Piata ceasurilor elvetiene a cunoscut o scadere a vanzarilor in 2009, atat la nivel international, cat si in Romania, ceea ce a determinat marile manufacturi sa vina in 2010 cu masuri de redresare si lansari de modele caracterizate prin preturi mai mici, fara a neglija insa inovatiile tehnice. Mihai Ceciu, proprietarul monobrandului Maurice Lacroix, vorbeste, intr-un interviu acordat Wall-Street, despre noile tendinte ale pietei si masurile luate de manufacturile elvetiene pentru redresarea vanzarilor.
Piata ceasurilor de lux elvetiene a cunoscut o scadere a valorii exporturilor de 23% in 2009, iar contractarea vanzarilor a afectat si magazinele de cesuri de lux din Romania. Cu toate acestea, primele luni din 2010 au adus cateva semnale pozitive, in peisajul conturat de criza financiara.

Dupa aproximativ 1 an de inregistrari negative, in Elvetia, lunile decembrie 2009, ianuarie si februarie 2010 au fost primele luni de crestere, lucru care a fost evidentiat si de entuziasmul molipsitor al reprezentantilor marilor branduri de la salonul international de ceasuri si bijuterii BaselWorld 2010”, declara Mihai Ceciu (foto), proprietarul Horologivm si reprezentant oficial Maurice Lacroix in Romania.

De asemenea, el considera ca, desi Romania nu are avantul altor tari, in ceea ce priveste sectorul ceasurilor de lux, si la noi semnele sunt bune si prefigureaza un sfarsit de an mai relaxat din punct de vedere financiar.

In opinia sa semnele pozitive au variat in cantitate si calitate de la brand la brand si fiecare a incercat sa se adapeze noilor conditii si sa vina in sprijinul distribuitorilor, varful lor de lance, prin relaxarea conditiilor comenzilor privitoare la constituirea de mari stocuri.

“Acest aspect a fost cel care a ingreunat sau chiar a cauzat scaderea destul de pronuntata a exporturilor elvetiene in ultimul an. Acum, ca stocurile din anii precedenti au fost oarecum epuizate, se asteapta la noi cresteri ale comenzilor”, spune Ceciu.

In plus, el crede ca cea mai semnificativa schimbare este cea a gamelor de pret. Cresterile din ultimele 3 luni in exporturile elvetiene de ceasuri au fost generate in cea mai mare parte de ceasurile cu valoare de vanzare intre 350 si 2.000 de euro (aproximativ 47%), de cele cu preturi de pana la 150 de euro (22%) si 150-350 (27%), in timp ce cota ceasurilor cu valori de peste 2.000 de euro a scazut drastic la aproximativ 4%.

Lansarile din 2010

Anul acesta, in aceeasi tendinta cu cifrele exporturilor din lunile de crestere la BaselWorld 2010, s-a vazut o reorientare a strategiilor celor mai multe branduri elvetiene. Daca anii trecuti, majoritatea brandurilor faceau lansari de produse extrem de scumpe si se investea enorm in cercetare si dezvoltare, anul acesta elanul a fost vizibil temperat.

“Asta nu inseamna ca nu s-au mai lansat produse orologere exceptionale. Insa lansarile au fost influentate de un suflu de readaptare la noile conditii financiare”, adauga Mihai Ceciu.

Adaptandu-se la perioada de criza financiara, lansarile din acest an au adus in atentia distribuitorilor o oferta mai larga in gama de pret de pana la 2.000 de euro. Marile manufacturi, care in anii trecuti aveau in centrul colectiilor lansate piese cu preturi in gama 7.000-10.000 de euro sau chiar 15.000 de euro, au lansat piese deosebite, dar in gama de pret 3.500-7.000 de euro, anul acesta.

Totodata, el a observant ca, desi lansarile de anul acesta s-au concretizat in produse cu preturi moderat mai ieftine decat anii precedenti, accentul pus pe inovatie si originalitate nu a palit cu nimic, chiar daca in multe cazuri a vazut reinventari ale unor familii de ceasuri deja consacrate.

“Riscurile implicate de imbunatatirea si reinventarea 'landmark-urilor' orologere au fost mult mai scazute si evident mult mai demne de luat in considerare de marile branduri decat in anii trecuti”.

Nota de exclusivism, inovatie in mecanism si design este data de piesele in editii limitate, cele care au afisat si preturi la nivelul celor din anii precedenti. Pe acest segment insa, lansarile din 2010 s-au intrecut in a aduce ceva cu adevarat nou, estetic sau din punct de vedere al complicatiilor tehnice, pentru a reusi sa capteze atentia consumatorului nu doar cu marketingul care imbraca fiecare produs in parte.

Cum va fi 2010 pentru Maurice Lacroix

In ceea ce priveste evolutia monobrand-ul Maurice Lacroix in 2010, Mihai Ceciu este rezervat in a face prognoze, intrucat considera ca piata din Romania s-a comportat tot timpul altfel decat pietele vecine.

Suntem in acelasi timp optimisti, luand in calcul faptul ca pana si conservatorii elvetieni au devenit mult mai flexibili si mai atenti la fiecare tara in parte, din punct de vedere al adaptarii si readaptarii colectiilor cu cererea reala din piata”.

Din punctul de vedere al monobrandului Maurice Lacroix, un semn pozitiv de la producatorul elvetian este gama noua si mai larga de modele, in colectiile cu preturi sub 2.500 de euro.

Ceciu observa insa in aceasta perioada un fenomen tot mai amplu: aparitia unor site-uri neoficiale, care ofera produse ale unor branduri cunoscute (branduri care nu dau acordul de vanzare pe Internet si care sunt prezente in tara in magazine oficiale), cu discount-uri foarte mari, o oferta de care cei mai putin informati sunt foarte tentati.

Atunci cand vine vorba de tendintele anului 2010 in materie de ceasuri de lux, Mihai Ceciu constata ca se mentine inca stilul ceasului de dimensiuni mari, chiar daca putin mai temperat decat in anii trecuti. Asadar, marile case orologere incearca sa reduca marimea carcasei, pentru o revenire la imaginea clasica, insa o fac cu pasi mici, pentru a reeduca cumparatorul. In plus, fata de dimensiunile mari, se vede si o revigorare a formelor rectangulare, ovale si patrate, dar nici cele mai ciudate ca cele asimetrice nu sunt trecute cu vederea.

O caracteristica ce isi face din ce in ce mai mult simtita prezenta este exagerarea ferestrei de data. Rolul acesteia nu este doar de design, ci si unul tehnic, mult mai complicat decat la ferestrele simple, pentru ca necesita introducerea unor piese suplimentare pentru o functionalitate corecta. Acesta caracteristica este trecuta ca o complicatie a mecanismului.

“Daca pana acum ceasurile in platina au fost considerate cele mai populare ca si material si culoare, la concurenta cu cele din inox sau aur alb, anul acesta tendinta este clar de trecere la aurul rose sau galben”, adauga reprezentantul Maurice Lacroix.

Mai mult decat atat, desi introducerea curelelor de silicon sau cauciuc a fost privita cu foarte mult scepticism acum cativa ani, in prezent putem spune ca este un trend foarte puternic, in special pentru modelele cu alura sport.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri