Cu Alina și Elena Cernătescu, cele două surori care dețin un business în industria modei, m-am întâlnit în showroom-ul de pe Strada Rosetti din București. Pasiunea pentru design a răsărit atunci când Alinei i-a venit ideea de a-și croi câteva fuste, ajutată de mama ei, croitoreasă, care este implicată în business și în prezent. Pentru că nu avea prea multe cunoștințe despre domeniu, Alina a renunțat la cursurile Facultății de Sociologie pentru a deveni designer.

Alina a început ulterior să studieze School of Art&Style.

Cu multă muncă, pasiune și primele cinci comenzi de la prietene, așa a debutat business-ul Alinei Cernătescu, în 2014. Alături i-a fost și sora ei Elena, care, pe atunci, lucra pe zona de marketing și comunicare.

„Înainte de a mă asocia cu Alina o ghidam pe partea de business, nedorind inițial să fiu partenerul ei de afaceri. Eu lucram atunci într-o agenție de PR și nu îmi doream să îmi dau demisia”, spune Elena Cernătescu (foto), co-founder & managing partner la Alina Cernaătescu Design.

Chiar dacă inițial Elena nu a fost prea încântată să facă parte din business, cele două surori lucrează împreună și în prezent.

Retail jobs

De câți bani ai nevoie pentru a începe un business de fashion

În cazul Alinei Cernătescu, investiția inițială a fost de 5.000 euro pe care i-a împrumutat de la prieteni. Restul profitului din primii trei ani de activitate a fost reinvestit în business: utilaje, salarii pentru angajați, materiale, chirie etc.

„Din cauză că investiția a fost mică, dezvoltarea a necesitat un timp mai lung. Dacă am fi avut un capital mai mare, cu siguranță puteam să ne dezvoltam într-un timp mai scurt”, explică Elena.

Business-ul a început cu doar 4 angajați: Alina, Elena și două persoane în croitorie, dintre care una era chiar mama lor. În prezent, cele două antreprenoare își măresc constant echipa și lansează periodic internship-uri plătite la atelierul lor. Astfel, timp de două luni, pasionații de fashion pot învăța ce înseamnă să ai o afacere în această industrie, primesc sfaturi de business și mai ales de producție.

Citeste si:
Sinsay va deschide două magazine în proiectele Family Market,...
Retailerul polonez de fashion...

Din două în două luni, Alina și Eena Cenătescu primesc în internship două persoane. Oricine se poate înscrie în acest internship, nu există limită de vârstă. Au existat chiar și persoane în reconversie profesională care au ales să dea o nouă șansă fashion-ului.

„Internship-ul se concentrează mai mult pe caracter și nu pe abilități”.

Care este bugetul minim pe care îl alocă o femeie pentru haine

Principalul profil al clientului care cumpără de la designerul Alin Cernătescu sunt femeile din mediul urban, cu vârsta cuprinză între 25-45 ani, cu venituri peste medii și studii superioare. Sunt femei în poziții de conducere din corporații sau profesii liberale: doctori, notari sau arhitecți.

În ceea ce privește bugetul, acesta depinde de colecția aleasă. Pentru rochiile "de ocazie", acesta începe de la 1.500 de lei și poate ajunge și până la 7.000 euro pentru o rochie realizată pe comandă. În ceea ce privește produsele din zona de office, acestea se încadrează în intervalul 300-800 de lei, iar hainele de casă încep de la 200 de lei și ajung pâna la 500 de lei.

Citeste si:
Metode eficiente de a reduce costurile într-o companie
Metode eficiente de a reduce...

„Premium Daywear este cea mai bine vândută colecție din portofoliul nostru, asigurând o bună parte din cifra de afaceri în ultimii trei ani”, spune Elena.

Pandemia a schimbat obiceiul de consum al cumpărătorilor în multe domenii, și nici fashion-ul nu a fost ocolit: femeile au renunțat la negru și au devenit mai atrase de nuanțe puternice, vibrante.

Anul acesta se cer culori vibrante: orange, galben, verde lime, albastru. Toată lumea vrea ceva colorat. Este o doză de optimism după această pandemie.

Designerul vrea ca anul viitor să intre și pe piața produselor home&deco

La fel ca orice alt business, atelierele de fashion au fost lovite în timpul pandemiei. Elena povestește că au existat foarte puține comenzi pentru segmentul de rochii la comandă deoarece nu au fost evenimente. Acest lucru a afectat foarte tare afacerile deoarece zona de showroom a scăzut cu 30%.

„Tot profitul l-am investit în echipă și stocuri către retailerii parteneri. Anul acesta suntem în graficul pe care ni l-am propus. Showroom-ul s-a deblocat, însă nu am revenit la același nivel ca în urmă cu doi ani”, precizează antreprenoarea.

Deși offline-ul a fost puternic afectat, zona de e-commerce a înflorit în timpul pandemiei. Principala strategie a designerului pentru acest an este de a mări rețelele de distribuție în online. Antreprenoarele se uită și spre alte platforme din România, dar sunt și în discuții cu magazine online din afară.

„Pe teren scurt, ne dorim mărirea rețelei de distribuție național și intrenațional. În fiecare an avem o creștere cam de 30% pe care ne-o propunem. Suntem în discuții în străinătate cu un marketplace care face legătura dintre cumpărători și producători în toată Europa”.

Pe lângă dezvoltarea în online, cele două surori vor să își diversifice portofoliul și să aducă o nouă categorie de produse: home&deco. Elena nu a vrut să dezvăluie prea multe detalii despre produse, însă a spus că se vor concentra pe articole de artă.

Sursa foto: Alina Cernătescu
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Nicolae
 Raluca a studiat Jurnalism la Universitatea Hyperion din București și a urmat un master în Comunicare mediatică și publicitate, în cadrul aceleiași instituții. Ea și-a început activitatea în presă în 2019, în departamentul economic al grupului Mediafax. În perioada 2019-2020, Raluca a acoperit domeniile start-up și fintech în cadrul Adevărul Financiar , publicație care face parte din grupul Adevărul . S-a alăturat echipei...

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri