In ultima perioada, numarul disputelor in legatura cu executarea contractelor de achizitie publica pare a fi crescut semnificativ, cu o tendinta in favoarea solutionarii in fata instantei de drept comun a litigiilor rezultate din acest tip de contracte.

Contractele de achizitie publica in discutie sunt, in marea lor majoritate, de tip FIDIC, si anume contracte-tip elaborate de Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti (Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils). Asemenea forme contractuale sunt uzuale pentru proiectele de infrastructura de mare complexitate; in cazul unui diferend ce nu poate fi evitat, executarea acestora va scoate la iveala cateva aspecte juridice interesante, demne de a fi semnalate.

Astfel, admitand ca au existat conditii speciale si/sau o decizie expresa a autoritatilor contractante pentru eliminarea clauzei compromisorii (arbitrale) din anumite contracte de achizitie publica, competenta de solutionare a litigiilor rezultate revine instantei de contencios administrativ. Practic, de la data intrarii in vigoare a Noului Cod Civil, contractul de achizitie publica este asimilat actului administrativ, in acord cu majoritatea opiniilor exprimate pana la acel moment in literatura de specialitate si practica judiciara. Mai mult, natura intrinsec administrativa a contractului de achizitie publica este consacrata de dispozitiile exprese ale O.U.G nr. 34/2006, corelate cu dispozitiile Legii nr. 554/2004, potrivit carora litigiile rezultate din executarea unor astfel de contracte sunt solutionate de sectia de contencios administrativ a instantei competente material sa le judece.

In practica, procedura de derulare a unui litigiu in contencios administrativ comporta anumite particularitati. Necunoasterea si, implicit, nerespectarea termenelor de promovare, a procedurilor prealabile obligatorii si a petitului posibil a fi formulat pot conduce la respingerea demersului judiciar.

Un prim aspect ce merita semnalat priveste termenele de prescriptie. Astfel, termenele de prescriptie aplicabile litigiilor promovate in materia contenciosului administrativ sunt mai scurte decat cele de drept comun. Ele sunt aplicabile atat procedurii prealabile obligatorii (concilierea), cat si actiunii propriu-zise si, tocmai din acest motiv, modalitatea de determinare a momentului de inceput a acestor termene poate ajunge sa faca diferenta intre acceptarea cererii sau respingerea acesteia de catre instanta.

Un alt aspect important tine de modalitatea de formulare a petitului unei astfel de actiuni, care trebuie sa ia in considerare limitele in care instanta de contencios administrativ poate fi investita si, respectiv, poate sa dispuna. Cu alte cuvinte, instanta de contencios administrativ poate fi sesizata cu scopul de a dispune recunoasterea dreptului pretins (si anume dreptul la prelungirea duratei de executie) si repararea pagubei cauzate, respectiv (dupa cum s-a dovedit necesar in practica) suplinirea consimtamantului autoritatii la modificarea corespunzatoare a contractului.

Nu in ultimul rand, trebuie spus faptul ca litigiile rezultate din executarea contractelor de achizitie publica comporta un grad ridicat de tehnicitate a informatiilor necesar a fi transpuse in limbaj juridic. Identificarea modalitatii optime de prezentare a argumentatiei si selectarea probatoriului specific reprezinta particularitati esentiale ale acestui tip de litigiu. In acest sens, este util sa existe o colaborare stransa cu echipele tehnice competente sa monitorizeze implementarea contractului de achizitie publica, fiind astfel facilitata intelegerea corecta si completa a informatiilor tehnice generatoare de pretentii judiciare. Evenimentele tehnice intervenite pe parcursul executarii unui astfel de contract vor putea fi prezentate cursiv si inteligibil (in limbaj juridic) in contextul unui demers judiciar potential, numai atunci cand si daca insasi filosofia contractului este corect prezentata si, in consecinta, inteleasa de catre fiecare parte implicata.

Astfel de proiecte deduse judecatii in instanta de contencios administrativ vor reprezenta, asadar, o provocare pentru avocati, magistrati si chiar entitatile private implicate, prin prisma complexitatii si modului aparent sofisticat in care marile proiecte de infrastructura se deruleaza in baza contractelor de achizitii publice tip FIDIC.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri