Angajatorii din companiile mici se plang foarte des de dificultatea in a gasi angajati competenti. Exista totusi un loc care ar putea fi o sursa importanta de viitori angajati - familia si prietenii celor mai buni salariati din companie. Daca acestia au avut performante deosebite, atunci probabil si fratii, surorile sau prietenii lor merita o sansa.

Specialista in resurse umane Rhonda Abrahams se declara o fana a nepotismului. In timp ce majoritatea angajatorilor resping ideea de a acorda credit unei rude sau unui prieten recomandat de un angajat, ea sustine ca, dimpotriva, a avut numai de castigat in ultimii ani de pe urma acestor experiente.

“ Spre exemplu, am angajat-o pe Rosa, o prietena apropiata a unuia din angajatii mei, si s-a dovedit a fi un lucru foarte bun”, a declarat Rhonda.

Pe de alta parte, angajarea rudelor si a prietenilor se poate dovedi inselatoare. Negestionata in mod corespunzator, acest mod de recrutare poate aduce conflicte la locul de munca, disputele personale afectand ulterior relatiile de business. In acelasi timp, unii angajati considera ca rudele sau prietenii angajati de catre director beneficiaza de tratament special.

Sfatul specialistilor este sa rationam foarte bine atunci cand angajam rude sau prieteni, exact ca atunci cand luam orice decizie de angajare. Acestia aplica standarde chiar mai inalte pentru membrii familiilor angajate, in special ai propriei familii.

Ce recomanda specialistii:

- Sa nu angajam rudele unui salariat al companiei doar pentru ca acestea au nevoie de un job.

- Sa nu lasam in aceeasi echipa de lucru rude sau prieteni. Este acceptabil ca doua rude sa lucreze in cadrul aceleasi companii, dar nu si la acelasi proiect, unde este posibil sa rabufneasca neintelegeri mai vechi. Daca ceva nu merge bine, sa nu fiti surprinsi atunci cand veti auzi arhicunoscutele replici “El a inceput”, “Ba nu, ea a inceput” etc.

- Cereti detalii specifice despre calificarile si abilitatile rudelor sau prietenilor inainte de a-i chema la interviu.

- Aveti grija cand angajati cupluri sot si sotie! Cuplurile casatorite sau partenerii care lucreaza impreuna pot crea situatii dificile. Exista probleme logistice - vacante sau urgente familiale – care va pot lasa descoperiti, dar si probleme de comportament – un angajat nu mai da randament maxim in prezenta partenerului de viata.

- Mai mult, intr-o afacere noua, mica sau chiar riscanta, unde ambii parteneri lucreaza pentru aceeasi companie, poate aparea stresul sau presiunea asupra familiei si a bugetului alocat de aceasta.

- Fiti extrem de atenti atunci cand lucrati cu partenerul sau partenera dvs. Exista multe companii de succes in care ambii parteneri colaboreaza excelent, dar sunt si situatii in care fie afacerea, fie relatia se poate incheia tragic.

- Fiti mai duri cu propriile rude. Este recomandat ca rudele sefului, de exemplu, sa isi castige pozitia in companie treptat, prin munca, si ca nu beneficiaza de favoruri cum ar fi transportul gratuit, cand ceilalti angajati platesc acest serviciu.

- Inainte de a angaja o ruda, fiti onesti si nu garantati standardele maxime. Rhonda mai are o regula de aur: ”Nu imi supraveghez niciodata in mod direct o ruda”.

- Nu faceti favoruri. Aveti grija ca toate regulile sa se aplice in acelasi mod pentru toti angajatii. Fiecare trebuie sa fie calificat si sa-si indeplineasca cu succes atributiile. Altfel, nu trebuie angajati sau vor fi concediati. Chiar si propria mama.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Management »



Setari Cookie-uri