Iata ca s-au adeverit previziunile noastre din luna august cand vorbeam in materialul anterior despre aplicarea Legii prevenirii pentru nerespectarea termenelor privind dotarea cu noile aparate de marcat. Astfel ca, in data de 5 septembrie 2018 Guvernul a emis Hotararea nr. 701 pentru modificarea pct. 42 la Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere.

Potrivit Legii prevenirii, pentru anumite contraventii, stabilite prin hotarare a Guvernului, agentul constatator va aplica doar sanctiunea avertismentului la care va anexa un plan de remediere.

In termen de maximum 10 zile de la data expirarii termenului de remediere autoritatea publica are obligatia de a relua controlul si de a verifica daca problemele semnalate au fost remediate. In caz contrar, se va intocmi un nou proces verbal de constatare a contraventiei cu aplicarea sanctiunilor prevazute de legislatia specifica.

Prin HG 701 a fost introdusa o noua contraventie care va face obiectul Legii prevenirii, si anume contraventia stabilita la art. 10, lit. cc), din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale: „cc) nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2)”.

Asadar, nerespectarea termenelor (1 septembrie pentru contribuabili mijlocii si mari, respectiv 1 noiembrie pentru contribuabili mici) privind dotarea cu aparate de marcat noi (cu jurnal electronic) se va supune Legii prevenirii, ceea ce inseamna - sanctiunea avertismentului din partea organelor de inspectie fiscala, insotita de un plan de remediere.

Va prezentam mai jos principalele dificultati identificate pana acum in ceea ce priveste exploatarea noilor case de marcat si depunerea declaratiilor obligatorii catre administratiile fiscale din cadrul ANAF:

1. Numar mic de distribuitori autorizati raportat la un numar mare de case de marcat care trebuie inlocuite (in jur de 1 milion), intrucat sfera exceptiilor de la obligatia de utilizare a caselor de marcat s-a restrans continuu.

Recomandare: sa se ia legatura cat mai rapid cu un distribuitor autorizat pentru a se incadra in termenul din 1 noiembrie in cazul contribuabililor mici.

Lista operatorilor economici autorizati sa distribuie case de marcat, precum si modelele autorizate pentru a fi comercializate, este disponibila pe:

http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/autorizatii/ListaDistribAutoriz29052018.pdf

2. Probleme in ceea ce priveste completarea si depunerea declaratiilor catre ANAF privind noile case de marcat

Operatorii economici sunt obligati sa exporte datele stocate in aparatele de marcat pana la data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate.

Se va exporta un fisier de date catre un mediu de stocare extern. Potrivit Ordinului ANAF nr. 627/2018 fisierele XML cu datele prevazute de legislatia in vigoare sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern, sunt validate si atasate unui fisier pdf, care este semnat cu certificat digital calificat si se comunica organului fiscal lunar, pana la data de 20 a lunii pentru luna anterioara, prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
In cazul aparatelor de marcat neutilizate se va depune o declaratie speciala.

Important: Instructiunile de completare a declaratiilor care trebuie transmise catre ANAF in legatura cu noile aparate dotate cu jurnal electronic se gasesc pe site-ul ANAF: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4200.html

A. Cine trebuie sa depuna declaratia A4200

Obligatia transmiterii declaratiei A4200 revine utilizatorului AMEF. Pentru depunere, persoana care semneaza A4200 cu certificat digital calificat, trebuie sa fie inregistrata cu drept de depunere declaratii in numele utilizatorului (declaratia 150).

B. Erori la validarea declaratiei

In instructiunile publicate pe portalul ANAF- rubrica A4200, este explicat faptul ca, in folderul unde se gasesc fisierul „opis” (unul singur) si fisierele „zile fiscale” nu trebuie sa se mai afle alte fisiere, deoarece DUKIntegrator nu poate sa discearna care sunt cele corecte.

C. In declaratii apare luna in care se raporteaza, si nu luna de raportare (anterioara)

Ex: declaratiile depuse in octombrie pentru septembrie au ca luna a declararii luna octombrie.

Explicatie: In aplicatia A4200 apare automat luna in care este completata, nu cea corespunzatoare fisierelor.

D. In cazul firmelor cu multe case de marcat cate declaratii se depun?

Declaratia A4200 se depune pentru fiecare AMEF in parte, asa cum este precizat in instructiunile disponibile la link-ul: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4200.html.

Exista posibilitatea dezvoltarii de aplicatii care:

- regasesc colectiile opis/fisiere zile fiscale intr-o structura de foldere si apeleaza pentru fiecare din ele DUKIntegrator in mod automat (linie de comanda) si produce PDF-ul semnat;

- trimit automat PDF-urile catre ANAF si inregistreaza ID-ul returnat de ANAF la upload;

- descarca automat recipisa dupa un timp de asteptare.

E. Se fac confuzii intre declaratii (ex: intre declaratia A4200 si A4203)

Declaratia A4200 contine un fisier opis - cu indicativul A4200 - si fisierele XML de tip zi fiscala - cu indicativul A4203.
Aplicatia ANAF DUKIntegrator produce din toate acestea un singur document, numit declaratie de tip A4200, avand in el incluse toate zilele fiscale corespunzatoare opisului respectiv.

3. Ce conditii trebuie sa indeplineasca noile case de marcat

Fiecare aparat dispune in manualul de utilizare de instructiuni privind modul de generare a fisierelor, inclusiv modul in care se exporta pe un mediu de stocare extern.

4. Ce se intelege prin case de marcat neutilizate

Prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se intelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele pentru care exista obligatia de raportare (bon fiscal si raport Z).

5. Daca e necesara conectarea permanenta a casei de marcat la internet

Nu este prevazuta aceasta cerinta, astfel incat nu este necesara conectarea permanenta a casei de marcat la internet, insa operatorii economici trebuie sa exporte datele pe un mediu de stocare extern.

Este necesar ca acestia sa aiba contract de service cu distribuitori/unitati de service acreditati, care sunt prevazuti in lista ce poate fi accesata la urmatorul link:

http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/autorizatii/ListaDistribAutoriz29052018.pdf.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri