Marius Ghenea, invitatul Live Wall Street din aceasta saptamana, este presedinte al Fit Distribution, companie de distributie IT care mizeaza pe o crestere a cifrei de afaceri cu aproape 40% anul viitor fata de 2007, la 25 milioane dolari, in contextul cresterii vanzarilor prin magazinul online PCFun.ro.
Intr-unul din raspunsurile date cititorilor Wall-Street, Marius Ghenea (www.ghenea.ro) enunta ca un expatriat, daca ar fi adus intr-o companie locala, ar trebui sa fie adus acolo numai in stadiul incipient al dezvoltarii industriei respective intr-o tara, cand pur si simplu nu se pot gasi manageri locali.

Eusebiu: V-ati gandit vreodata sa puneti un expat la conducerea unei afaceri detinuta de dvs?

Marius Ghenea: Este o intrebare interesanta, pentru ca trebuie sa admit, sunt vinovat, am contribuit in trecut la aducerea unor expatriati la conducerea anumitor companii din Romania si din Balcani. Pentru companiile mele, nu m-am gandit niciodata sa caut un expatriat care sa le conduca si nici acum nu cred ca ar fi o idee buna. Cred ca un expatriat, daca ar fi adus intr-o companie locala, ar trebui sa fie adus acolo numai in stadiul incipient al dezvoltarii industriei respective intr-o tara, cand pur si simplu nu se pot gasi manageri locali (romani, in Romania) care sa faca fata. Altfel, cred ca nu este o idee buna. Afacerile locale se fac mai bine cu oameni locali. O intrebare suplimentara aici ar fi ce se intampla cu acele companii care, fara a fi multinationale in adevaratul sens al cuvantului (caz in care managerul din Romania ar trebui sa fie roman, cred eu), sunt totusi companii regionale (deci transcend niste bariere pur nationale) si au nevoie sa gestioneze afacerea in cateva tari diferite ca si cultura de business si nivel de dezvoltare economica. Cred ca intr-o asemenea situatie, un manager expatriat ar putea fi o solutie rezonabila, dar el ar trebui sa aiba, in fiecare dintre tarile din portofoliu, macar un COO (cief operations officer sau director de operatiuni) local foarte bun.

GABRIEL STAICU: Credeti ca mai este posibil ca o afacere in domeniul IT, pornita astazi cu capital redus, sa aiba un viitor ? Daca ar fi sa incepeti astazi o afacere, care ar fi aceea ?

Marius Ghenea: Evident, este posibil ca o afacere din domeniul IT sa porneasca si azi cu putini bani si sa ajunga departe, dar este nevoie de antreprenori foarte buni, de un concept de business remarcabil, de o dedicatie totala a acestor antreprenori si de o executie excelenta. Google este cel mai bun exemplu, dar mai sunt si altele asemenea, afaceri IT care au pornit cu cativa ani in urma si sunt deja nume cunoscute pe plan global (sau in anumite cazuri, national/regional/local), afaceri profitabile si de succes. Daca insa ne referim doar la afacerile din domeniul distributiei de produse IT, asa cum este spre exemplu Flamingo, parerea mea este ca a devenit imposibil sa mai pornesti o asemenea afacere azi cu capital redus. Pentru a porni o asemenea afacere acum, e nevoie de un capital semnificativ, iar barierele de intrare sunt foarte mari, intr-un mediu de business deja extrem de competitiv si care administreaza produse de tip "comoditati", unde marginile si profitabilitatea sunt in scadere. Asa ca prima intrebare ar fi nu "daca exista capital de pornire" ci pur si simplu "daca mai merita sau nu sa incepi o asemenea afacere in 2007"...

Alexandru Chimu: In domeniul afacerilor online, ce domenii sunt profitabile pe termen mediu si lung? Puteti realiza portretul viitorului antreprenor de succes?

Marius Ghenea: Business-ul online este o industrie foarte recenta pe plan global, asa ca e greu de spus ce domeniu este profitabil pe termen mediu si lung, deoarece foarte putine zone de business online se pot lauda cu o istorie de termen macar mediu, pana in prezent. Daca analizam putina istorie pe care ne putem baza, cred ca una dintre concluzii este ca business-urile de tip "platforma de intermediere online" au posibilitatea de a fi profitabile, dovada ca una dintre afacerile online cele mai importante pe plan global este eBay. In ceea ce priveste vanzarile online pur si simplu, cu siguranta ca exista oportunitati de termen lung, insa vanzarile online sunt dupa mine doar un alt fel de retail, nu reprezinta in sine o paradigma noua de business, de aceea nu as analiza viabilitatea sau profitabilitatea lor pe termen lung,deoarece evident ca atat timp cat oamenii vor cumpara produse si servicii intr-o societate globala de consum, acest business are o perspectiva atractiva. O alta arie de business online care arata viabilitate pe termen lung poate fi cea de content-sharing combinata cu user- created-content, tip YouTube (YouTube insusi este foarte nou ca site, dar sunt alte site-uri mai vechi pe piata si care au demonstrat deja viabilitatea conceptului, gen MySpace). Sfera MMOG (massive multiplayer online games) tip WoW (World of Warcraft) cred ca are de asemenea sanse de a fi profitabila, pe termen lung. Ca un contraexemplu, un concept despre care nu sunt sigur ca va avea succes de termen lung este cel de la Second Life.

Tiboc Matei: Care sunt in opinia dumneavoastra cele mai bune metode de marketing si advertising pentru promovarea unui portal/magazin online pe piata romaneasca de online?

Marius Ghenea: Aici cred ca daca as intra in prea multe detalii, as da un pic din casa, din informatiile confidentiale de business de la PCfun sau Electrofun, site-urile noastre de vanzari online. Ceea ce pot spune insa este ca deocamdata, foarte multe dintre metodele de marketing (in particular partea de promovare, advertising) eficiente pentru acest tip de business sunt identificate de noi pe baza de trial-and-error. Si este normal sa fie asa, intr-un business care nu este doar foarte tanar pe plan global, dar care prezinta particularitati locale extrem de puternice, in functie de piata. Simptomatic pentru aceste particularitati locale ale business-ului Internet este faptul ca Google nu este nici pe departe motorul de cautare numarul unu pe toate pietele nationale, o situatie care porneste din nevoia de localizare a continutului Internet, specifica oricarei piete nationale. Raspunsul consumatorului online este de asemenea diferit de la o piata la alta, asa ca nu putem lua modele teoretice care functioneaza in alte tari si sa le aplicam in Romania.

Pentru marketerii care lucreaza in business-ul online in prezent, recomandarea mea ar fi sa incerce sa invete din experienta dar si din greseli, dar sa analizeze intotdeauna rezultatele unei campanii (sa acorde mare atentie acelei masuratori post-event care este in general ignorata sau insuficient aprofundata), pentru ca, din fericire, in mediul online exista suficiente statistici disponibile (sau care pot fi usor colectate, de multe ori chiar cost- free), despre rezultatele unei campanii de promovare (rate de conversie, costuri pe client sau pe target, etc.)

Mircea: La cate exit-uri va asteptati in urmatoarele 12 luni in sfera online
din Romania?

Marius Ghenea: La foarte multe si mici. Deocamdata, nu vad un exit major la orizont pentru urmatoarele 12 luni, deoarece nu exista suficienta consolidare a business-ului local online care sa permita un exit major. Iar daca in urmatoarele 12 luni vom vedea cateva afaceri online cu cresteri spectaculoase, aceste cresteri ar trebui, in cel mai bun caz, sa amane decizia unui exit, stiut fiind ca un exit este mai profitabil atunci cand apar semnele unei incetiniri a cresterii, decat atunci cand cresterea este abrupta. Problema cu exiturile foarte multe si mici la care ma astept este ca ele ascund o problema a lipsei de competitivitate a pietei si in acelasi timp o lipsa de viziune sau, daca vreti, de "imaginatie" a antreprenorilor care, cel putin in online, construiesc azi un site de vanzari online cu speranta ca il vor vinde peste 6-9 luni pentru cateva milioane (sau macar cateva sute de mii). Acesta este tipul de plan iluzoriu care face foarte mult rau industriei online din Romania, ca si celor care incearca "sa dea un tun" cu o asemenea schema. Face rau industriei pentru ca aduce jucatori in piata care au alte obiective decat acela de a face un business profitabil, si face rau antreprenorilor respectivi pentru ca, desi pare ca business-ul online inseamna "investitie zero", nu este deloc asa, investitiile sunt necesare, chiar daca poate nu la nivelul unui magazin sau a unei retele de magazine traditionale. Un ultim amanunt despre aceste exituri mici si multe: fiind mici si fiind multe dintre ele miscari defensive (site-uri care nu reusesc sa isi acopere costurile si trebuie sa vanda), ele nu vor fi reflectate de media, asa ca s-ar putea sa nici nu ne dam prea bine seama de aceste exituri.

Simona: Care a fost principalul obstacol in dezvoltarea business-ului PCFun?

Marius Ghenea: Principalul obstacol a fost si este in continuare dimensiunea foarte mica a pietei online din Romania, dar acest obstacol este pe cale sa se auto-elimine, deoarece prin cresterea interesului general pentru vanzarile online suprapusa peste cresterea in ansamblu a pietei de consum din Romania, vedem un efect de multiplicare in care piata online creste de doua ori mai repede decat intr-o situatie de echilibru a pietei de consum (asa cum ar fi situatia in piete mature din Europa Occidentala). Un alt obstacol este utilizarea inca foarte scazuta a cardurilor de credit (si in general a instrumentelor de plata electronice) in Romania, ca si lipsa unor intermediari de plati sau afaceri online tip escrow, care sa poata facilita platile clientilor nostri fara ca acestia sa fie nevoiti sa utilizeze cardul de credit. Un ultim obstacol important este penetrarea inca modesta a Internetului broadband in Romania, ca si infrastructura absolut necesara pentru tranzactii online de orice fel (banking, shopping, booking, etc.)

Cosmin: Care este ultimul lucru achizitionat de dvs. online?

Marius Ghenea: Ultimul produs achizitionat online este o carte, saptamana trecuta. Dar eu nu sunt un reprezentant tipic al societatii de consum, in sensul ca nu cumpar < lucruri > decat daca simt ca am stricta nevoie de ele, nu le cumpar doar pentru ca ar fi la moda sau pentru ca < vecinul le-a cumparat deja >. Daca e nevoie de ceva, de obicei sotia mea face cumparaturile respective, pentru ca in cazul ei, este chiar o placere, in timp ce pentru mine este o corvoada (sotia mea apeleaza si la shopping online, dar si la offline, in functie de situatie). Iar daca vorbim de achizitii tip IT sau de acest fel, cum sunt in acest business, pot sa fac achizitiile de la PCfun, nu e nevoie sa merg pe Internet mult mai departe. Sunt cu siguranta un power-user al mediului tranzactional online, dar in principal pentru banking (am conturi de Internet banking cu mai multe banci si le folosesc frecvent) si pentru travel (rezerv si cumpar pe Internet nopti la hotel, bilete de avion, inchirieri de masini sau alte produse/servicii turistice, mai ales pentru turismul de business, dar si pentru vacantele mele si ale familiei).
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Live »


Setari Cookie-uri