De multe ori ne intrebam de ce medicamentele sunt atat de scumpe sau de ce exista diferente de preturi intre farmacii, fiind aceleasi produse de la aceleasi branduri. In continuare aflati informatii despre evolutia costului unui medicament de la pretul dat de producator, apoi distribuitor si pana la cat ajunge sa fie in farmacii.

Odata ce un medicament este aprobat de catre Agentia Europeana a Medicamentului, ajunge la nivel national (in functie de necesitatile pacientilor din tara si de dorinta producatorului) la Agentia Nationala a Medicamentului, care evalueaza documentatia de autorizare in vederea punerii pe piata a acelui produs medicamentos.

Un medicament are pretul initial dat de producator, care ajunge la distribuitor (pret cu ridicata) si, in final, la farmacie (pret cu amanuntul, include TVA). In functie de pretul de producator, distribuitorul poate adauga un anumit adaos maxim, la fel si in functie de pretul de distribuitor rezultat, farmacia poate adauga un anumit adaos maxim.

Adaosurile reglementate sunt:

  • Cand pretul producatorului este mai mic de 50 de lei, adaosul distribuitorului poate fi maxim de 14%. Adaosul farmaciei poate fi de maxim 24% pentru produsele intre 0 si 25 de lei si de maxim 20% pentru produsele intre 25 si 50 de lei.
  • Cand pretul producatorului este intre 50-100 lei, adaosul distribuitorului poate fi de maxim 12%, iar cel al farmaciei de 16%.
  • Cand pretul producatorului este intre 100-300 lei, adaosul distribuitorului poate fi de maxim 10%, iar cel al farmaciei de 12%.
  • Cand pretul producatorului este mai mare de 300 lei, adaosul distribuitorului poate fi de maxim 30 de lei, iar cel al farmaciei de 35 de lei.

Astfel, daca un produs costa mai mult de 300 de lei, nu inseamna ca marja de profit in urma vanzarii este mai mare pentru farmacie sau distribuitor. De exemplu, daca pretul medicamentului este 500 lei, acesta ajunge la pacient la pretul maxim de 565 lei.

Este la alegerea fiecarei farmacii ce adaos aplica, motiv pentru care exista diferente de preturi la produse.

Cum se calculeaza pretul unui medicament generic

Pretul unui medicament generic reprezinta 65% din pretul medicamentului inovator la momentul intrarii primului medicament generic (dupa pierderea patentului). Pretul avizat al medicamentului generic nu poate depasi aceasta valoare. Dupa intrarea primului medicament generic, pretul medicamentului inovator (din CANAMED) va scadea cu 35%.

In cazul unui medicament biosimilar, acesta reprezinta 80% din pretul medicamentului biologic la momentul intrarii pimului biosimilar (dupa pierderea patentului). Pretul avizat al medicamentului biosimilar nu poate depasi aceasta valoare. Dupa intrarea primului mediament biosimilar, pretul medicamentului biologic (din CANAMED) va scadea cu 20%.

Exista doua cataloage cu preturi: CANAMED si Catalogul Public. CANAMED cuprinde preturile utilizate de CNAS si MS pentru decontari, pretul care se aproba in aceasta institutie publica trebuie sa fie mai mic sau egal cu cel mai mic pret al aceluiasi medicament din lista celor 12 tari de referinta. Catalogul Public cuprinde preturile folosite pentru comercializarea in afara sistemului public. Este disponibil pe site-ul MS si poate fi accesat de tarile care iau pretul din Romania ca referinta. Indiferent de tipul medicamentului, pretul din Catalog este egal cu media aritmetica a celor mai mici 3 preturi ale aceluiasi medicament din lista celor 12 tari de referinta.

Sursa foto: Shutterstock / pogonici

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri