Inserarea unor clauze abuzive in contractele intre comercianti si consumatori este interzisa in mod expres de Legea nr. 193/ 2000. Este vorba inclusiv de certificatele de garantie, bonurile de comanda, facturile, borderourile sau bonurile de livrare, biletele, tichetele care contin stipulari sau referiri la conditii generale prestabilite.
Potrivit acestui act normativ, orice contract ncheiat ntre comercianti si consumatori pentru vnzarea de bunuri sau prestarea de servicii trebuie sa cuprinda clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru ntelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate. Daca aceste clauze sunt ambigue, vor fi interpretate n favoarea consumatorului.

Ce este o clauza abuziva?

O clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea nsasi sau mpreuna cu alte prevederi din contract, creeaza un dezechilibru semnificativ ntre drepturile si obligatiile partilor, in detrimentul consumatorului si contrar bunei-credinte.

Se considera ca o clauza nu a fost negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitatea consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele-standard sau conditiile generale de vnzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv. Faptul ca anumite aspecte ale clauzelor contractuale sau numai una dintre clauze s-au negociat direct cu consumatorul nu exclude aplicarea prevederilor legii referitoare la clauzele abuzive la restul contractului, n cazul n care o evaluare globala evidentiaza ca acesta a fost prestabilit unilateral de comerciant. Daca un comerciant pretinde ca o clauza-standard a fost negociata direct cu consumatorul, este de datoria lui, si nu a consumatorului sa prezinte probe n acest sens.

Exemple de dispozitii contractuale care incalca legea

Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care dau dreptul comerciantului de a modifica n mod unilateral dispozitiile contractului, fara a avea un motiv specificat n contract si acceptat de consumator prin semnarea acestuia. Tot abuzive sunt si clauzele ce obliga consumatorul sa se supuna unor conditii contractuale despre care nu a avut posibilitatea reala sa ia cunostinta la data semnarii contractului sau care il obliga sa-si ndeplineasca obligatiile contractuale chiar si n situatiile n care comerciantul nu si le-a ndeplinit pe ale sale.

Comerciantul nu poate modifica unilateral contractul, clauzele privind caracteristicile produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu. Sunt, de asemenea, interzise clauzele ce restrng sau anuleaza dreptul consumatorului sa pretinda despagubiri n cazurile n care comerciantul nu si ndeplineste obligatiile contractuale sau care obliga consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari n cazul ndeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de comerciant.

O alta clauza interzisa, insa destul de des utilizata in contracte consta in excluderea dreptului consumatorului de a ntreprinde o actiune legala sau de a exercita un alt remediu legal, solicitndu-i n acelasi timp rezolvarea disputelor n special prin arbitraj.

Nu este permisa cresterea pretului la livrare, fata de cel stabilit la ncheierea contractului, n masura n care nu se da dreptul consumatorului de a rezilia contractul cnd considera ca pretul este prea mare fata de cel stabilit initial. Comerciantul nu poate pretinde prin contract sume de bani de la consumator, n cazul neexecutarii sau finalizarii contractului de catre acesta din urma, fara a prevedea existenta compensatiilor n suma echivalenta si pentru consumator, n cazul neexecutarii contractului de catre comerciant. De asemenea, nu poate anula contractul in mod unilateral daca acelasi drept nu este prevazut si pentru consumator. Este ilicita inserarea clauzei de incetare a contractului ncheiat pentru o durata nedeterminata fara un anunt prealabil, cu exceptia unei motivatii pertinente, acceptata de consumator prin semnarea contractului.

Sanctiuni si solutionarea litigiilor

Clauzele abuzive cuprinse n contract si constatate fie personal, fie prin intermediul organelor abilitate prin lege nu vor produce efecte asupra consumatorului. Daca este posibil, contractul se va putea derula n continuare, cu acordul consumatorului. n masura n care contractul nu si mai poate produce efectele dupa nlaturarea clauzelor considerate abuzive, consumatorul este ndreptatit sa ceara rezilierea contractului, putnd solicita, dupa caz, si daune interese.

Controlul respectarii dispozitiilor legii privind clauzele abuzive se face de catre reprezentantii mputerniciti ai Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, precum si de catre specialisti autorizati ai altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor. Din 1990, s-a infiintat Comisia pentru Clauze Abuzive, organism consultativ independent, nonprofit, care are drept atributii analiza si evaluarea contractelor preformulate pentru servicii de interes public sau care se adreseaza unui numar mare de consumatori, n vederea emiterii unui punct de vedere consultativ.
Organele de control efectueaza verificari la sesizarea persoanelor prejudiciate sau din oficiu. Acestea ncheie procese-verbale prin care se consemneaza faptele constatate cu ocazia verificarilor, precum si articolele din lege ncalcate de comerciant. Procesul-verbal se transmite la judecatoria n a carei raza teritoriala s-a savrsit fapta sau n a carei raza teritoriala contravenientul si are domiciliul ori, dupa caz, sediul. In cazul n care constata existenta clauzelor abuzive n contract, instanta aplica amenzi intre doua si zece milioane de lei si dispune, sub sanctiunea daunelor, modificarea clauzelor contractuale sau desfiintarea contractului.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Management »



Setari Cookie-uri