Fondatorul celui mai renumit portal comercial din China, Jack Ma s-a asociat de curand cu Yahoo si isi pregateste intrarea la bursa, anunta publicatia elvetiana Le Temps.
Jack Ma nu are nimic din caracterul unui informatician model, pasionat de calculatoare sau impatimit al Internetului. „Nu sunt o persoana care adora tehnologia. Calculatoarele ma tulbura, si singurul lucru pe care pot sa il realizaz cu ajutorul lor este sa primesc si sa trimit mail-uri, si sa navighez pe internet”, sustine Jack Ma.

Desi nu este pasionat de calculatoare Jack Ma este in prezent presedinte si cofondator al site-ului Alibaba, cel mai important portal comercial din China. In 2005, 40% din actiuni au fost cumparate de Yahoo! pentru suma de 723,4 milioane de euro.

Fiul unor muncitori din orasul Hangzhou, capitala provinciei Zhejiang, Jack Ma avea deja un viitor bine stabilit, cariera de profesor, o reusita considerata onorabila de familia sa. Fara a parasi niciodata tara natala, Jack Ma invata singur limba engleza, inainte de a se inscrie la cursurile Institutului de pedagogie din Hangzhou. In 1988, isi termina studiile si devine astfel profesor de limba engleza. Sapte ani mai tarziu, tanarul profesor viziteaza orasul Seattle impreuna cu cativa prieteni, si descopera Internetul.

„Prietenul meu mi-a spus ca pot gasi absolut orice doresc pe internet. Am tastat atunci cuvantul <bere>. Am descoperit astfel marci de bere americane, japoneze dar nu si din China. Dupa aceea am tastat cuvantul <bere> si <China> si nici un raspuns nu a aparut. Imediat ce am revenit in China, am hotarat sa creez o companie prin care sa ajut intreprinderile din China sa fie cat mai usor reperate de omologii lor din strainatate”, sustine Jack Ma.

Cu un patrimoniu initial de aproximativ 1.500 de euro si bani imprumutati de la parinti si familie, Jack Ma creaza primul anuar online, China Pages.

„A fost debutul serviciului e-commerce si probabil a primei companii internet in China”, afirma Jack Ma. In 1997, site-ul este inchis de autoritati dar Jack Ma este angajat la Pekin pentru a se ocupa de unul din departamentele Ministerului Afacerilor Externe. Insa, dupa numai doi ani, impreuna cu alte saisprezece persoane si un capital de 43.500 de euro, creeaza site-ul Alibaba.

Inca de la realizarea sa, Alibaba se afla pe un teren diferit fata de omologii sai de peste ocean. „Societatile americane care lucreaza in domeniul comertului electronic (B2B), se concentreaza asupra cumparatorilor si companiilor mari. Noi consideram ca se inseala. O data cu China Pages am realizat ca aceste mari companii nu aveau nevoie de serviciile noastre, in schimb intreprinderile mici si mijlocii cat si cele din sectorul privat aveau intr-adevar nevoie de serviciile e-commerce. Deci, ne-am concentrat serviciile asupra nevoilor acestor companii.” Rezultatul a fost unul uluitor, castigurile lor au ajuns la 18 milioane de euro.

In 2003, pentru a contracara eBay, Jack Ma creaza TaoBao. Desi gigantul american face o investitie de 217 milioane de euro, nu reuseste sa se ridice pe piata chineza. In primul semestru al anului 2006, cota de piata obtinuta de eBay a fost de 29 de procente, in timp ce TaoBao a inregistrat 67%. Jack Ma hotareste sa realizeze impreuna cu Tom Online un joint – venture, caruia ii incredinteaza si intreaga conducere, castingand astfel o lupta importanta pe piata chineza.

Reputatia sa insa a castigat cel mai mult o data cu participarea grupului american Yahoo!, la sfarsitul anului 2005. Suma de 723,4 milioane de euro, investita de Yahoo, reprezinta practic suma pe care societatea va trebui sa o primeasca o data cu listarea sa la bursa din Hongkong, facand posibila cresterea investitiilor in cercetare si dezvoltare, dar si sansa de a ramane lider in domeniu.

Planurile de viitor ale fostului profesor de engleza sunt marete „Cred ca in zece ani, una din primele trei companii de internet va fi din China. Sper ca aceasta va fi a noastra”, sustine Jack Ma.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Management »



Setari Cookie-uri