Mita are consecinte care ne pot afecta la nivel personal, ca organizatie sau industrie. Conform statisticilor Fondului Monetar International (FMI) din mai 2016, costul anual generat de mita reprezinta aproximativ 2% din Produsul Global Brut, insumand 1,5–2 trilioane dolari.

Madalina Titiriga este Director adjunct Forensic, Deloitte Romania.

In octombrie 2016, Organizatia Internationala de Standardizare cunoscuta sub numele de ISO (eng. International Standard Organisation) a publicat un standard referitor la sistemul de management anti-mita: ISO 37001:2016. Desi la nivel international existau deja coduri, prevederi si legi anti-mita inainte de publicarea ISO 37001:2016, acestea erau considerate potrivite pentru mediul de business specific anumitor parti ale globului. Standardul anti-mita are avantajul de a aduce bunele practici globale la un loc pentru a putea fi aplicate unitar in orice jurisdictie si organizatie, indiferent de industrie sau marime. Mai mult decat atat, Standardul reprezinta un manual usor de inteles privitor la ceea ce trebuie aplicat in cadrul oricarei organizatii.

Conform Standardului, primul pas pe care o organizatie ar trebui sa il faca in vederea gestionarii riscului de mita este definirea contextului in care opereaza, si anume cu ce particularitati din punct de vedere al riscului se confrunta, in functie de marime, locatie, sector, parteneri de business, interactiuni cu alte terte parti si alte elemente definite in Standard. La prima vedere poate parea un pas simplu, dar de multe ori acestei etape nu i se acorda atentia necesara, fapt care poate avea un impact asupra celorlalte etape din proces.

Standardul reitereaza importanta identificarii si evaluarii riscurilor in cadrul definirii contextului. In practica de zi cu zi, exista probabilitatea ca o organizatie sa inceapa implementarea masurilor anti-mita fara a avea o identificare si evaluare a riscurilor realizata recent si pe care sa se bazeze intregul program anti-coruptie. De ce avem o neaparata nevoie de acest pas? Raspunsul este simplu: nu vom putea gestiona ceva ce nu cunoastem. In plus, programul anti-mita trebuie sa fie proportionat cu riscurile cu care se confrunta organizatia. In cazul in care se identifica riscuri mari, atunci acestea se vor transpune in masuri de control robuste, iar daca riscurile nu sunt semnificative, atunci se pot aloca mai putine resurse de control.

ISO 37001:2016 specifica cat se poate de clar ca tonul dat de catre management reprezinta un element cheie al programului, atat in ceea ce priveste esalonul unu, cat si esalonul doi de management. Operatiunile zilnice sunt supervizate de catre acest esalon doi, prin urmare este foarte important ca acesta sa inteleaga corect mesajul anti-mita comunicat ’de sus’ si sa il transmita corect catre angajati. Procesele bine definite care urmaresc sa reduca riscul de mita, urmate zi de zi de catre angajati, creeaza la randul lor o cultura organizationala care se bazeaza pe etica si transparenta.

Aceeasi abordare ar trebui sa existe si in randul partenerilor de afaceri, iar Standardul este generos in a furniza indicatii despre cum ar trebui gestionat riscul legat de interactiunile cu acestia, risc care devine o preocupare din ce in ce mai mare la nivel global.

Prin urmare, ISO 37001:2016 aduce beneficii atat organizatiilor care au implementat deja un program anti-mita si care il pot folosi pentru a se autoevalua din perspectiva gestionarii riscului de mita, precum si organizatiilor care sunt la inceput de drum si care vor regasi in cadrul Standardului instrumentele pe care sa le implementeze.

Sursa foto: Wolfgang Zwanzger / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri