Sorin Drugan a avut prima tentativa de navigatie solitara in 1999, cand a plecat din Constanta spre Sf. Gheorghe, cu o barca mica cu vele, pentru prima data singur. Nu a fost o experienta usoara, a fost prins de o furtuna, a stat in deriva si a fost ajutat de cativa pescari sa isi repare barca si sa plece inapoi. Chiar daca nu a fost simplu, si-a dorit sa continue si a reluat ideea cativa ani mai tarziu, setandu-si diverse obiective. Asa a ajuns sa fie primul navigator roman care a realizat traversarea solitara a Marii Negre, de la Constanta la Batumi (Georgia) si inapoi, in 2004. Aceasta experienta a insemnat 600 de km in 13 zile, 6 la dus si 7 la intors.

In 2005 a anuntat ca va pleca in jurul lumii, acesta fiind cel mai important obiectiv al sau. Nu a reusit sa faca rost de bani pentru o barca mai mare, cu care sa poata face circumterra, dar pentru ca nu a vrut sa renunte la planul sau si nici la partea de pregatire, anul trecut a decis sa traverseze Atlanticul, cu o barca veche de 40 de ani.

Sorin Drugan, 63 de ani, s-a intors in tara la finalul lunii februarie dupa 71 de zile de traversada a oceanului Atlantic, din Gibraltar pana in Marie Galante, Guadeloupe. Plecat din Gibraltar in 2 decembrie 2017, Sorin a parcurs singur pe velierul sau peste 4.000 de mile marine pana in data de 10 februarie 2018, cand a atins din nou tarmul, in Caraibe.

Velierul cu care Sorin Drugan a stabilit recordul national pentru cea mai lunga perioada de navigatie in solitar fara oprire a oceanului Atlantic este Aiax, o ambarcatiune de tip Jaguar 27, pe care scoala Setsail o detine din 2008.

O treime din romani au...
Citeste si: O treime din gospodarii au datorii. Care sunt restantele romanilor?

“„A fost un manifest de reintoarcere la natura, la ceea ce este simplu, dar profund, la valori pe langa care trecem in goana dupa aparenta performanta. Nu a fost deloc usor. Oceanul a vrut parca sa imi demonstreze ca locul omului modern este „la caldurica”. Cand eram in apropierea Insulelor Canare am avut conditii meteo vitrege si toate sfaturile au fost sa ma adapostesc. Dar am ales sa merg inainte, incet si sigur, si am dovedit ca se poate.”, a declarat Sorin Drugan.

Acesta a povestit ca s-a gandit sa continue drumul din Caraibe, prin Canalul Panama, Oceanul Pacific, Filipine, Singapore, Malaezia, Oceanul Indian si sa se intoarca prin golful Suez, dar a renuntat, o sa experimenteze acest traseu la urmatoarea iesire. “Nu sunt in nicio competitie, pot sa fac in cate zile imi doresc, important este sa ajung unde mi-am propus. Mentin planul initial, ca idee, sper sa pot sa il materializez. Intre timp am obtinut si sponsorizare si un imprumut pe mai multi ani, sper sa gasesc si barca. Planul meu este sa merg non stop in jurul lumii, dar implica multe riscuri, in primul rand conditii meteo mai vitrege”, a povestit navigatorul.

Aceasta experienta il costa pe Sorin Drugan aproximativ 50 de euro pe zi, in medie, mancarea si comunicatiile (mai exact un router prin satelit). La acestea se adauga si costurile de reparatii si mentenanta, asa ca traversarea Atlanticului a costat in jur de 10.000 de euro, inclusiv reparatiile facute la barca.

Proviziile constau in conserve, supe instant, braza sarata sau carne in untura, apa si bauturi alcoolice. Insa, o parte esentiala este cea mentala. “Pe mare iti vin in minte amintiri. Peisajul e acelasi, vezi tot timpul apa si cerul, asa ca incepi sa rememorezi locuri vazute, peisaje, oameni, incepi sa analizezi, sa iti ocupi mintea. Unii spun ca se plictisesc, nu este cazul meu. Nu am timp sa ma plictisesc. De la a zecea zi de stat pe mare nu imi mai fac planuri, ci astept sa vad cum merg lucrurile, calculez resursele”, a explicat Sorin Drugan.

INS: Romanii au mai multe...
Citeste si: Romanii au mai multe televizoare color decat masini de spalat rufe

Sorin Drugan practica yachtingul din anul 1978 si a parcurs, pana acum, peste 35.000 de mile marine in croaziere, expeditii si regate internationale.
Visul capitanului este insa Circumterra, inconjurul lumii pe apa, in solitar si fara escala, pe un traseu omologat. „Vreau sa arat ca un roman poate duce la capat o astfel de incercare.”, declara Sorin Drugan.

Scoala de yachting sau cum sa dai mai departe pasiunea

Navigatorul roman s-a nascut in Brasov, in 1955, unde si-a petrecut si primii ani ai copilariei, inainte ca parintii sa se mute in Tecuci, judetul Galati. A descoperit pasiunea pentru apa in timp ce era student la Politehnica, dupa ce a ales ca sport canotajul.

In 2008 a decis sa deschida scoala de yachting SetSail, dupa ce mai multi a fost membru in Consiliul de Administratie al clubului Yachtul Regal, pozitie din care a coordonat o astfel de scoala. Atunci a identificat nevoia oamenilor de a continua activitatea si dupa absolvirea scolii, mai ales ca majoritatea cursantilor nu detine si o barca.

Un roman a incheiat primul an...
Citeste si: Un roman, primul la Oxford printre informaticieni

Cursurile teoretice se desfasoara in Bucuresti, instructorii fiind specialisti in domeniu. Programul de practica implica 48 de ore de navigatie, pe Marea Neagra, sub indrumarea capitanului Sorin Drugan.


Scoala costa 500 de euro si, in medie, in fiecare an sunt aproximativ 500 de studenti.
In afacere sunt implicati si ambii copii ai capitanului, Corina si Ovidiu. Clientii sunt, in general, tineri de 30-35 de ani, aproape jumatate sunt din domeniul IT, avocatii fiind urmatoarea categorie importanta.

“Avem si tineri studenti, avem si persoane de 60 de ani, care spun foarte des ca le schimbam viata. De asemenea, avem si antreprenori printre cursanti. In stilul practicat de noi, nu este foarte scump, nu trebuie sa cumperi propria barca. Cu 3.000 de euro poti inchiria o barca timp de o saptamana, cu un grup de 6 persoane, si costurile sunt similare cu o vacanta la un hotel sau intr-o croaziera organizata de firme specializate”, a explicat Drugan.

Mai mult, fondatorii SetSail se gandesc chiar sa extinda serviciile oferite de scoala de yachting si sa organizeze cursuri pentru companii, care sa vizeze relatiile intre echipe, management competitional.

Sorin Drugan spune ca si-ar dori sa vada cat mai multi romani atrasi de acest sport. “Marea Neagra este un dar iar legatura intre Bucuresti si mare este nemaipomenita. Mi-ar placea sa vad mai multi oameni atrasi. In cazul barcilor cu vele, cum este cazul nostru, vorbim de pasiune, nu de extravaganta, barcile costa sub 100.000 de euro”, a explicat acesta.

Pentru Sorin Drugan, aceste expeditii au la baza atat dependenta de adrenalina, cat si o dorinta continua de a isi depasi limitele. “Avem o singura viata, nu mai multe. Iar timpul este apreciat in numarul de evenimente traite. Am nevoie de un sentiment de utilitate, sa stiu ca las ceva in urma si ca oamenii isi vor aminti de mine”, incheie capitanul discutia despre mare si experientele in solitar.