În România, cei 1,3 milioane de operatori economici activi emit peste 1 miliard de facturi pe an, conform estimarilor ANAF. În același timp, România pierde din contribuții TVA ne-colectate circa 10 miliarde euro anual, în principal din cauza fraudei. La nivel european aceasta cifră este de peste 100 de miliarde, țara noastră fiind campioană la incapacitatea de colectare a TVA. Potrivit experților, facturarea electronică generalizată ne va ajuta să salvăm acești bani.

Facturarea electronică folosind standardul tehnic european a devenit, de la 1 iulie, o obligație pentru o parte din companiile românești, cele care lucrează cu instituțiile bugetare sau cele care vând produse cu risc fiscal ridicat. Factura electronică este un format care poate fi procesat automat de către aplicațiile informatice, atât de părțile implicate în tranzacție cât și de ANAF, către care vânzătorii au obligația de a raporta facturile după ce le emit.

Din păcate totuși, la 1 iulie piața nu a fost pregătită corespunzător pentru introducerea facturării electronice, atât comercianții cât și operatorii de sisteme informatice întâmpinând dificultăți de adaptare la noile cerințe, de multe ori cu costuri și eforturi suplimentare semnificative.

„Cine așteaptă schimbările de la 1 ianuarie fară să se pregătească riscă să fie o victima și să plătească scump luxul de a nu fi proactiv. În schimb, cei care planifică bine de acum vor putea obține avantaje competitive majore, transformând noile obligații legale într-o oportunitate de progres. Fiecare dintre noi, ca cetățeni, vom trăi efectele benefice ale facturării electronice. Dacă mergem la restaurant de exemplu, când plătim vom putea primi cererea de plată pe telefon și o vom putea achita fară cash și fară card, direct din contul nostru bancar, tranzacția fiind automat înregistrată în contabilitatea vânzătorului și raportată la fisc, fară alte comisioane și fară nici o hârtie tipărită. Pentru firme, se elimină nevoia de a genera și trimite pe mail facturi, nu mai trebuie să ne întrebăm cu îngrijorare daca au ajuns la destinatar, sau dacă nu cumva am rătăcit vreo factură pe care trebuia să o plătim”, spune Daniel Homorodean, specialist în facturare electronică.

O companie pierde în medie 3,5 euro pe fiecare factură pe care o emite pe hartie

Pentru un IMM totalul timpului cumulat necesar procesării manuale a facturilor trimise și primite ajunge la 24 - 32 de ore pe lună, adică 3 - 4 zile lucrătoare pierdute cu operațiuni care pot fi realizate în mod automat, indică o analiză realizată de un consorțiu de companii IT format din Arxia, Bitstone și EfectRO.

Potrivit experților, facturarea electronică este un pas mare înainte, care va eficientiza afacerile și le va aduce un plus de confort, prin eliminarea eforturilor de a gestiona facturi pe hârtie sau prin email.

În prezent, o companie pierde în medie 3.5 Euro pe fiecare factură pe care o emite pe hârtie, prin costuri cu materialele, cu trimiterea, cu procesarea.

De la 1 ianuarie 2023, facturarea electronică se va generaliza ca obligație pentru toate tranzacțiile comerciale între companii. În anii următori, pe plan european, se pregătește trecerea completă la standardul facturii electronice inclusiv în relația cu cumpărătorii persoane fizice și de asemenea se preconizează implementarea conectivității pan-europene, astfel încât facturile să poată fi schimbate și raportate în mod unitar în cadrul Uniunii.

Companiile de utilități pierd 15% din venituri pe transmiterea facturilor pe hârtie

Pentru companiile de utilități, care încă trimit majoritatea facturilor pe hârtie, costurile totale legate de facturile emise se ridică până la 15% din totalul încasărilor, bani care ar putea fi salvați prin facturarea electronică generalizată.

Peste 33 de milioane de facturi sunt emise lunar doar de primii 5 furnizori de utilități din România, ca număr de abonați. 90% dintre facturi sunt încă emise pe hartie. Dintr-un copac tăiat se pot crea în medie 8333 coli de hârtie A4. Doar pentru facturile primilor 5 furnizori de utilități se taie 142.000 de copaci în fiecare an, care în total ar acoperi 1,2% din suprafața țării noastre.

Pentru a transforma facturarea electronică dintr-o bătaie de cap într-un avantaj direct de cost și timp salvat, este nevoie de o abordare integrată, colaborativă, care să permită atât firmelor cât și furnizorilor de servicii informatice să transmită și să primească facturile electronice fară a se preocupa de transformările tehnice de format și stabilitatea specificațiilor de utilizare a standardului.

La inițiativă lui Daniel Homorodean, un consorțiu de companii IT format din Arxia, Bitstone și EfectRO a dezvoltat și oferă pieței o platforma integrata de generare, conversie, validare, transmitere, raportare și procesare a facturilor electronice, la care acum se pot conecta gratuit toți cei interesați, prin intermediul interfețelor informatice.

Sursa foto: Tudor Communication

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri