Dan Piersinaru (38 ani) organizeaza an de an in Bucuresti singurul targ de bijuterie contemporana din sud-estul Europei, Autor, care anul acesta are loc pe 7-8 noiembrie si care de altfel este unul dintre cele trei astfel de evenimente din Europa. El a povestit pentru wall-street.ro ca bijuteria contemporana este o piata in formare in Romania si ca daca cineva isi propune sa faca bani din bijuterie contemporana, mai bine se apuca de altceva.

Dan a studiat fotogafia la Universitatea de Arta si Design din Cluj Napoca si spune despre el ca este artist vizual. Povestea lui in lumea bijuteriei contemporane incepe in 2006, cand a organizat o expozitie de bijuterie contemporana intr-o galiera de arta, unde mai multi prieteni de-ai lui si-au prezentat creatiile.

Pentru toti dintre noi cuvantul "bijuterie" este de inteles imediat, insa cand aud de "bijuterie contemporana" unii oameni isi pun intrebari sau au unele dezamagiri, cum ar fi faptul ca la targul Autor nu gasesc ceasuri sau verighete, imi marturiseste Dan Piersinaru. De altfel, bijuteria contemporana este o piata in formare si nu presupune sub nicio forma accesorii comerciale pe care le gasim in mall. Bijuteria contemporana implica un artist care creeaza obiecte unicat sub un anumit concept.

Dupa expozitia din 2006, Dan Piersinaru a organizat in 2008 o noua expozitie, care l-a convins ca trebuie sa faca ceva mai mare. Asa ca in 2009 a organizat prima editie a targului de bijuterie contemporana Autor, cu 22 designeri romani si 800 vizitatori intr-o zi. De atunci, tanarul a organizat de doua ori pe an targul Autor, iar cea de-a noua editie a avut si designeri straini. Anul acesta vor participa 75 de designeri, din care jumatate straini, din Costa Rica, Nicaragua, Argentina, Iaponia, Hong Kong, Coreea de Sud, Canada, SUA, Rusia, Irlanda, Bulgaria, Israel, Franta, Italia, Spania.

Exista tentatia de a le vinde ieftin, din dorinta de a le vinde, ceea ce este o greseala.

Designerii realizeaza bijuterii din orice material, inclusiv lana, lemn, ceara de albine. Creatiile lor se vand intre 30 euro si 300 euro, iar unele produse pot costa si 700-1.000 euro.

"Exista tentatia de a le vinde ieftin, din dorinta de a le vinde, ceea ce este o greseala. Isi subevalueaza piesele. Din acest motiv zic ca e important sa nu traiasca din asta. Sunt mai multe femei designer decat barbati. Designerii, care fac lucruri mici, sunt niste persoane sensibile prin natura lor. Nu poti sa-i bagi intr-o menghina de marketing, intr-un sistem comercial agresiv. Daca iti propui sa faci bani (n.r.: din bijuterie contemporana), te apuci de altceva. Asta este una dintre luptele pe care le am cu cei care vor sa vina la Autor: eu de ce am fost refuzat de juriu", explica Dan Piersinaru. Astfel, la targul Autor nu pot participa designerii cu produse care intra in competitie cu Meli Melo, H&M si Zara, ci doar cei ca realizeaza bijuterii ca forma de arta.

"Artistii poate ca isi aleg un stil care nu este cu adevarat vandabil. Fac din lana cu ceara de albine si cu putin argint. Nu oricine poarta o bijuterie din lana. Dar acesta este crezul lui, este arta lui. Si atunci mai faci verighete, daca ai tehnica foarte buna. Dar nu este intotdeauna vorba numai de bani, aceasta e realitatea. Acum, sunt si care s-au pozitionat bine si care au comenzi in continuu sau sunt pe o zona mai accesibila conceptual, cu bijuterii care nu sunt nici clasice, nici contemporane. Dar cei care fac cele mai curajoase si creative lucruri nu traiesc din asta", continua sa spuna organizatorul Autor.

Dan Piersinaru spune ca are o baza cu 350 de mail-uri ale artistilor de bijuterii din Romania, insa el crede ca in realitate sunt doar 100 de designeri activi. In tara sunt doua scoli private. La stat exista Academia de Arte Plastice, sectia metal si sticla si UCECOM, insa doar cu specializare in tehnica.

Organizatorul Autor crede ca in Bucuresti sunt 100.000 de oameni care ar fi interesati de bijuterie contemporana si ii descrie pe vizitatori drept "curiosi". "Cei care au conctact prima oara si nu au fost expusi la arta contemporana li se pare ca suna bine. Dupa care sunt vizitatorii fideli, care vor sa isi mareasca colectia. Sunt persoane carora le place sa se exprime. Curiosi si curajosi. Sunt si vizitatori carora nu stiu ce li se intampla: afla de targ de bijuterie si se asteapta sa gaseasca ceasuri. Publicul vizitator are intre 30 si 35 ani. La 35 incepi sa stii cine esti, incepi sa castigi bine. Lejer dai 100-200 de euro pe o piesa muncita bine. Eu cred ca romanul are un prag psihologic la 100 de euro. bijuteria de arta este un unicat, ca si cum ai cumpara o pictura", spune Dan Piersaru.

Pe 7 si 8 noiembrie, are loc a 14-a editie a targului international de bijuterie contemporana Autor. Pentru prima data, artisti din Nicaragua, Canada, Coreea de Sud si Japonia vin in Bucuresti, alaturi de creatori din Rusia, Bulgaria, Israel, Italia, Macedonia, Slovenia, Statele Unite ale Americii, Costa Rica, Franta, Irlanda, Portugalia, Cehia, Argentina, Marea Britanie si Romania. Peste 70 de colectii de pe 5 continente vor fi prezentate la Sala Dalles, in Bucuresti.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri