (foto), presedinte al A.N.P.C.P.P.S. (Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania), a precizat ca solicitarea bonului fiscal trebuie sa vina nu doar dintr-o atitudine antievazionista, ci sa reprezinte pentru fiecare dintre noi un document justificativ al achizitiei si efectuarii platii catre respectivul comerciant.
“Daca fiecare dintre noi am cere bon fiscal, 50% dintre problemele cu evaziunea din Romania s-ar rezolva. Bonul fiscal nu trebuie cerut doar pentru fiscalizare, ci din perspectiva de a avea un produs mai sigur. Tot ceea ce trece printr-un registru inseamna monitorizarea, deci un control mai sigur a ceea ce cumparam”, a spus Mierlea, in dialogul cu jurnalistul wall-street.ro.
El a precizat ca un client daca solicita si nu primeste bon fiscal este indreptatit sa refuze produsul indiferent de tipul acestuia sau de circumstanta.
“Firmele si mai ales comerciantii au obligativitatea legala de a elibera bon fiscal dupa fiecare tranzactie, indiferent de pretul cerut. Bon fiscal trebuie eliberat si pentru vanzarea covrigilor de 1 leu, dar si pentru consumatia dintr-un bar, local sau restaurant, cat si pentru tranzactiile care presupun sume mai mari de bani. In lipsa unui bon de casa clientul are dreptul sa refuze achizitionarea produsului respectiv”, spune Mierlea.
In aceste situatii, spune seful ANPCPPS, clientii pot apela la numarul de telefon 021 9551 (apelabil din orice retea de telefonie / serviciu non-stop) si trebuie sa faca o plangere catre autoritatea fiscala.
“Este importanta atitudinea fiecaruia dintre noi. Trebuie sa militam, sa devenim propriul politist, pompier sau “anchetator” pentru a stopa propagarea acestui fenomen”, a completat Sorin Mierlea.

Refuzul platilor cu cardul in magazinele de proximitate, ILEGAL!

S-a intamplat cu siguranta sa fiti in situatia de a achizitiona un produs dintr-un magazin de cartier in care sa doriti efectuarea platii prin intermediul cardului bancar si a POS-ului din magazin si sa fiti refuzati pe motiv ca “suma de achizitie este prea mica”.
Acest lucru, spune Mierlea, este ilegal, iar plata cu cardul se poate face pentru orice suma, asadar restrictii din partea institutiilor bancare nu exista.
“Pe anumite segmente de piata comisioanele interbancare sunt foarte mari – uneori chiar mai mari si decat adaosul comercial. Comisia Europeana incearca sa reglementeze aceasta problema. Cand se va plafona comisionul, comerciantii nu vor mai fi interesati sa monteze POS-urile, doar ca in straintate peste 90% le utilizeaza, procent care la noi, din pacate, este inca la un nivel foarte scazut.
Intrebat cui se poate adresa un client in situatia in care ii este refuzata plata prin intermediul cardului bancar pentru o suma mai mica, seful ANPCPPS a precizat ca incidentul trebuie reclamat la Comisariatul Judetean, mai precis la Administratia Fiscala de care apartine magazinul in cauza.
“Daca este gasit vinovat, proprietarul magazinului risca sa i se intocmeasca un dosar de urmarire, care poate dura relativ mult daca se ajunge in justitie, dar in cazul unor comercianti “de cartier” se poate realiza intr-un timp mai rapid, ceea ce poate duce la inchiderea operatiunilor pe timp nedeterminat”, a precizat Sorin Mierlea, presedintelel ANPCPPS.

Centrul Vechi, unul din “paradisurile” evaziunii fiscale

Centrul Istoric din Bucuresti sau Centrul Vechi cum mai este numit, este probabil locul cel mai special din Capitala. Pentru unii mai mult prilej de distractie, pentru altii incarcatura istorica si emotionala, dar cu siguranta cate putin din ambele pentru fiecare persoana care ajunge in aceasta zona.
Cele mai cautate strazi pentru deschiderea de localuri in Centrul Vechi sunt, in prezent, Smardan, Lipscani si Strada Franceza, acestea avand cel mai mare trafic. Totusi, atunci cand zici centrul vechi, inevitabil te gandesti la strada Lipscani. Pe Strada Lipscani cea mai mare parte a localurilor sunt restaurante cu specific national, cum ar fi cel libanez, cel romanesc sau cel turcers, dar si pub-uri.
In urma unei cercetari derulata de catre ANPC au fost identificate 22 de unitati care au fost analizate din punct de vedere al respectarii drepturilor consumatorilor cat si a legislatiei in vigoare.

In urma studiului, se poate observa ca in majoritatea unitatilor Horeca analizate (73%) nu se elibereaza bon fiscal decat la cerere, iar in 27% din cazuri acesta a fost eliberat in mod automat fara o solicitare ulterioara. Printre unitaiile ce elibereaza bon fiscal automat se numara Cafeneaua Egipteana, Entourage, The Embassy Hanul cu Tei, La Muse, Arcade Café sau Curtea Berarilor.
Dupa cum se poate observa cele mai multe dintre unitatile analizate, intr-o proportie de 64%, dispun de afise cu informatii obligatorii de afisat pentru consumatori (ex. Numarul protectiei consumatorilor).

Problemele cu taximetristii: “Clientul are dreptul sa nu plateasca suma la destinatie”

Sunt iarasi frecvente situatiile cand clientii unui taxi solicita la finalul calatoriei bonul fiscal, iar soferul refuza sa il elibereze din terte motive. Cea mai uzitata scuza este cea ca “aparatul de taxat a ramas fara tus”, insa chiar si in acest fel clientul are dreptul sa nu achite drumul, in lipsa unei dovezi a efectuarii traseului.
“In acest caz, clientul este indreptatit sa nu plateasca drumul in lipsa unei dovezi. In cazul in care in mod voit soferul de taxi nu elibereaza bonul fiscal acesta poate fi reclamat la compania de care apartine si, ulterior, in cazul in care nu se ia nicio masura, sa fie reclamat la autoritatea de Protectie a Consumatorului. Se pot intampla diferite probleme, in special exista posibilitatea ca clientul sa isi uite actele in masina sau sa intampine alte probleme. Prin bonul fiscal eliberat de aparatul de pe taxiuri se poate gasi mai usor masina si soferul cu care s-a efectuat drumul”, mai spune Mierlea.
El a precizat de asemenea ca este recomandat ca operatorii “pirat” sa fie evitati de catre clienti.
Intrebat cate sesizari primeste ANPCPPS in decursul unei luni calendaristice, seful Asociatiei a precizat ca la numarul de telefon 021 9551 se inregistreaza lunar, in medie, circa 9.000 de solicitari, dar spune ca numarul acestora este extrem de scazut in raport cu media europeana, in ciuda faptului ca Romania are circa 20 de milioane de locuitori.

Deprinderi care trebuie invatate din copilarie

Sorin Mierlea a mai declarat ca o modalitate prin care putem stopa dezvoltarea evaziunii fiscale si a incorectitudinilor din sistem ar fi educarea copiilor inca din scoala sa solicite bonul fiscal pentru cumparaturile din institutiile de invatamant
“In ziua de azi copiilor le sunt adesea lasati pe mana bani pentru a-si cumpara mancare de la chioscurile scolare. Copilul se duce la chiosc, dar proprietarii acestora nu se elibereaza bon fiscal. Scolile se afla in administratia publica locala si au de asemenea obligativitatea de a elibera o dovada a achitarii de bani in schimbul unui produs. Aceste deprinderi trebuie invatate din copilarie. Nu pentru fiscalizare, ci pentru siguranta!”, a completat seful ANPCPPS.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri