Intalnim tot mai des situatii in care deciziile de impunere emise de organele fiscale sunt puse in executare, desi acestea sunt contestate de catre contribuabili. In acest context, urmeaza sa analizam posibilitatea si efectele suspendarii actului administrativ, si anume a deciziei de impunere.

Prin act administrativ fiscal, intelegem actul emis de catre organul fiscal in exercitarea atributiilor de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale, pentru stabilirea unei situatii individuale, in scopul de a produce efecte juridice fata de cel caruia ii este adresat.

Unul dintre cele cele mai intalnite acte administrative fiscale este decizia de impunere. Aceasta este emisa de catre organul fiscal competent cu fiecare ocazie cand stabileste sau modifica baza de impozitare ca urmare a unei verificari documentare, a unei inspectii fiscale ori a unei verificari a situatiei fiscale a unei persoane, efectuate in conditiile legii.

Asadar, fiecare persoana poate fi destinatarul unei astfel de decizii, motiv pentru care este bine de stiut care sunt conditiile in care poate fi suspendata o decizie de impunere si ce impact are aceasta asupra unei eventuale executari silite.

Cu toate ca legislatia fiscala prevede mai multe modalitati de suspendare a actului administrativ fiscal, vom aborda in continuare cea mai utilizata procedura de catre contribuabili, respectiv cea judiciara.

Procedura prealabila

Pentru a obtine solutionarea de catre instanta a unei cereri de suspendare a actului administrativ fiscal, este necesara parcurgerea unei proceduri prealabile cu caracter administrativ.

Astfel, din momentul comunicarii deciziei de impunere de catre ANAF, fie ca vorbim de comunicare prin Posta Romana, fie prin Spatiul Privat Virtual sau alte modalitati, curge termenul de 45 de zile pentru formularea contestatiei.

Contestatia o adresam organului fiscal emitent – in cazul de fata, ANAF – si o formulam in situatia in care observam neregularitati cu privire la calculul sumelor de bani sau cu privire la emiterea documentului. Nu se impune achitarea niciunei taxe de timbru cu aceasta ocazie.

Legislatia fiscala prevede si un termen de 3 luni pentru formularea contestatiei, insa prevederea reprezinta un caz de exceptie ce ne propunem sa il abordam in continutul unui viitor articol.

Retinem, pana acum, ca formularea contestatiei reprezinta o conditie obligatorie de admisibilitate a actiunii in suspendarea actului administrativ fiscal. O astfel de actiune se inainteaza catre instanta de judecata competenta.

Ca regula, organul fiscal are obligatia sa raspunda la contestatie in termen de 45 de zile din momenul inregistrarii acesteia. Sunt si exceptii care fac ca raspunsul ANAF sa poata fi formulat intr-un termen de pana la 6 luni.

Depunerea contestatiei in discutie nu suspenda efectele deciziei de impunere. Pentru suspendarea acesteia, este necesara introducerea unei actiuni pe rolul instantei de judecata competente.

Cu toate acestea, daca organul fiscal solutioneaza contestatia in favoarea contribuabilului, decizia de impunere se revoca, fiind asadar lipsita de efecte juridice.

Actiunea in suspendarea deciziei de impunere

Legea nu prevede obligatia contribuabilului de a astepta raspunsul organului fiscal. De aceea, imediat ce se obtine dovada de inregistrate a contestatiei ori dovada de comunicare a acesteia printr-un serviciu de curierat sau prin Posta Romana, exista posibilitatea introducerii unei actiuni in suspendarea actului administrativ.

Cum este firesc, suspendarea deciziei de impunere nu poate avea loc pe perioada nedeterminata. Actiunea in suspendare isi justifica existanta cat timp contribuabilul cere anularea deciziei de impunere. De aceea, legislatia fiscala prevede ca o eventuala suspendare are loc pana la solutionarea in prima instanta a litigiului. In unele cazuri, efectele suspendarii se pot intinde pana la solutionarea definitiva a procesului.
Tot in legislatie regasim si sanctiunea aplicabila in cazul in care nu formulam cererea in anulare dupa introducerea actiunii in suspendare, insa acest aspect urmeaza sa il dezvoltam in continuare.

Legat de introducerea cererii in suspendare, legea prevede ca aceasta poate fi solicitata fie inainte de introducerea actiunii in anulare, fie odata cu introducerea acesteia din urma, temeiurile de drept fiind diferite.

Astfel, in timp ce suspendarea actului poarta pana la solutionarea procesului in prima instanta, daca vorbim de introducerea actiunii in suspendare prealabil celei in anulare, in cazul in care actiunile in suspendare si anulare sunt formulate concomitent, efectele suspendarii se pot intinde pana la solutionarea definitiva a litigiului.

Cele mai intalnite cazuri de formulare a actiunii in suspendare sunt cele prealabile introducerii unei cereri in anulare, motiv pentru care redam conditiile ce trebuie indeplinite pentru a obtine suspendarea deciziei de impunere in acest caz. Prin urmare, acestea sunt:

  • Trebuie facuta dovada depunerii contestatiei;
  • Trebuie facuta dovada cazului bine justificat, respectiv a elementelor de nelegalitate ale deciziei de impunere;
  • Trebuie facuta dovada pagubei iminente, si anume sa fie expuse instantei urmarile pe care le poate avea punerea in executare a deciziei de impunere asupra patrimoniului contribuabilului;
  • Dovada platii cautiunii;
  • Dovada achitarii unei taxe judiciara de timbru in cuantum de 50 de lei.

Solutia instantei de judecata poate fi de admitere sau de respingere a cererii de suspendare si poata fi atacata cu recurs.

Spuneam mai sus ca legea prevede o sanctiune in situatia in care nu este introdusa actiunea in anulare dupa formularea cererii in suspendare.
Aceasta este incetarea de drept a efectelor suspendarii, fara sa fie necesara vreo formalitate, daca actiunea in anularea actului administrativ fiscal nu a fost introdusa in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de solutionare a contestatiei.

In orice caz, in situatia suspendarii executarii deciziei de impunere, toate efectele acesteia sunt suspendate pana la termenele aratate mai sus, iar obligatiile fiscale nu se inscriu in certificatul de atestare fiscala.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri