Viorel Meșca, avocat si reprezentant al diviziei juridice Libra Internet Bank, explică ce sunt popririle și felul în care banca abordează solicitările de poprire primite pentru utilizatorii cu conturi Revolut, partener pentru care Libra furnizează tehnologie.

La sfârșitul lui 2021, o companie de executări silite a chemat în instanță civilă Libra Internet Bank, solicitând instituirea popririi pe conturile a doi clienți asupra cărora BCR avea decizii definitive de executare silită.

Clienții Revolut au conturi bancare deschise la sucursala din Lituania (locul unde Revolut și-a luat licența pentru UE), care funcționează și în România din 2020. Conform informațiilor publicate de către Revolut, începând cu 1 iulie 2022, toți clienții Revolut au fost transferați de la instituția emitentă de monedă electronică, ce funcționa ca un portofel digital, la banca Revolut care a deschis conturi bancare clienților pe numele acestora în Lituania.

Cum explică avocatul diviziei juridice Libra Bank poprilile de conturi:

Ce sunt popririle, în esență?

„Popririle reprezintă o formă de executare a creanțelor, așa cum se numesc în limbaj juridic. Fără a intra prea mult în detalii juridice, popririle presupun indisponibilizarea unor sume de bani, a unor titluri de valoare sau a unor bunuri datorate cuiva (unui creditor), în temeiul unor raporturi juridice existente, și reprezintă o modalitate prin care creditorii pot recupera, pe cale legală, datoriile de la debitori (cei care datoreaza creanța)”, explică reprezentantul Libra Bank.

Care este obiectul popririlor?

„Potrivit legislației românești, sunt supuse urmăririi silite prin poprire sumele de bani datorate de către debitori ori deţinute în numele acestora de o a treia persoană sau pe care aceasta din urmă i le va datora în viitor, în temeiul unor raporturi juridice existente”, adaugă acesta.

Ce trebuie să facă o bancă atunci când primește o poprire?

„În primul rând, banca trebuie să dverificeacă debitorul (“datornicul”), persoană fizică sau juridică, menționat în adresa respectivă de înființare poprire este sau nu client al băncii, pentru că, doar în acest caz, banca devine ”terț poprit” și este obligată ca în termen de 5 zile de la comunicarea popririi (sau, în cazul sumelor de bani datorate în viitor, de la scadența acestora): să consemneze (adică să blocheze/indisponibilizeze) suma de bani, în cazul în care creanța poprită este exigibilă (adică poate fi pusă în executare) și să trimită dovada executorului judecătoresc; să plătească direct creditorului suma reținută și cuvenită acestuia”, explică expertul judiciar.

Ce instituții formulează în general băncii adresele de înființare poprire?

„Banca primește lunar popriri emise de către organele de executare silită, cele mai frecvente fiind: executorii judecătorești, ANAF, primării”, spune Viorel Meșca.

Ai întâlnit situații atipice referitoare la adresele de înființare poprire primite de Libra?

„Da, chiar în ultima perioadă. Acestea au decurs din interpretarea greșită din partea organelor de executare a unei noțiuni esențiale pentru materia popririlor, respectiv cea de ”client al băncii”, prin care trebuie să înțelegem orice persoană fizică sau juridică aflată într-o relație contractuală stabilită printr-o convenție/înțelegere/contract încheiat între client și bancă”, punctează reprezentantul Libra.

„Un exemplu la îndemână este situația complet atipică în care primim adrese de înființare poprire pe numele unor debitori care nu sunt clienții băncii, ci ai unuia dintre partenerii nostri, persoană juridică lituaniană - Revolut Bank UAB, pentru care furnizăm tehnologie bancară. Concret, toate conturile deschise la Libra Internet Bank pentru desfașurarea parteneriatului cu Revolut Bank UAB au ca titular Revolut Bank UAB, nu clienții acestuia. Cu toate acestea, unele popriri sunt trimise în mod eronat către Libra Internet Bank, în loc să se urmeze procedurile corecte de executare transfrontalieră, așa cum sunt descrise în Regulamentul (UE) 1215/2012, Regulamentul (CE) nr. 805/2004, Regulamentul (UE) nr. 655/2014, Regulamentul (CE) nr. 1896/2006, având în vedere că Revolut Bank UAB (care gestionează relația contractuală cu clientul final) este o entitate lituaniană, înființată și guvernată de legile lituaniene și că aceasta poate da curs solicitărilor formulate de autorităților române doar în conformitate cu legislația în vigoare aplicabilă acesteia”, menționează acesta.

„Este o modalitate greșită de instituire a popririlor, pentru care am fost nevoiți să mergem în instanță, să explicăm separarea responsabilităților în cazul unor astfel de parteneriate. Și, până acum, toate cazurile cu sentințe definitive au fost solutionate în favoarea Libra Internet Bank. Din păcate, pentru organele de executare si creditori, acest lucru a însemnat o întârziere destul de mare, care putea fi ușor de evitat daca popririle ar fi fost puse în aplicare în mod corespunzător în conformitate cu procedurile definite de legislația UE aplicabile și autoritățior române (în calitate de stat membru al UE)”, adaugă avocatul.

Care sunt cazurile ce fac obiectul unor litigii în materia popririlor, dintre cele pe care le-ai avut de gestionat în ultima vreme, în calitatea ta de avocat?

„Litigiile în materia popririlor din ultima vreme au fost determinate de o deficitară înțelegere de către organele de executare a raporturilor juridice dintre Libra Internet Bank (banca), Revolut Bank UAB (clientul băncii) și clienții Revolut, care nu sunt și clienții băncii. După cum am explicat mai sus, noile tipuri de parteneriate bazate pe tehnologie bancară necesită o mai bună informare din partea organelor de executare. În exemplul cu Revolut, am explicat că: banca nu poate fi terț poprit pentru debitorii urmăriți care sunt clienți ai Revolut, nu ai Libra Internet Bank; titularul tuturor conturilor deschise la Libra Internet Bank este Revolut, nu clienții acestuia; Libra Internet Bank nu datorează sume de bani clienților Revolut. Această eroare poate fi cu ușurință evitată, având în vedere că organele de executare au acces la suficiente informații în acest sens”, explică reprezentantul Libra.

Citeste si:

    „Rolul Libra Internet Bank în parteneriatul încheiat cu Revolut este de a pune la dispoziția Revolut coduri IBAN de tip virtual, folosite în scop tehnico-operațional de către Revolut pentru a îsi deservi proprii clienți. Însă, prin furnizarea acestor coduri virtuale, clienții Revolut nu devin și clienții Libra. Faptul că până în prezent toate deciziile rămase definitive pronunțate pe acest tip de litigii au fost în favoarea noastră confirmă raționamentul nostru, corect de altfel, că Libra Internet Bank nu poate fi considerată parte poprită în privința conturilor Revolut”, concluzionează acesta.

    Sursa foto: Revolut

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Luminița Mîndrilă
     Luminița Mîndrilă a lucrat anterior la Hotnews.ro și Aleph News, iar în prezent acoperă domeniul finanțe-bănci în cadrul Wall-Street.ro.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



    Setari Cookie-uri