Schimbarile aduse legislatiei privind preturile de transfer au determinat companiile sa fie mult mai atente in pregatirea dosarelor preturilor de transfer, in contextul schimbarilor aduse legislatiei care reglementeaza obligatiile pe care acestea le au in raportarea tranzactiilor cu parti afiliate. Totodata, autoritatile ar trebui sa acorde o atentie sporita verificarilor pe care le fac, intrucat preturile de transfer ar putea oferi un instrument "foarte eficient" de combatere a evaziunii fiscale, a declarat Mihaela Iacob, tax manager la firma de consultanta Accace.

Codul fiscal intrat in vigoare la inceputul anului a adus pentru companii obligativitatea de a depune dosar de preturi de transfer daca desfasoara cu parti afiliate tranzactii care depasesc anumite praguri. Anterior, companiile erau nevoite sa depuna aceste dosare doar la solicitarea expresa in cadrul inspectiilor fiscale derulate de ANAF.

"Deocamdata preturile de transfer nu par sa fie un instrument foarte bine valorificat in procesul de evitare a evaziunii fiscale, chiar daca preturile de transfer necoresponzatoare reprezinta o importanta sursa de evaziune fiscala. Cred ca un proces mai eficient de verificare a preturilor de transfer axat pe o analiza de fond si nu de forma ar putea oferi autoritatilor un instrument foarte eficient de identificare a evaziunii fiscale", potrivit specialistului Accace.

Presedintele ANAF, Dragos Doros, a declarat in luna iunie ca Fiscul va impulsiona campania de controale pe acest segment. O intensificare a controalelor derulate de ANAF in privinta preturilor de transfer inca nu se observa la nivelul contribuabililor, a afirmat Mihaela Iacob.

In schimb, modificarea legislatiei si mesajele venite din partea autoritatilor, printre care si ANAF, au determinat companiile sa acorde o atentie sporita pregatirii dosarelor pentru preturi de transfer.

"In ultima perioada am observat o mai mare atentie acordata preturilor de transfer din partea clientilor nostri. Aceasta atentie sporita se traduce in activitati concrete cum ar fi: analiza tranzactiilor cu partile afiliate, revizuirea documentelor disponibile (contracte, documente suport, politica preturilor de transfer la nivelul grupului), precum si pregatirea/actualizarea dosarelor preturilor de transfer in mod proactiv, fara solicitarea expresa a autoritatilor fiscale", a spus Mihaela Iacob.

Consecintele pentru companiile care nu-si pregatesc adecvat si in avans documentatia pentru preturile de transfer variaza de la amenzi pana la un eventual impact negativ asupra imaginii companiei. Astfel, amenzile ajung pana la 14.000 de lei pentru nepregatirea sau pregatirea incompleta a dosarului preturilor de transfer, iar o alta consecinta negativa cu impact financiar foarte vizibil ar fi ajustarea bazei impozabile, in sensul in care autoritatile fiscale pot ajusta preturile de achizitie/veniturile obtinute din tranzactiile cu partile afiliate, a declarat Mihaela Iacob. Ajustarea bazei impozabile poate duce la impozite suplimentare de plata insotite de penalitati si dobanzi de intarziere ce pot reprezenta o povara pentru resursele financiare ale unei companii.

“In afara de aceste consecinte cu efect imediat si usor de cuantificat, consider ca societatile care nu pregatesc o documentatie adecvata a preturilor de transfer risca sa intampine dificultati care sa le afecteze intreaga afacere”, potrivit specialistului Accace.

Ce se poate intampla companiilor care nu pregatesc documentatia adecvata pe preturi de transfer

  • Dificultati in ceea ce priveste managementul fluxurilor de numerar, astfel incat plati curente sau planuri de dezvoltare ajung sa fie amanate pentru a acoperi impozitele suplimentare si penalitatile generate de ajustarile din zona preturilor de transfer;
  • Ajustarile de preturi de transfer pot altera indicatorii de performanta ai unei companii pe baza carora se determina alte elemente precum performanta companiei la bursa, costul finantarii, cuantumul bonusului alocat managementului/angajatilor;
  • De asemenea, aceste tipuri de ajustari pot aduce un impact negativ asupra imaginii unei companii si poate fi perceputa ca avand un comportament fraudulos sau, in cel mai bun caz, la limita eticului.

Cand trebuie pregatit dosarul de preturi de transfer

Principala modificare legislativa consta in introducerea obligativitatii anuale de pregatire a dosarului preturilor de transfer pentru marii contribuabili care desfasoara tranzactii intra-grup ce depasesc anumite praguri de semnificatie. Aceste prevederi se aplica pentru tranzactiile intra-grup efectuate incepand cu anul 2016.

Au obligatia de pregatire anuala a dosarului preturilor de transfer marii contribuabili care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala care depaseste nivelul oricaruia dintre urmatoarele praguri de semnificatie:

  • 200.000 euro pentru dobanzile incasate/platite pentru serviciile financiare
  • 250.000 euro pentru tranzactiile privind prestarile de servicii primite/prestate
  • 350.000 euro pentru tranzactiile privind achizitiile/vanzarile de bunuri corporale sau necorporale

Au obligatia pregatirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer la cererea specifica a organelor de inspectie fiscala ale ANAF contribuabilii din categoria marilor contribuabili pentru care nu sunt indeplinite criteriile mentionate mai sus, precum si contribuabilii din categoriile de contribuabili mici si mijlocii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala care depaseste nivelul oricaruia dintre urmatoarele praguri de semnificatie:

  • 50.000 euro pentru dobanzile incasate/platite pentru serviciile financiare
  • 50.000 euro pentru tranzactiile privind prestarile de servicii primite/prestate
  • 100.000 euro pentru tranzactiile privind achizitiile/vanzarile de bunuri corporale sau necorporale

Pragurile de semnificatie se determina prin insumarea valorilor totale anuale ale tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri