Pretul unui vin este dat, cel mai adesea, de diversele cheltuieli de productie, de calitatea produsului si de succesul pe care il are la public.
Pana anul trecut, la noi nu s-a pus prea des problema ca vinul sa fie produs in editii limitate. Mai ales ca producatorii autohtoni au fost, cei mai multi, tot timpul obsedati de cantitate, nu de calitatea vinului.

Arta de pe sticla

La inceput a fost un vinificator strain, care incerca sa refaca imaginea destul de sifonata a unuia dintre marii producatori autohtoni. Drept care a incercat sa impuna ideea de brand secundar, lansand vinuri produse in tiraje de numai cateva mii de sticle. Balcanismul si-a spus insa cuvantul si, dupa ani buni, acelasi stoc de cinci mii de sticle continua sa umple piata si rafturile supermarketurilor.

Anul acesta am avut parte, in schimb, de o adevarata revelatie, cu un debut oficial in forta al seriilor de colectie, primele care au atras atentia romanilor ca vinul este mai mult decat acea licoare de pus pe masa atunci cand se temina berea sau cand sosesc in vizita rudele de la tara.

Pentru prima oara in Romania, Casa DAVINO a lansat o serie limitata de vinuri de lux, decorate cu reproduceri si gravuri originale semnate de Sorin Ilfoveanu. Seria Bacante si Saturnalii, cu reproduceri, este formata din 59 de casete din lemn de stejar (Sorin Ilfoveanu implinea 59 de ani), a cate sase sticle, iar seria Erotika Biblion gravuri originale, semnate si datate a constat in 33 de casete de lemn, in forma de carte, cu cate trei sticle de vin rosu.

In mod simbolic, seria omagiaza intersectia dintre vin si spirit, redefinind personaje si momente a caror existenta nu poate fi separata de licoare: bacantele preotese ale lui Bachus, simbol al libertatii si placerii, Saturnaliile sarbatorile romane ale vinului, cand sclavii si stapanii lor erau considerati, pentru cateva zile, egali, precum si personalitatea de neuitat a contelui Mirabeau, autorul Erotika Biblion, pentru care a fost de altfel incarcerat alaturi de marchizul de Sade.

Casa DAVINO atragea atentia asupra sa inca din 2005, cand a anuntat oficial ca renunta la piata vinurilor comune, pentru a se concentra doar pe vinuri premium si superpremium. In consecinta, DAVINO a retras toate vinurile din hipermarketuri si supermarketuri, ramanand cu segmentul de top al retelei HoReCa (hoteluri-restaurante-cazinouri) si cu magazinele specializate de vin.

DAVINO nu se va opri aici, pentru ca legatura dintre aceasta casa si arta este mult mai profunda. Au fost infiintate chiar doua burse DAVINO, in valoare de 100 de euro lunar, care sunt acordate studentilor de la Arte Plastice. Chiar daca nu s-au finalizat inca toate discutiile, sunt in masura sa spun ca editiile limitate, cu sticle-obiecte de arta, vor aparea de acum in fiecare an, avand etichete semnate de artisti de talia lui Sorin Ilfoveanu.

In plus, DAVINO va fi prima casa de vin a carei productie, dupa recentul rebranding, se va referi aproape exclusiv la cupaje, inclusiv la vinurile rosii. Singurele soiuri care vor mai fi produse independent vor fi Feteasca Neagra si Feteasca Alba, intrucat sunt soiuri autohtone pentru care exista un interes mai mare la export, spune George Moisescu, expertul de marketing care s-a ocupat de lansarea seriei Ilfoveanu.

Lansare cu succes, am putea spune, din moment ce putinele casete ramase se vand cu aproape 20 de milioane de lei seria Bacante si Saturnalii sau peste 26 de milioane de lei seria Erotika Biblion.

Vanju Mare si productia mica

Regiunea Vanju Mare Oravita Dealurile Mehedintiului este, fara indoiala, ultima surpriza a productiei de vin din Romania. De ani intregi fie ei buni sau rai de aici au plecat pe piata doar vinuri de exceptie, castigatoare ale celor mai pretentioase concursuri internationale.

Vinarte, Vinterra si Carl Reh Winery sunt firmele care au reusit sa castige fara drept de apel intregul public cunoscator din Romania si toate juriile din strainatate.

Carl Reh a facut primul pas catre asezarea pe piata a editiilor cu adevarat limitate. In ultimele luni, firma a pus pe jar cunoscatorii si colectionarii, lansand nu mai putin de patru vinuri de serie redusa. Primul a fost un experiment reusit, care a atras atentia asupra capacitatii Romaniei de a produce vinuri de super-lux.

La Cetate Pinot Gris 2005, cu un tiraj de numai 400 de sticle de 0,37 litri si cu un pret de producator de aproximativ 500.000 ROL / sticla, este unul dintre putinele vinuri facute din boabe de struguri atinse de mucegai nobil. Pentru a intelege ce inseamna acest lucru, e suficient sa spunem ca momentul culegerii strugurilor trebuie ales cu o precizie de cateva ore, spre a obtine un vin cu adevarat bun, altfel apare riscul ca vinul sa fie inca prea departe de intentie.

Iar atunci eforturile de a tine via pe rod pana la inceputul lui noiembrie fie se dovedeau inutile, fie se putea intarzia o zi sau doua, fiindca mucegaiul ataca prea tare boabele si productia disparea. Din pacate, anul acesta va fi imposibil sa mai producem acest vin, din cauza gerului din ianuarie, care a afectat vita. Dar sunt si alte oferte la fel de atragatoare.

Mai exista sticlele de 1,5 litri de Shiraz, care au avut un tiraj de 800 de exemplare, si cele de Merlot 1.500 de sticle. Cei care nu au apucat sa-si completeze colectia nu trebuie sa-si faca prea multe griji, pentru ca am avut in vedere si posibilitatea disparitiei bruste de pe piata. Asa ca nu vom livra decat cate trei sute de sticle pe luna, in magazinele specializate si in locatiile selectionate.

Mai mult, chiar cu cateva zile in urma, am finalizat o noua serie, ce va fi disponibila cat de curand 2.918 sticle de Feteasca Neagra, anunta Sorin Trandafirescu, National Sales Manager la Carl Reh.

Vinarte alt producator care detine domenii in zona - s-a impus tot ca furnizor de vinuri de lux. Merlotul Sienna de la Vanju Mare, din 1999, a castigat titlul Gewinner der Verkostung

la ProWein, cel mai mare concurs european de vinuri. Si, chiar daca Sienna este mai rar intalnit, cu Prince Matei (Highly Recommended la Grand Prix Degustation 2000, Salonul de la Hamburg) sau cu istoricul deja Soare de la Samburesti veti putea da ochii in mai toate restaurantele de clasa din Bucuresti.

In sfarsit, tot Vanju Mare este pamantul-mama al unuia dintre cele mai iubite vinuri romanesti Feteasca Neagra Hariton. Productia din 1999 a fost un vin care a facut istorie si a incantat cele mai pretentioase gusturi. La 1,25 milioane de lei sticla, vinul a cazut victima unei aniversari corporatiste de fite, cand toate sticlele disponibile in magazine au fost achizitionate pentru petrecerea top-managementului. In acest moment, exista mai putin de zece sticle la Casa Vinului Dr. Pusca (sediul din Piata Unirii) si doua sticle (rezervate insa) in depozitul producatorului.

In fiecare an, producem mai putin de 5.000 de sticle, pentru ca preferam sa culegem strugurii foarte tarziu, cand se stafidesc, pentru a avea un vin superpremium. Niciodata nu am fortat o productie mai mare de 3-4 tone la hectar, practicand taierea in verde, astfel incat strugurii sa atinga un maximum de calitate. Insa dezastrul de anul trecut, la care se adauga gerul de anul acesta, ne-a provocat probleme financiare atat de mari, incat acum trebuie sa cautam investitori.

Nu vom renunta insa niciodata la vinurile de calitate, chiar daca o parte din veniturile actuale provin din linia de consum bag-in-box-urile de 3 si de 10 litri, spune Doina Horvat, director de marketing la Vinterra. Lucru care nici nu mai trebuie pus la indoiala, dat fiind ca toate seriile de Hariton, indiferent de cat de greu a fost anul recoltei, au ramas vinuri-exemplu pentru scoala romaneasca de vin.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri