„Revolutia Fiscala” continua … Si este din ce in ce mai greu sa identificam beneficiile ei, atat din perspectiva veniturilor ce se doreau a fi colectate in plus la bugetul de stat in urma implementarii pachetului de masuri, dar si a incertitudinii, confuziei sporite si nesigurantei pe care au generat-o modificarile legislative din ultimele luni in general, iar pentru angajatori si angajati in particular.
Din nou in fapt de seara, a aparut un proiect de ordonanta de urgenta care vizeaza compensarea (adica intelegem suportarea de la bugetul de stat) unei parti din contributia la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru a diminua pierderea cauzata de mutarea contributiilor sociale de la angajator la angajat pentru persoanele care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe venitul din salarii. Ca urmare a bine-cunoscutei si mult discutatei deja Ordonante de urgenta a Guvernului nr. 79/2017, printre categoriile de salariati afectati in mod negativ sunt persoanele fizice care desfasoara activitati in domeniul IT, precum si cei din domeniul cercetarii –dezvoltarii si inovarii.
In nota de fundamentare a proiectului de act normativ se subliniaza – de apreciat, de altfel – importanta adoptarii unei astfel de masuri in vederea asigurarii „stabilitatii locurilor de munca si […] a aceluiasi nivel al veniturilor din salarii si asimilate salariilor realizate in anul 2017 de persoanele fizice”, cu pastrarea aceluiasi nivel de costuri asociate pentru angajatorii in cauza.
Citeste si:
Concret, masura (compensarea) este conditionata de majorarea de catre angajator a salariului brut lunar cu cel putin 20% fata de nivelul din luna decembrie 2017 pentru angajatii beneficiari. In principiu, s-ar rezolva astfel problema „discriminarii” din punct de vedere fiscal a angajatilor din domeniul IT si cercetare-dezvoltare ca urmare a diminuarii venitului lor net cu 7-8% in cazul pastrarii acelorasi costuri pentru angajator, in raport cu ceilalti angajati.
Fara a contesta bunele intentii ale initiatorilor proiectului de act normativ de a corecta „raul” facut in decembrie 2017, acesta pare a aduce cu el niste „provocari” din punct de vedere al implementarii, printre care:
- Pare a institui o noua formalitate administrativa pentru angajatorii din domeniul IT si de cercetare-dezvoltare, intrucat atrage o raportare separata in cuprinsul Declaratiei 112;
Citeste si:
- Facilitatea fiscala (compensarea) ar putea fi ceruta dupa data intrarii in vigoare si pana la 31 decembrie 2018, adica din nou un act normativ cu efect limitat; evident se naste intrebarea „si ce se va intampla in 2019”?
- Desi ramane de confirmat cu reprezentantii Ministerului de Finante, el pare a nu se aplica in cazul angajatorilor care au decis sa acorde bonusuri de compensare pana la stabilizarea lucrurilor si nu au majorat salariile brute in schimb.
Deja compensarea de catre angajatori a diferentei de venit net obtinut de angajati – atunci cand ea a imbracat forma unui bonus (adica masura cu caracter limitat in timp in mod normal) – a generat in unele cazuri nesiguranta, neincredere din partea angajatilor si chiar cereri de incetare a contractelor individuale de munca din partea acestora, in „favoarea” unor angajatori care au implementat masura prin majorarea salariilor brute. In plus, acum, proiectul de ordonanta de urgenta – cum este el scris in acest moment – pare sa refuze acestei categorii/angajatori si beneficiul acestei facilitati.
Citeste si:
„Revolutia Fiscala” continua, incertitudinea si nesiguranta la fel. Cine castiga?
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: