ata de ce regulamentul afecteaza majoritatea firmelor, fie ele mari sau foarte mici, fie ca se adreseaza clientilor finali sau celor business.
Cu toate acestea, doar 62% dintre companiile din Romania constientizeaza ca vor fi afectati de reglementarile GDPR, conform unui studiu realizat recent de MKOR Consulting.

Mai mult de o tremie dintre companiile din Romania nu au aflat inca despre GDPR sau cred ca regulamentul nu li se aplica lor. Chiar daca mai sunt doar doua luni pana la data intrarii in vigoare a noului Regulament General privind Protectia Datelor Personale, mai mult de un sfert (27%) dintre companiile romanesti nu au aflat inca despre GDPR. Iar acestora li se adauga alte 10% care considera ca regulamentul nu li se va aplica si lor.

Lipsa de informare este mai acuta in firmele mici. Aproape o treime dintre acestea nu au auzit inca de GDPR, iar alte 11% cred ca reglementarea nu li se aplica lor. Chiar si un sfert dintre companiile mari se dovedesc a fi nepregatite: 12% dintre acestea nu au aflat despre GDPR, iar alte 14% cred ca regulamentul nu va avea impact asupra businessului lor.

Implicatiile GDPR in...
Citeste si: Implicatiile GDPR in tranzactiile de M&A

44% dintre companiile care au inteles ca vor trebui sa aplice normele GDPR nu au intreprins nimic in aceasta privinta, ori cel mult s-au informat

Cu toate ca termenul de conformare bate la usa, aproape o treime (31%) dintre companiile care au inteles ca vor trebui sa aplice noile reglementari cel mult s-au informat despre GDPR, fara a trece insa la actiune. Acestora li se adauga alte 13% care nici macar nu au incercat sa afle detalii despre cum vor fi afectati.

Exista totusi si companii care au intreprins mai multi sau mai putini pasi pentru implementarea schimbarilor necesare conformarii cu regulamentul. Aproape un sfert dintre companiile respondente si-au identificat procesele de lucru care vor suferi modificari si si-au pregatit un plan de lucru, iar 19% dintre ele si-au pregatit o echipa interna dedicata implementarii GDPR.

INFOGRAFIC: Cum a evoluat...
Citeste si: Cum a evoluat piata fortei de munca a judetului Teleorman

Si in aceasta privinta, microintreprinderile se arata cele mai nepregatite: 20% dintre ele nu au facut nimic pentru a fi in acord cu noua reglementare, iar alte 44% doar s-au informat.

O parte dintre firmele romanesti (respectiv 18%) au apelat la servicii de consultanta specializata, cea mai mare parte fiind companii mari si mijlocii, care dispun si de bugete mai generoase.


16% nu cred ca vor reusi sa se alinieze cerintelor GDPR pana in 25 mai

Desi doar o mica parte dintre companii au inceput sa isi actualizeze procesele de lucru pentru a se alinia cerintelor noului Regulament privind Protectia Datelor cu Caracter Personal, acestea sunt in general optimiste ca vor reusi sa fie aliniate normelor GDPR pana in 25 mai.

MKOR: Cu cat ar cheltui mai...
Citeste si: MKOR: Cu cat ar cheltui mai mult romanii pentru produse autohtone

Aproape doua treimi (65%) dintre companiile respondente cred ca vor reusi sa fie in acord cu legislatia pana la data intrarii acesteia in vigoare in toata Uniunea Europeana. Raman totusi 16% care nu cred ca se vor putea alinia cerintelor GDPR pana la aceasta data.

Alinierea la GDPR aduce insa cele mai mari provocari pentru intreprinderile mijlocii. O treime dintre acestea nu cred ca vor reusi sa fie in acord cu noile cerinte in privinta protectiei datelor personale.

Cele mai increzatoare sunt companiile mari. 35% dintre acestea afirma ca sunt deja pregatite pentru GDPR, in timp ce alte 52% cred ca vor reusi sa isi actualizeze toate procesele pentru a fi GDPR compliant pana in 25 mai.


Costurile implementarii GDPR cresc odata cu marimea companiilor: 42% dintre microintreprinderi cheltuiesc cel mult 3.000 euro, iar 13% dintre companiile mari au bugete de peste 10.000 euro.

Cea mai mare parte a companiilor romanesti fie nu stiu la ce suma se vor ridica investitiile necesare pentru alinierea la GDPR, fie nu vor sunt dispuse sa le dezvaluie.

Totusi, pentru o mare parte dintre firme (19%) sumele cheltuite pentru a se asigura ca respecta reglementarile GDPR nu sunt mai mari de trei mii de euro (un cost mare pentru micii intreprinzatori, dar suportabil, comparativ cu amenzile posibile).

In general, cu cat o companie este mai mare, cu atat creste si investitia necesara adaptarii la GDPR. Daca in cazul microintreprinderilor costurile GDPR sunt de maxim 3.000 de euro pentru cea mai mare parte dintre ele (42%), cea mai mare parte a companiilor mari (13%) trebuie sa asigure bugete mai mari de 10.000 de euro.

Studiul MKOR Consulting a fost realizat in perioada 9-20 februarie, printr-un chestionar online aplicat unui esantion de 252 de respondenti business, antreprenori si factori de decizie din companiile romanesti. 53% dintre companiile reprezentate sunt microintreprinderi, 19% companii mari, 18% companii mijlocii si 9% intreprinderi mici.

Sursa foto: gotphotos / Shutterstock.com