Reducerea plafonului de casa

Reducerea plafonului de casa

Din punct de vedere al tranzactiilor electronice si cu cardul, Romania este de 10 pana la 18 ori sub media UE. Astfel, in Romania, o persoana face in medie 4,3 plati electronice annual, de aproximativ 18 ori mai putin decat media UE si de 50 de ori mai putin decat tarile din topul clasamentului. Aceasta valoare plaseaza Romania pe ULTIMA pozitie a clasamentului tarilor UE. In Romania, o persoana face in medie 9,4 plati cu cardul pe an, de circa 10 ori mai putin decat media UE si de 25 de ori mai putin decat tarile din topul clasamentului – Finlanda, Austria, Germania sau Olanda.

Si mai concret – in ritmul actual de crestere, Romania ar mai avea nevoie de inca 20 de ani pentru a ajunge la MEDIA UE privind numarul de tranzactii per capita. Aceasta reticenta a romanilor in a plati cu cardul, dar mai ales incapacitate a guvernului de a gandi masuri menite sa incurajeze folosirea lor atat in mediul privat cat si de stat, are o corelatie directa in economia gri, acea economie care ar trebui sa plateasca TVA la stat, dar nu o face. Gradul de colectare al taxelor ca si pondere in PIB a fost pentru Romania in 2012 la unul dintre cele mai reduse niveluri comparativ cu celelalte tari din UE, in pofida nivelului ridicat al cotelor de impozitare. In acel an, Romania a colectat doar 56% din potentialul de TVA datorat la buget, fata de 81% media UE.

In Romania, sectoarele economice cu ponderea cea mai mare in economia gri sunt industria si constructiile, in care predomina munca la negru, remunerata cu bani lichizi. Comertul, transportul si comunicatiile, hotelurile si restaurantele au de asemenea o contributie semnificativa in economia gri din cauza neraportarii tuturor incasarilor si platilor catre autoritatile fiscale – cand a fost ultima oara cand ai primit bon fiscal intr-un club? Totusi, valoarea medie a platilor cu cardul in Romania continua sa fie printre cele mai mari din UE relativ la nivelul salariului mediu. Cu alte cuvinte, platile cu cardul se fac rar si se platesc sume mari, in timp ce platile mici (dar care se aduna) se fac in numerar. Ponderea valorii medii a unei plati cu cardul in venitul mediu lunar este in Romania de 10,4%, doar sub Bulgaria (14,1%).

Reducerea semnificativa a economiei gri s-a realizat in statele care au implementat pachete de masuri in detrimentul unor masuri individuale. PWC, alaturi de Mastercard, au aliniat 10 masuri pe care daca guvernul le-ar implementa corect, ar duce la scaderea semnificativa a economiei gri si cresterea veniturilor la stat cu aproximativ 14 miliarde de euro.

1. Reducerea plafonului de casa

Limitarea plafonului de casa pentru operatiunile de incasari de numerar, atat la persoanele juridice cat si pentru persoane fizice la un nivel sub 20% din venitul mediu per capita a dus in multe state la diminuarea evaziunii fiscale.

Organizarea de loterii fiscale

Organizarea de loterii fiscale

Aceasta propunere de masura de reducere a economiei gri implica organizarea de extrageri cu premii pentru consumatorii finali, conditia de participare fiind transmiterea unui numar minim de bonuri fiscale sau de bonuri fiscale si dovada platii.

Intarirea disciplinei fiscale, comunicare si educatie

Intarirea disciplinei fiscale, comunicare si educatie

Comunicarea si educarea populatiei in legatura cu platile electronice pe de o parte, si impunerea de sanctiuni pentru acei contribuabili care nu respecta prevederile legale de stimulare a platilor electronice, pe de alta parte.

Facilitatea incasarilor bugetare

Facilitatea incasarilor bugetare

Mentionarea modalitatilor de plata electronice acceptate pe actele administrative de impunere sau sanctionare.

Stimularea dezvoltarii infrastructurii

Stimularea dezvoltarii infrastructurii

Impunerea obligatiei pentru toti comerciantii de a accepta plati cu cardul pentru achizitii ce depasesc o valoare minima, mult sub nivelul plafonului de casa.

Incurajarea platilor electronice prin faciltiati fiscale

Incurajarea platilor electronice prin faciltiati fiscale

Acodarea de faciltiati fiscale pentru toti comerciantii care accepta plata cu cardul, indiferent de tipul de card bancar.

Raportarea tranzactiilor incasate cu cardul

Raportarea tranzactiilor incasate cu cardul

Raportarea tranzactiilor incasate cu cardul catre autoritatile fiscale de catre societatile care gestioneaza sisteme de carduri.

Case de marcat on-line cu POS integrat

Case de marcat on-line cu POS integrat

Impunerea obligativitatii pentru toti comerciantii de a utiliza case de marcat conectate on-line la sistemul informatic al autoritatilor fiscale si a detine POS. Optional comerciantii pot detine case de marcat conectate online cu POS integrat.

Limitarea platii in numerar a drepturilor salariale

Limitarea platii in numerar a drepturilor salariale

Obligativitatea companiilor de a plati drepturile salariale ale tuturor angajatilor direct intr-un cont bancar si nu in numerar.

Acordarea ajutoarelor sociale prin carduri pre-platite

Acordarea ajutoarelor sociale prin carduri pre-platite

Acordarea de catre stat a ajutoarelor sociale prin intermediul unor carduri preplatite in loc de numerar.