Irina Markovits (40 ani) este poate una dintre putinele persoane care reusesc, pe langa sa-si iubeasca jobul, sa-l transforme dintr-o pasiune in propriul business. Ca jurnalist de moda, trecerea de la job la afaceri a fost foarte fina si naturala, intrucat ceea ar fi aparut in articolele ei, acum apare in serviciile oferite atat clientilor individuali, cat si companiilor preocupate de imaginea angajatilor.

Irina Markovits a scris pentru The One, Tabu, Forbes Life, Story, fashionandbeauty.ro si 121.ro, iar pasiunea pentru jurnalism de moda a ajutat-o sa treaca in afaceri in decembrie 2004. Atunci a infiintat primul birou de consultanta in imagine si stil, Image Matters, iar in ianuarie 2005 a avut prima clienta. Intre timp, insa, a inceput cursuri de specialitate in servicii de stilism personal, in Anglia, care au costat 6.000-7.000 euro. Aceste costuri au fost practic baza investitiei sale in deschiderea afacerii, la care se adauga 2.000-3.000 euro investitie in identitatea vizuala a firmei.

Ai o pasiune asemanatoare si te gandesti sa faci bani din ea? Poti sa primesti finantare in doar 3 ore cu creditul Expresso de la BRD.

Confuzie despre ce inseamna consilier de imagine: "Am primit telefoane la care mi se cereau programari pentru un coc."

"Am inceput investitia cu aceste cursuri pentru ca mie personal imi ofera o anumita credibilitate si o anumita structura. Sunt foarte multe persoane care intra in aceasta zona fara niciun fel de pregatire. Oficial nu exista meseria de consilier de imagine sau stilist. Era un termen nou in 2004. Initial, desi pe materialele promotionale era scris consilier de stil si imagine, am primit telefoane la care mi se cereau programari pentru un coc sau sa fac o rochie pentru balul de absolvire, iar eu trebuia sa explic ca nu sunt coafor. Exista o confuzie, dar intre timp s-au lamurit lucrurile. Lumea stie astazi ce inseamna un stilist, un consilier personal, un personal shopper. Cand am inceput eu nu stiu sa mai fi exista consilier de stil. Stilisti existau pentru ca lucrau la reviste de moda", imi povesteste acum Irina Markovits.

Ce face un consilier de imagine

Consultantul de stil sau imagine se ocupa de sesiuni individuale, evaluari de garderoba, creare de tinute si organizare de workshopuri. Concret, afacerea Irinei Markovits consta in:

  • Servicii de stilism personal: intalniri cu clientele si clientii

Pornim de la punctul in care isi doreste sa arate intr-un anumit fel sau de ce isi doreste sa arate diferit. Ii explic contextul in care ar trebui sa fie, in functie de tipul de silueta, de stilul de viata, anumite preferinte, se fac recomandari personalizate in ce priveste tipul de croieli care trebuie purtate, accesorii, ce nu ar trebui sa poarte, cate culori are voie sa poarte, cum isi actualizeaza garderoba, ce ar insemna un shopping facut cu cap. Oamenii trec printr-un proces de educatie vestimentara.

  • Sesiuni de personal shopping
  • Activitati de consultanta de imagine pentru corporatie (workshopuri sau cursuri de imagine profesionala sau coduri vestimentare care se implementeaza ulterior in companie)
  • Workshopuri pentru public

In prezent, femeia de afaceri colaboreaza cu un fotograf, un specialist social media si o asistenta, pentru ca activitatea sa nu necesita angajati. Cat despre venituri, Irina Markovits spune ca sunt "confortabile".

Prima clienta a Irinei a fost directoarea de HR la Altex, cu varsta peste 30 ani. In general, 70%-80% din clientii ei sunt femei, cu functii in middle sau top management, cu nevoi concrete: "nu mai stiu cu ce sa ma imbrac", "vreau sa invat de la zero ce mi se potriveste" si "sa invat sa fac shopping". "Sunt femei pragmatice, pentru care conteaza foarte sa invete sa se imbrace, dar si mai mult sa nu piarda mult timp in magazine. Sunt femei care nu mai vor sa traiasca cu dileme vestimentare, dar nici nu vor sa fie fashioniste", spune Irina.

Cine are sub 30 ani nu va apela la mine din diferite motive.

La inceput clientele au venit prin recomandari, iar in 2011 Irina Markovits a simtit o schimbare, moment in care volumul de munca s-a modificat simtitor. Astfel, de la 4 cliente pe saptamana la inceput, fondatoarea Image Matters a ajuns la 10 cliente pe saptamana in cativa ani.

"Cine are sub 30 ani nu va apela la mine din diferite motive: inca nu are bugetul necesar, este intr-o perioada in care poate inca sa mai tatoneze partea de stil personal sau poate sa tranziteze mai multe stiluri personale, fara se se fixeze pe unul anume. Mie mi-a devenit clar in timp ca femeile incep sa fie interesate sa isi contureze o imagine coerenta in momentul in care trec un anumit prag, care in general este in jurul varstei de 30 de ani. Este momentul in care poate si viata lor profesionala incepe sa ia contur, si viata personala se clarifica. Dupa varsta de 45-47 ani, am observat ca femeile fie sunt interesate mai putin de stil, nu in sensul ca nu mai sunt interesate deloc, dar nu mai este o prioritate pentru ele", explica specialista in stil si imagine.

In 2006 a avut primul client corporate, compania Holcim, care a oferit cursuri de imagine si stil pentru angajatii sai, iar ulterior au aparut pe lista de clienti OMV-Petrom, Orange, Procter & Gamble, Adobe, Adecco Romania, Holcim, Romstal, Ewopharma, OTP Bank, Femei in Afaceri. Din 2011, Irina Markovits s-a axat mai mult pe cursuri corporate si educatie vestimentara pentru grupuri. Astfel, in prezent, 65% din activitatea Irinei Markovits reprezinta serviciile pentru companii, urmate de stilism personal (15%) si workshopuri publice.

Cerere mare de la companii: s-au relaxat bugetele

Dupa criza a inceput sa apara interesul companiilor pentru cursuri de consultanta de stil si imagine pentru angajati. "Acum este cerere, foarte mare cerere, acum primesc foarte multe cereri de cursuri corporate, dar coincide cu faptul ca m-am concentrat pe acest lucru. Din 2012 incoace am simtit o evolutie continua, dar as spune ca progresiv, de la un an la altul. 2015 este anul in care am simtit maximul de cerere. S-au mai relaxat bugetele, dar simt ca exista un trend de a oferi angajatilor un tip de workshopuri care nu au legatura neaparat cu dezvoltarea cunostintelor profesionale, ci mai degraba cu partea de well being. Companiile au foarte multa disponibilitate. In momentul in care ajungem la o discutie, deja interesul exista. Sigur ca este nevoie de un minim efort de convingere, dar este incomparabil mai mic decat m-as fi asteptat sau comparativ cu ce se intampla cu ani in urma. In decurs de maximum trei intalniri este stabilita structura workshopului, contractul este semnat si deja incepe sa anunte cursurile catre angajati", spune Irina Markovits.

Majoritatea sunt companii multinationale, dar printre clienti sunt si companii mai mici, cum ar fi agentii de media si agentii de PR. Companiile apeleaza la servicii de consultanta de imagine si stil cand ajung sa aiba 30-40 de angajati si destul de multe persoane care au intalniri de business sau cand incep sa apara diferite probleme care vin din faptul ca firmele respective nu au un cod vestimentar stabilit si comunicat, ci lasa partea aceasta de imagine la latitudinea angajatilor.

"Codul de conduita interna, in 90% din companii, are un singur paragraf in care se stipuleaza ca angajatul trebuie sa fie decent, nu business si ce nu are voie sa poarte, dar sigur acelea sunt excese: nu veniti in slapi, maieuri, blugi sfasiati, dar restul ramane la latitudinea angajatilor", spune fondatoarea Image Matters.

Astfel, Irina a avut 30 de workshopuri anul acesta pentru angajati din corporatiile din Romania. "Unul dintre motivele pentru care sunt cerute aceste workshopuri a fost faptul ca mai multi clienti se plangeau de modul in care veneau imbracati partenerii de discutie", explica Irina.

Conteaza sau nu prima impresie?

"Conteaza in proportie de peste 50% felul in care arati, conform studiilor. O reactie pozitiva fluidizeaza comunicarea. In momentul in care partenerul de discutie iti face o impresie buna continui sa discuti cu el. Exista si asa-numitul efect de halou: se spune ca daca o persoana iti va face o impresie buna initial tu vei tinde sa supraestimezi calitatile acelei persoane. Iar daca persoana nu iti face o impresie buna, efectul de halou functioneaza invers. Conteaza foarte mult imaginea. Ne distrag atentia detaliile neplacute. In primul rand actionam la fizic. Conteaza si calitatea continutului, absolut. Dar prima bariera este fizicul. S-au facut studii serioase potrivit carora prima impresie se creeaza foarte repede, undeva intre 3 si 5 secunde", conchide Irina Markovits.

Sursa foto: Irina Markovits - arhiva personala

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri