Una din temele care revin in lucrarile referitoare la tendintele lumii contemporane este legata de modifica rile perceptiei timpului, in ultimii 20 de ani. Conform specialistilor, faptul ca strategiile de folosire la maximum a timpului se diversifica ar putea sa aiba efecte imediate asupra felului in care vedem viata de fiecare zi.
Michael Tchong, specializat in identificarea tendintelor care se manifesta in afaceri, media si in cultura de azi, a oferit la sfirsitul anului trecut un scurt istoric al comprimarii timpului in societatea contemporana. Britanicul Peter Russell, un futurolog cu accente spiritualiste, a abordat aceeasi tema la inceputul anilor 90: Sa te trezesti in Timp: gasirea pacii interioare in vremea schimbarilor accelerate.

MP3-UL, MAI SOLICITAT DECIT SEXUL


Michael Tchong observa ca in anii 80 raspunsul la intrebarea Ce mai faci? a inceput sa nu mai fie bine sau excelent. Raspunsul primit era tot mai frecvent ocupat. Mai mult, un studiu efectuat in 1996, de NBC News si Wall Street Journal a aratat ca, dupa formularea lui Tchong, Noua stare de spirit a devenit o conditie a timpului: 59% din cei care au raspuns chestionarului se considerau ocupati. La sfirsitul anilor 90, Tchong a identificat si in ceea ce priveste internetul semnele noii conditii a timpului: Codec-urile sint formule tehnologice de comprimare a informatiei, fiind elementul pe baza caruia s-au dezvoltat aparate cu care intre timp ne-am obisnuit ca DVD-ul, CD-ul sau televiziunea prin satelit. Cel mai popular codec este MP3, care in 1999 a ajuns sa fie mai des cautat pe internet decit termenul sex.

SIMPTOMELE ACCELERARII TIMPULUI

Comprimarea informat iei si a timpului a atras manifestari surprinzatoare pentru lumea comertului. Companii comerciale ca H&M, Mango, Zara au avut succes folosind strategii de vinzare prin care oferta de produse se schimba de sase ori mai repede decit in liniile vestimentare obisnuite. Incepind cu 1973, un studiu al Harris Interactive a aratat ca numarul orelor de lucru intr-o saptamina a crescut de la 41 la 49.

Lista simptomelor comprimarii timpului alcatuita de Michael Tchong include elemente usor de recunoscut in viata de zi cu zi in lumea contemporana. Incepind de la scaderea numarului de spectatori ai filmelor in saptaminile care urmeaza premierei cu 40% (in 2001) si chiar cu 51% (in 2003) si ajungind pina la cresterea procentului celor care anunta ca in locul unui dejun normal trebuie sa manince din mers sau in fastfood. Studii conduse de National Sleep Foundation in Statele Unite au aratat ca, daca in 1920 media de ore dedicate somnului de un adult era de 8,8 ore, in 2005 aceeasi medie scazuse la numai 6,9 ore pe zi. Aceste lucruri, concluzioneaza Michael Tchong, arata ca, pentru cei mai multi oameni, timpul reprezinta ceva mult mai valoros decit banii.

SPIRITUALITATE SI CERCETARI MILITARE

In 1992, Peter Russell vorbea despre prabusirea timpului ca urmare a faptului ca schimbarile se produc intr-un ritm din ce in ce mai rapid. Futurologul britanic remarca faptul ca, de la prima folosire a unui microprocesor in 1971, performantele acestei tehnologii au crescut de aproximativ 25.000 de ori. Russell compara si perioada de timp din ce in ce mai mica pe care au ocupat-o diferitele epoci, de la societatile agrare la cele industriale si, apoi, pina la societatea informationala. Russell considera ca schimba rilor exterioare ar trebui sa le corespunda schimbari in psihologia umana.

Din acest punct de vedere, rapiditatii cu care se diversifica si se dezvolta mijloacele de comunicare nu ii raspunde decit ritmul din ce in ce mai rapid cu care creste influenta literaturii specializate in probleme de sanatate si spiritualitate practica. Timpul comprimat este unul din cuvintele-cheie regasite in rapoartele de cercetare in domeniul tehnicii de lupta, date publicitatii de Pentagon. Rapoartele din anii 80 si unele lucrari din 2004 contin referiri la acest concept.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri