Industria spa-urilor resimte efectele crizei mai mult decat anul trecut si numarul clientilor scade, dar strainii continua sa aleaga serviciile de aici potrivit Lacramioarei Moroianu, manager la Cocor Spa.
Dupa un prim semestru sub asteptari, in ciuda vremii frumoase de la mare si a gradului de ocupare destul de mare din pre-sezon, conducerea Cocor Spa spera ca in toamna, situatia sa se remedieze.

“Pe piata spa-urilor de lux, criza se simte de abia acum. Acum 3 ani, segmentul spa a fost declarat cea mai slaba sectiune a turismului. Atunci, cand toata lumea se plangea ca au avut scaderi de 50%, noi am avut crestere de 15%. Anul acesta am simtit-o si noi”, a declarat Lacramioara Moroianu (foto) pentru wall-street.ro.

Ea a adaugat ca in urma unor studii, 40% din romani au declarat ca nu vor pleca nicaieri in vacanta anul acesta, ceea ce era de asteptat.

“Criza este acum, anul trecut si la inceputul acestui an, business-urile mari au scazut si ele. Daca firmele mici au cazut la inceput, cei mari simt abia acum efectele si pierderile. Si cum targetul nostru sunt oamenii de business, de la venit mediu in sus, ne asteptam la o scadere a afacerilor intre 15 si 20%, scadere care este asteptata pe intreaga piata a spa-urilor din Romania”, a precizat managerul.

In primele sase luni, afacerile spa-ului se ridica la circa 415.000 euro, potrivit managerului general, care a adaugat ca pana la sfarsitul anului spera sa atinga suma de 450.000 euro.

Majoritatea clientilor spa-ului sunt oameni de afaceri, care isi lasa familiile sa se bucure de mare si terapii, urmand ca ei sa li se alature la sfarsitul saptamanii, potrivit Lacramioarei Moroianu.

“Multi isi fac programare cu doua trei saptamani inainte, iar de multe ori, copiii sunt cei care insista sa vina la noi, pentru ca au o relatie speciala cu personalul. In plus, oaspetii nostri fideli au deja preferinte foarte specifice in materie de personal si cer anumiti terapeuti, cu care au dezvoltat o relatie speciala”, a spus ea.

Diferenta mare intre sezoane

Potrivit managerului Cocor Spa, exista o diferenta foarte mare intre lunile de primavara si toamna, pe de o parte si sezonul estival, pe cealalta, atat din punct de vedere al originii turistilor, cat si al gradului de ocupare.

“Exista o diferenta intre sezoane, in sensul in care la inceputul sezonului, primavara, adica aprilie-mai-iunie, meregem la capacitate maxima cu turisti straini din Olanda, Germania, Franta, Rusia, Belgia si ne axam pe pachetele de recuperare. Circa 90% sunt straini si numai 10% romani, care vin si ei in weekend”, a specificat managerul.

Ea a adaugat ca situatia este asemanatoare incepand cu jumatatea lunii august si pana la inceputul lui octombrie, cand majoritatea oaspetilor de la Cocor Spa sunt straini.

Situatia se schimba, insa, in plin sezon, in lunile iunie, iulie, august, cand proportia este de 90% clienti romani si doar 10% straini.

Potrivit managerului general, numarul mediu de oaspeti intr-o luna este de 500-700 de persoane.

“In capetele de sezon avem 100% grad de ocupare, iar anul trecut, numai in 2 saptamani am avut 80%. Anul acesta am constatat o scadere a gradului de ocupare, care, in timpul saptamanii a fost 80-85%, iar in weekenduri a ramas la 100%, ca intotdeauna”, a mai spus Moroianu.

Dorinte din ce in ce mai specifice

Anul acesta, romanii si-au schimbat comportamentul in materie de terapii spa dorite. Astfel, daca in anii trecuti exista un numar mai mare de oaspeti care cereau una sau doua proceduri, acum, desi numarul este mai mic, exista deja o baza de clienti fideli, care cer pachete mai complexe sau mai multe proceduri de diverse feluri.

“Din datele noastre, anul acesta, am avut aeleasi venituri ca anul trecut, cu jumatate din numarul oaspetilor, pentru ca au luat mai multe terapii. Daca anul trecut luau un masaj, anul acesta au luat doua-trei terapii, desi nu am schimbat foarte mult pachetele sau ofertele speciale. Este probabil vorba de fidelizare”, crede Moroianu.

Un factor foarte important este si vremea, pentru ca oamenii vin la mare in primul rand ca sa faca plaja. Anul acesta vremea a fost foarte frumoasa fata de anul trecut si efectele nu s-au lasat asteptate asupra cererilor din centrul spa.

“Daca in luna iulie a lui 2010 a plouat foarte mult si a trebuit sa imi pregatesc oamenii pentru un aflux mare de oaspeti, anul acesta vremea a fost superba. Am facut oferte, sa vedem daca preturile sunt problema. Ei bine nu, preturile sunt accesibile, dar este vorba de prioritizarea nevoilor”, a afirmat managerul

Romanii difera de straini la nivel de cerinte


In opinia Lacramioarei Moroianu, romanii se axeaza mai mult pe terapiile anti stres, relaxare, detoxifiere si mai putin pe preventie. Ea a mentionat ca desi oaspetii din Romania (care provin, majoritatea din capitala) au inceput sa se obisnuiasca cu ideea de preventie, principala lor dorinta o sa fie mereu relaxarea imediata.

“In schimb, strainii au o adevarata cultura a wellness-ului. Ei vin primava si toamna ca sa se pregateasca pentru sezoanele urmatoare. Nemtii si olandezii vin dintr-un mediu rece si umed, care le afecteaza in timp sistemul osos, articulatiile. De aceea se pregatesc cu serviciile de balneo spa”, a spus Moroianu.

Barbatii sunt un public aparte al centrelor spa, deoarece sunt foarte pretentiosi si mai putin incantati de tratamentele care nu au efecte imediate si puternice.

“Barbatii care vin la noi cauta cel mai mult masajul energic, vor sa fie revigorati, aleg masajul sportiv. Acum s-au obisnuit si cu peeling-ul. Pentru ei chiar am introdus o tehnica noua, de peeling si masaj subacval simultan, deoarece avand pilozitate crescuta, este mai usor sa masam fara sa deranjam firele de par. Astfel au parte de un tratament 3 in 1 : masaj, scrub si micromasajul facut de jetul de apa”, a adaugat ea .

Planuri pentru 2011

Avand in vedere ca cea mai mare provocare pe anul acesta este diversificarea paletei de servicii in acelasi timp cu reducerea cheltuielilor fata de anul trecut, conducerea Cocor Spa are cateva directii de actiune: gasirea unui brand de cosmetice bio cu care sa se asocieze, o colaborare cu brandul Clarins, introducerea unor tehnici inovatoare fara costuri suplimentare si poate chiar inceperea planurilor pentru un centru in Bucuresti.

“Oaspetii nostri ne cer de mult timp o locatie pe care sa o poata frecventa si in timpul saptamanii, eventual in Bucuresti. Desi avem cateva idei, in momentul acesta este prea devreme sa discutam o noua investitie. Ne concentram pe valorificarea investitiei de pana acum”, a specificat Lacramioara Moroianu.

Cocor Spa, cel mai mare din Romania este situat in statiunea Neptun-Olimp in cadrul Hotelului Cocor si se intinde pe o suprafata de 3.000 mp, investitia fiind de aproximativ 6 milioane euro. Numarul de angajati ai spa-ului variaza, in functie de sezon, intre 35 si 40. Capitalul este romanesc, iar complexul face parte din SC Cocor Turism SA, al carui actionar principal este SC Cocor SA.





Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri