Pe 6 mai 2022 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 58/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor („OUG nr. 58/2022”), care, printre altele, obligă comercianții să vândă pe piața din România produse „ca în Vest”.

Material realizat de Daniela Goreacii, Senior Associate, act Botezatu Estrade Partners și avocat Lorena Samoila, Associate, act Botezatu Estrade Partners

OUG nr. 58/2022 transpune Directiva (UE) 2019/2161 a Parlamentului European și a Consiliului din 27 noiembrie 2019 de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului și a Directivelor 98/6/CE, 2005/29/CE și 2011/83/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului în ceea ce privește o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme, cunoscută drept Directiva Omnibus.

Ce acte normative urmează să fie modificate?

Transpunerea s-a realizat prin modificarea a trei acte normative existente: Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii.

Ce se modifică ?

Una dintre modificările aduse de OUG nr. 58/2022 este extinderea protecției asigurate consumatorilor prin cadrul legal existent și la serviciile digitale/conținutul digital.

Menționăm în acest sens extinderea reglementărilor ce asigură drepturile consumatorilor în contractele cu profesioniștii și la ipotezele în care serviciul digital este prestat de către profesionist în schimbul datelor personale ale consumatorului, precum stocarea în cloud, platformele social media și conturile de email (noile reglementări vizând inclusiv modul de utilizare de către profesionist a datelor personale furnizate).

Astfel, consumatorii de servicii digitale ce plătesc cu datele lor personale vor avea drepturi extinse, specifice consumatorilor clasici, cum ar fi dreptul la informări precontractuale, dreptul de retragere din contract în termen de 14 zile etc.

O altă măsură de protecție a consumatorilor aprobată prin OUG nr. 58/2022 tinde la eliminarea așa-zisului „dublu standard” de calitate al produsele comercializate pe teritoriul României pentru care se susține că ar trebui sa fie identice cu produse comercializate în alte state membre.

Diferențele de compoziție sau caracteristicile specifice ale produselor comercializate în România vor trebui justificate de factori legitimi și obiectivi, printre care cerințe juridice naționale, disponibilitatea sau caracterul sezonier al materiilor prime, strategiile voluntare menite să îmbunătățească accesul la alimente sănătoase și nutritive, precum și dreptul comerciantului de a oferi bunuri de aceeași marcă în ambalaje cu o greutate sau un volum diferit pe piețe geografice diferite.

OUG nr. 58/2022 impune comercianților și noi standarde de transparență. Aceștia vor fi obligați, spre exemplu, să specifice pentru produsele oferite pe piețele online dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant (în situația în care bunurile nu provin de la un profesionist, contractul încheiat nu beneficiază de protecția reglementărilor legale în vigoare în materie de protecție a consumatorului) și să prezinte informații generale direct si ușor accesibile privind principalii parametri de stabilire a ierarhiei ofertei prezentate a consumatorilor ca urmare a căutărilor efectuate de aceștia.

Totodată, comerciantul va trebui să ofere obligatoriu acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele, cu indicarea dacă și a modului în care acesta garantează faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul. Mai mult decât atât, comerciantul este obligat să informeze consumatorul despre faptul că prețul a fost personalizat pe baza unui proces decizional automatizat.

OUG nr. 58/2022 extinde și lista practicilor comerciale considerate ca fiind incorecte în orice situație, prin adăugarea a 4 fapte noi:

• Furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării;
• Revânzarea de bilete către consumatori, în cazul în care comerciantul le-a achiziționat utilizând mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusă privind numărul de bilete pe care o persoană le poate cumpăra sau orice altă regulă aplicabilă achiziționării de bilete.
• Afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi;
• Prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse.

Sancțiuni mai severe

Pe lângă sancțiunile obișnuite care vor fi mai severe, OUG nr. 58/2022 garantează consumatorilor afectați de practicile comerciale incorecte dreptul la măsuri de remediere, cum ar fi:

• înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului și restituirea contravalorii produsului sau serviciului;
• despăgubiri pentru prejudiciul suferit;
• direct înlocuirea produsului în situația în care sunt constatate deficiențe în primele 30 de zile de la achiziția produsului sau serviciului.

Mai mult, se aduc clarificări privind sfera de aplicare a ordinelor emise de către președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor prin care dispune încetarea practicilor comerciale incorecte, acestea producând efecte asupra tuturor sediilor/punctelor de lucru ale comercianților.

Odată cu aplicarea amenzilor, amintim că agentul constatator poate propune ca sancțiune complementară suspendarea prestării activității până la aducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse prin ordinele președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Este introdusă și o variantă agravantă, limitele minime și maxime ale sancțiunilor prevăzute fiind dublate în situația în care practicile comerciale incorecte săvârșite afectează un număr mai mare de 100 de consumatori, putând fi aplicate în acest caz amenzi de până la 200.000 lei.

De asemenea, sunt mărite limitele amenzii prevăzute pentru stipularea de clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii. Dacă până acum exista riscul ca profesioniștii să fie sancționați cu amenzi în valoare de până la 1.000 lei, odată cu modificările aduse de OUG nr. 58/2022, aceștia vor risca să fie sancționați cu amenzi în valoare de 20.000 lei – 100.000 lei, pe lângă eliminarea clauzelor abuzive din contracte aflate în curs de executare și încetarea utilizării acestora pentru viitor.

Mai mult, prin derogare de la prevederile dreptului comun, formularea unei acțiuni în constatarea existenței clauzelor abuzive va avea caracter imprescriptibil.

În plus, OUG nr. 58/2022 instituie și sancțiuni de la 0,1% la 4% din cifra de afaceri anuală a profesionistului realizată pe teritoriul României pentru încălcările pe scară largă (e.g., orice acțiune sau omisiune care contravine legislației UE care a adus, aduce sau ar putea duce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor din cel puțin două state membre) și pentru încălcările pe scară largă cu o dimensiune specifică Uniunii (încălcare care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor din cel puțin trei state membre). În situația în care cifra de afaceri nu este cunoscută, se poate aplica o amendă de până la 2 milioane de euro.

De când vor fi aplicabile noile măsuri?

OUG nr. 58/2022 va intra în vigoare la 28 mai 2022.

Pentru mai multe informații vă invităm să contactați autoarele, avocat Daniela Goreacii, Senior Associate, act Botezatu Estrade Partners și avocat Lorena Samoila, Associate, act Botezatu Estrade Partners, la adresa daniela.goreacii@actlegal-bep.com, respectiv lorena.samoila@actlegal-bep.com

Sursa foto: ACT Botezatu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri