De la un caz nefericit in familie, Carmen Negoita s-a apucat de afaceri cu un local raw vegan pe o piata inca in crestere si intr-o tara in care este "complicat" sa convingi oamenii sa renunte la carne si sa incerce mancare cruda. Chiar si asa, business-ul sau a ajuns sa prinda "gust" si in Paris si sa ii aduca o cifra de afaceri de 350.000 euro.

Pe Carmen Negoita o stiti din tabloide, caci numele ei se leaga de numele fostului sot, milionarul Ionut Negoita, dar si din articolele despre moda. Acum, insa, Carmen Negoita vorbeste despre ea din rolul de antreprenoare, ca fondatoare si proprietara al business-ului Rawyal Brunch&Cakes - specializat in mancare si dulciuri raw vegane.

"La un moment dat am avut in familie un caz de cancer destul de avansat si am incercat sa gasim variante de meniuri si asa am inceput sa experimentam si incet-incet in jumatate de an s-a legat ideea. Am inceput prin martie 2014 sa facem teste, iar in iunie am deschis", spune Carmen Negoita.

Sursa foto: Facebook.com/rawyalfood

Rawyal este un business de familia, in care sunt implicate sora (specializata de achizitii), mama (administrare) si o verisoara (care se ocupa de personal si decor) si in care au investit 100.000 de euro in deschiderea unui local cu laborator si spatiu pentru intalniri si evenimente, bani proveniti dintr-o linie de credit. In afacere, Carmen se ocupa de promovare si evenimente si uneori intra in bucatarie pentru a face teste cu preparatele din meniu.

"In 2014, erau doua sau trei localuri rawvegane, era Barca, Rawdia, iar pe partea de prajituri erau mai multi. Acum piata a mai crescut putin si s-a mai diversificat si inca este in crestere. Sunt business-uri foarte mici care fac acasa si livreaza, dar care sa fie stabili pe piata sunt foarte putini", explica tanara antreprenoare.

Initial, afacerea a fost gandita doar pentru catering, insa in 2015 au fost deschise doua puncte de desfacere in Mall Vitan si AFI Palace Cotroceni in zona de insule, unde investitia a fost de cate 20.000 euro. Astfel, in cele trei localuri lucreaza, pe langa cele 4 fondatoare, 10 angajati, care au fost trainuiti intrucat nu exista personal specializat in domeniul raw vegan, nici pentru bucatarie, nici pentru vanzari. "Greu cu personalul! Cand a intervenit partea de crestere, aveam nevoie de oameni pe vanzari care sa stie sa explice omului ce inseamna raw vegan, pentru ce e bun, cum se mananca. Trebuie sa stie ca nu poate manca 10 prajituri raw vegane si sa slabeasca, pentru ca sunt bogate in calorii", explica proprietara Rawyal.

Cine consuma produse raw vegane

De altfel, cum este o piata inca in formare, nici unii romani nu cunosc foarte bine conceptul de raw vegan, iar clientii Rawyal sunt diferiti, sunt atat oameni care vin la tinta, cat si oameni care descopera preparatele raw vegane pe moment. "Este o munca grea sa convingi oamenii sa guste. Facem foarte mult partea de educare acum si mall-urile ne ajuta. Incercam sa ne plasam pe artere pe care vin oameni din companii, sunt oameni care vin special si fac comanda pentru mai multe zile. Am intalnit multe profile de clienti, oameni care nu stiau ce inseamna raw vegan, in mall-uri este un mix, 50% sunt oameni informati, care vin la tinta, in rest este un flux foarte schimbator. Cei mai multi nu sunt raw vegani, sunt oameni care au renuntat la carne", explica Carmen Negoita, care totodata precizeaza ca oamenii care cumpara preparate raw vegan au intre 20 si 30 de ani, venituri medii si peste medie, job stabil, iar multi cumpara pentru copii.

In meniul Rawyal Brunch&Cakes se regasesc supe, aperitive, feluri principale, salate, prajituri, torturi si sucuri raw vegane, cu preturi de la 8 lei (aperitiv), 16 lei (supa), 15-25 lei (fel principal, salata) la 15-20 lei (desert sau suc). Comanda medie este de 30 lei pe persoana, insa sunt clienti care comanda de sute de lei sau de cativa lei. Per total, insa, Carmen Negoita estimeaza o cifra de afaceri de 350.000 euro in 2016.

Vanzarile mai mari sunt intr-adevar din mall, insa chiriile din mall sunt nesimtite si pe langa asta daca treci de un anumit prag iti iau chirie procentual, 9-10%. Chiriile pe un spatiu de 8 mp sunt intre 1.500 euro si 3.000 euro. Sunt mai scumpe insulele decat magazinele, tine sa precizeze antreprenoarea.

Carmen Negoita spune cu parere de rau ca Romania este printre putinele tari din Europa in care mall-urile merg bine. De exemplu, Barcelona nu are cultura mall-ului, oamenii merg si mananca in localuri stradale. De atlfel, prin comparatie, chiria in Barcelona este de 800 euro pentru un spatiu de 80-90 mp intr-o zona centrala, iar Carmen ia in considerare sa deschida in regim de franciza un local Rawyal.

Sursa foto: Facebook.com/rawyalfood/

Pana atunci, insa, afacerea Rawyal a inceput sa prinda gust in Paris, unde localul a fost deschis de un roman in urma cu cateva luni si unde vinde doar dulciuri raw vegane livrate din Romania. "Parisul creste, in Paris piata de raw vegan este o noutate. Nu are cultura raw vegan, in schimb Barcelona are, a fost declarat oras vegan in 2014 sau 2015. Ei sunt cu croissantele, sunt nationalisti, e greu sa schimbi mentalitati in Paris. Parisul este inchis pe anumite domenii. Baiatul face vanzari, dar nu de volum", spune Carmen Negoita.

Chiar si asa, antreprenoarea are in vedere sa se extinda in Occident printr-un local in franciza in Londra sau Barcelona, intentie care s-ar putea concretiza in 2017. In plus, Carmen Negoita spera ca anul viitor sa deschida un local Rawyal cu un concept nou in zona Dorobanti-Floreasca, pe care o considera cea mai potrivita pentru restaurante de nisa. "Nu neaparat sa mergem pe un meniu cu produse raw vegan in totalitate. Poate sa venim cu cafea. Inca nu ne oprim cu investitia, suntem constienti ca trebuie sa investim inca doi ani si jumatate ca business-ul sa ajunga la maturitate", a concluzionat Carmen Negoita, care in 2017 spera sa ajunga la o cifra de afaceri de 500.000 euro si la o cota de piata de 50%.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri