O adevarata revolutionara a industriei modei de la inceput de secol XX, Gabrielle ''Coco'' Chanel ramane un nume de referinta in domeniu, elementul definitoriu al stilului propus de ea fiind simplitatea, alaturi de eleganta si de rafinament. Ea renunta la hainele sofisticate si incomode, ce au dominat secolul al XIX-lea, in favoarea celor simple, dar elegante, intr-un stil vestimentar relaxat, cu rochii si costume lejere, bijuterii de efect asortate tinutelor, parfumuri si textile reinventate, potrivit Agerpres.

Nascuta Gabrielle Bonheur Chanel, pe 19 august 1883, la Saumur, in celebra regiune franceza Vallee de la Loire, intr-o familie cu venituri foarte modeste, isi pierde mama la o varsta mica, iar tatal isi abandoneaza copiii intr-un orfelinat, unde Gabrielle invata sa coasa, indeletnicire ce avea sa o ajute ulterior. De asemenea, simplitatea vestimentatiei calugaritelor din acest orfelinat avea sa o inspire mai tarziu, ea facand din aceasta simplitate o caracteristica a propriului stil.

Dupa cativa ani pleaca de la orfelinat si incepe sa cante la cabaret, perioada in care primeste porecla de Coco, cel mai probabil de la numele unei piese pe care o interpreta. Are o tinerete zbuciumata in plan amoros, ca partenera a unor barbati instariti. Ajunge, astfel, la Paris, unde isi deschide, in 1910, un prim magazin de palarii, ''Chanel Modes'', pe Rue Cambon, noteaza http://inside.chanel.com/. Ulterior, avea sa deschida un alt magazin la Deauville, apoi un altul la Biarritz. La Deauville, vindea, de asemenea, articole sportive. Este perioada in care incepe sa foloseasca tricotul sau jerseul ca material, bucurandu-se de un succes imediat. Printre primele creatii cu care s-a afirmat se numara si o rochie croita dintr-un vechi jerseu. Avea sa declare, mai tarziu, ca ''succesul meu s-a construit pe acel vechi jerseu pe care-l purtam pentru ca era frig la Deauville'', noteaza site-ul www.biography.com.

Pe masura ce clientii paraseau Parisul, la inceputul Primului Razboi Mondial, magazinele din Deauville si Biarritz infloreau, noteaza site-ul www.metmuseum.org. Perioada 1914-1918 nu mai era una favorabila extravagantelor, iar privatiunile generate de razboi le faceau pe femei mult mai receptive la simplitate. In acest context istoric, stilul propus de Chanel le-a permis femeilor sa renunte la corsete si sa poarte haine mai lejere, potrivite activitatilor practice necesare pe timp de razboi.

Stilul lui Chanel a revolutionat industria modei

In cativa ani, stilul lui Chanel a revolutionat industria modei, iar spre finalul anilor '20, brand-ul Chanel cuprindea o casa de moda, o afacere cu textile, o linie de parfumuri si un atelier pentru bijuterii de efect. Din 1918 si-a deschis casa de moda, la Paris, pe Rue Cambon, unde se afla si astazi.

Numele lui Coco Chanel a fost deseori asociat cu miscarea moderna. Ea a renuntat la formulele vechi de vestimentatie si a inventat o cale de a-si exprima personalitatea, propunand haine lejere, comode si simple, care sa poata fi purtate cu placere, redand, astfel, libertatea femeilor, incorsetate pana atunci in tinute rigide, caci, asa cum ea insasi declara, potrivit site-ului www.biography.com, ''luxul trebuie sa fie confortabil, altfel nu mai este lux''.

Una dintre cele mai importante inventii ale frantuzoaicei este costumul Chanel, compus din fusta pana la genunchi si sacou, accesorizat cu un sirag de perle. A facut din negru o culoare la moda si a creat ''micuta rochie neagra'' (little black dress), o rochie simpla, de culoare neagra, de o lungime medie, mai scurta decat cele purtate la vremea aceea, care putea fi adaptata la orice tip de eveniment, fie de zi, fie de seara. Ramanand fidela crezului sau de a oferi haine comode si elegante, a aratat cum o culoare ce fusese pana atunci asociata cu doliul poate deveni foarte potrivita pentru o tinuta eleganta de seara. La prima ei colectie, modelele purtau jerseuri la o tinuta de zi, material destinat pe atunci doar lenjeriei intime. Cativa ani mai tarziu, manechinele erau tunse scurt si purtau pantaloni.

1921, Coco Chanel lanseaza parfumul 'Chanel nr. 5'

In 1921, Coco Chanel lanseaza parfumul ''Chanel nr. 5'', primul care poarta numele unui designer, cu ajutorul lui Ernst Beaux, unul dintre cei mai talentati creatori de parfumuri din Franta. Parfumul este ''accesoriul nevazut, de neuitat, fundamental al modei ... care-ti vesteste sosirea si care-ti prelungeste plecarea'', marturisea ea, potrivit site-ului www.biography.com. Se pare ca Beaux i-a prezentat lui Coco Chanel mai multe mostre, iar ea a ales-o pe cea de-a cincea, de unde si numele parfumului, potrivit http://inside.chanel.com/. Aceasta era obtinuta dintr-o combinatie de iasomie cu alte arome florale, iar produsul obtinut era cu mult mai complex si mai misterios decat parfumurile cu o aroma unica, existente la acea vreme pe piata.

Pe langa toate acestea, Chanel era o prezenta constanta in cercurile literare si artistice pariziene. A creat costume pentru Baletul Rus, iar printre prietenii ei se numarau artisti precum Jean Cocteau sau Pablo Picasso. In anul 1931, la rugamintea personala a producatorului Samuel Goldwyn, pleaca la Hollywood pentru a crea tinutele starurilor de cinema. La mijlocul anilor '30 era in culmea gloriei, cu cinci magazine deschise pe Rue Cambon si cu circa 4.000 de angajati.

Marea criza economica a anilor '30 a avut insa un impact negativ asupra companiei sale, iar izbucnirea celui de-al Doilea Razboi Mondial a fortat-o sa-si inchida afacerea, in anul 1945, doar unul dintre magazine ramanand deschis. Pe perioada ocupatiei naziste, a avut o relatie cu un ofiter german, fiind acuzata de colaborationism. Desi nu a fost gasita vinovata, opinia publica a ramas cu impresia ca Chanel si-a tradat tara, drept pentru care a decis sa plece din Paris. A petrecut cateva luni in Elvetia, apoi la casa ei de la tara, in Roquebrune, noteaza site-ul www.biography.com.

In 1954, la varsta de 71 de ani, a revenit insa in lumea modei, cu alte creatii inovatoare. Astfel, un an mai tarziu, lanseaza o poseta ce combina pielea cu un lant auriu, ce poate fi purtata pe umar, permitand astfel doamnelor sa aiba mainile libere, iar dupa alti doi ani, propune un nou model de pantofi, in doua nuante, cu varful de o culoare mai inchisa, ceea ce confera un efect deosebit.

Popularitatea lui Coco Chanel creste spectaculos de la an la an, creatiile sale fiind purtate de marile staruri ale epocii, printre care Elizabeth Taylor, Jane Fonda, Jackie Kennedy, Grace Kelly sau Jeanne Moreau.

Coco Chanel a murit la 10 ianuarie 1971, in apartamentul sau de la Hotelul Ritz. La peste zece ani de la moartea sa, mai exact in anul 1983, Karl Lagerfeld devine director artistic al companiei, designer al tuturor colectiilor haute-couture, pret-a-porter si de accesorii.

Casa Chanel lanseaza game cosmetice si bijuterii

Casa Chanel s-a dezvoltat constant, extinzandu-se nu doar in domeniul vestimentar si al parfumurilor, ci lansand si game de cosmetice, ceasuri sau bijuterii cu diamante, piatra careia creatoarea de moda i-a ramas fidela toata viata.

Pe langa longevitatea creatiilor sale, povestea de viata a lui Coco Chanel continua sa captiveze lumea intreaga, inspirand numerosi biografi. In 1969, viata sa fascinanta a fost transpusa intr-un musical pe Broadway, avand-o pe Katharine Hepburn in rolul principal. Ulterior, mai multe ecranizari au transpus pe marile ecrane povestea celebrei creatoare de moda, printre care ''Coco Chanel'' (2008), ''Coco avant Chanel'' (2009) sau ''Coco Chanel & Igor Stravinsky'' (2009).

Nonconformista pentru epoca in care a trait, Coco Chanel a incercat, prin creatiile sale, sa le ofere si femeilor acelasi confort si, totodata, eleganta, de care se bucurau barbatii in tinutele lor, ramanand fidela crezului sau, potrivit caruia ''moda nu este ceva ce exista doar in haine. Moda este in cer, este pe strada, moda are de-a face cu idei, cu felul in care traim, cu tot ceea ce se intampla'', se arata pe site-ul www.biographyonline.net.

Sursa foto: Shutterstock / Creative Lab

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri