Orlando Nicoara, general manager Mediafax Group, considera ca atata timp cat exista respect intre jucatorii de media din piata totul este bine, iar micile “intepaturi” sunt doar “ca intre prieteni”. El a vorbit cu wall-street.ro si despre piata de publicitate online, planurile personale, jucatorii cei mai performanti din piata si proiecte ale concurentilor.
Wall-Street.ro este primul cotidian care a realizat interviu cu Orlando Nicoara dupa numirea lui in functia de general manager al Mediafax Group. Ascensiunea lui Nicoara a fost rapida in ultimele luni - de la general manager Apropo Media acesta a fost numit in functia de director vanzari pe intreg grupul Mediafax in august 2010. In aprilie 2011 el a fost numit general manager. Citeste mai multe despre Orlando Nicoara, unul dintre promotorii online-ului romanesc, pe LinkedIn.

Wall-Street.ro:
Pari destul de ocupat, aproape mereu pe fuga, de cand cu noua pozitie.
Orlando Nicoara: La inceput e greu, multe intalniri cu directori, trebuie sa inteleg perfect printul, canalele de distributie in aceasta industrie sunt foarte importante, trebuie de asemenea sa ma familiarizez cu toate produsele, particularitatile fiecaruia.

W-S.ro: Sa inteleg ca vei ramane “om de online”?
ON: Sunt om de media. Dar da, sunt agatat, atarnat, de online. Per total insa nu ma simt strain de pozitia aceasta, doar ca acum conduc in loc de 100 de oameni, 600. Am insa o echipa cu care comunic bine si, ca manager, strategia mea (daca o putem numi asa) este sa las cat mai mult “mana libera”.

W-S.ro: Apropo de online – nu stiu daca este o simpla coincidenta dar, in preajma numirii tale in functia de director general, s-a luat decizia de a trece Gandul exclusiv pe online. A fost decizia ta?
ON: Astfel de decizii se iau de actionari. Normal, am analizat impreuna cu ei situatia dar decizia finala nu am luat-o eu. Gandul a devenit un produs digital 100%, am lansat versiunea de iPad, vom lansa versiunea de iPhone, avem o versiune de mobil schimbata, iar in online suntem in top.

W-S.ro: Ne putem astepta si in viitor la astfel de miscari? Poate ProSport sau Ziarul Financiar, exclusiv pe online?
ON: Ziarul Financiar este exclus – e cel mai important produs al nostru si are si foarte multe abonamente. Cat despre ProSport, are doar un concurent important pe print, fata de Gandul care avea cinci-sase.

W-S.ro: Am inteles (surse din piata – n.r.) ca treceti printr-un proces de disponibilizari in cadrul mai multor publicatii ale Mediafax Group. Cum comentezi?
ON: Nu comentez asupra acestui subiect.

W-S.ro: Cum urmariti sa reduceti cheltuielile?
ON: Analizam fiecare produs in parte, vedem eficienta lui. Urmarim de asemenea eficienta angajatilor si luam decizii in functie de acesti factori.

W-S.ro: Care a fost cea mai dificila decizie pe care ai luat-o in ultimele 6 luni?
ON: (dupa un timp mai indelungat de gandire) Am luat o decizie dificila care inca nu este anuntata. Are legatura cu online-ul, cu un produs al nostru. Cand va deveni publica, vei sti ca despre ea este vorba. Mai multe amanunte nu pot sa ofer.

W-S.ro: Care sunt target-urile tale pe primul an de activitate ca general manager al Mediafax Group?
ON: Suntem lideri de piata pe mai multe segmente – primii pe online, prima agentie de presa, primii ca venituri daca nu ca exemplare vandute. Scopul meu este sa castigam cota de piata si sa terminam anul pe plus. De asemenea, vom lansa noi produse.

W-S.ro: Ce fel de produse? Online? Nisate?
ON: (zambind) Online si nisate. Corect.

W-S.ro: Pe ce nise?
ON: Pe…nise. Primul proiect va fi anuntat foarte curand. Consider ca online-ul din Romania continua sa sufere din cauza lipsei de servicii asa ca avem in plan sa umplem acest gol cat mai mult si cat mai bine posibil.

Planuri de retragere si dezvoltare a portofoliului propriu de site-uri

W-S.ro: Tu detii si propria firma, Orlando Interactive, care cumuleaza mai multe site-uri achizitionate de tine de-a lungul timpului. Nu exista conflict de interese intre pozitia ocupata si faptul ca ai aceste site-uri?
ON: Nu, nu exista. Inainte de a intra pe functia actuala, am anuntat si agreat cu actionarii si totul este in regula. Din pacate insa, de vreo doi ani nu am mai avut timp aproape deloc sa ma ocup de site-urile respective decat la nivel de strategie, insa am echipe acolo. Cel mai bine merge Monden.info.

W-S.ro: Care au fost motivele pentru care ai renuntat la colaborarea cu AdEvolution pentru vanzarea de publicitate pe site-urile tale? Acum sunt vandute de echipa de vanzari de la Mediafax Group.
ON: Le-am adus pentru o mai buna eficientizare.

W-S.ro: Adica AdEvolution nu era eficienta?
ON: Nu e vorba de asta. Initial am dus site-urile la alta regie de vanzari pentru a nu exista discutii cum ca as favoriza site-urile mele in procesul de vanzare. Intre timp am agreat cu actionarii, dupa cum am zis anterior, si le-am adus in echipa mea.

W-S.ro: Mai ai in plan achizitii in nume propriu in viitorul apropiat?
ON: Da, urmaresc piata si o sa mai achizitionez. Nu pot spune pe ce proiecte “am pus ochii” insa. Vor fi anuntate la momentul potrivit.

W-S.ro:
Sa inteleg ca iti pregatesti retragerea?
ON: Da, planul meu ar fi sa ma retrag la 40 de ani. Acum am 35 deci peste cinci ani sper sa se intample acest lucru. Sper sa se si poata.

W-S.ro: In functie de ce factori alegi site-urile pe care urmeaza sa le achizitionezi? Trafic, profit?
ON: Nu prea ma uit la bani – in online-ul romanesc e greu sa ii faci rapid. Ma uit la trafic, la calitatea vizitatorilor, la potential, nisa pe care activeaza. Daca imi place discut cu ownerul sau ownerii si daca e/sunt de acord sa vanda, negociem. Daca nu, asta este.

Piata de publicitate online se normalizeaza. Cum? Prin scadere pe T1


W-S.ro:
Acum aproape doi ani, in mai 2009, descriai piata de publicitate online ca fiind cuprinsa de “disperare”. Cum ai descri-o acum, intr-un cuvant?
ON: Se normalizeaza. Pe primul trimestru din ceea ce am aflat si de la colegii mei din alte companii piata a inregistrat scadere, insa pe intreg anul piata va creste. (Aceeasi concluzie a fost trasa si de wall-street.ro in analiza "Jucatorii din publicitatea online cad de acord: Un prim trimestru sub asteptari" - n.r.).

W-S.ro: Deci se normalizeaza dar totusi a scazut? (zambind) Poate pentru ca ne-am resemnat cu raul, asa, ca ciobanelul din Miorita?
ON: (zambind) Poate ca si asta este adevarat. Insa, per total, lucrurile incep sa se coaguleze si pe intreg anul estimez ca piata va creste.

W-S.ro: Ce efecte majore consideri ca a avut criza din ultimii trei ani asupra pietei de publicitate online?
ON: De trei ani este o piata a clientilor. De ei depinde totul si ei depind la randul lor de rezultate, de return on investment.

W-S.ro: S-au redus preturile mult, se face dumping?
ON: Fiecare se descurca cum poate. TV-ul a pus presiune asupra preturilor si cand TV-ul stranuta, toata piata se gripeaza. TV-ul are costuri mici pentru a atinge 1.000 de clienti. La antipod se situeaza cinematograful care este cel mai scump.

W-S.ro: Divaghez putin, ca tot a venit vorba de cinematograf. Cum merge Muvix.ro? Ati ajuns pe profit? Cati abonati are serviciul?
ON: Am atins targetul propus la deschiderea de la finalul lui 2009 si anume 10.000 de abonati. Nu suntem pe profit, vom fi insa in curand.

W-S.ro: Cum trebuie sa arate o campanie publicitara de vanzari pe Internet pentru a fi eficienta?
ON: Nu trebuie sa excluda Google. Facebook poate de asemenea sa intre in ecuatie.

Daca nu vom fi atacati de concurenti, nici noi nu atacam

W-S.ro: Desi sunt mai putin vizibile decat inainte de criza economica, se simt anumite animozitati intre regii si publisheri. Ce parere ai?
ON: Da-mi exemple. Ce animozitati?

W-S.ro: De exemplu divergentele de idei pornite la initiativa GSP care a solicitat ca datele privind referrerii tuturor site-urilor BRAT sa devina pe deplin transparente catre publisheri, agentii si clienti. Cererea a venit, nu stiu daca din intamplare, dupa post-ul de pe Orlando.ro in care aratai ca parte din traficul GSP vine din “tari exotice”. Asistam la atacuri?
ON: Nu am acuzat de nimic. Mai mult, daca noi nu vom fi atacati, nici noi nu atacam. Nu am facut decat “sa salut” tarile latine care aduc trafic bun catre GSP, atat. Mai mult, post-ul meu a fost scris dupa ce GSP a scos in evidenta traficul lor mare si nu pot sa stau degeaba cand vad astfel de post-uri din partea unui concurent. In rest, pot sa sun la orice ora pe Gusti (Augustin Roman, seful GSP – n.r.) si sa purtam un dialog foarte placut si civilizat.

W-S.ro: Ce parere ai de initiativa GSP? Am inteles ca este sustinuta de nume mari – Ringier, TPU, Q2M (Dragos Stanca), ArboInteractive.
ON: Nu inteleg de ce ArboInteractive si-au dat cu parerea in situatia aceasta, intrucat ei nu sunt publisheri si nu au deci site-uri proprii. Poate doar cu mandat din partea site-urilor pe care le reprezinta. Parerea mea este ca daca se va vota si va trece aceasta initiativa, ar insemna sa iti deschizi, efectiv, toata strategia catre concurenta, toate informatiile confidentiale “sa le pui pe tava”. Niciun jucator puternic nu va fi de acord.

W-S.ro: Adica Ringier nu este un jucator puternic?
ON: Nu sunt asa mari insa, totusi, Ringier, cu EVZ, Capital si Cancan (siteuri in regie, care nu sunt ale lor) sunt un player puternic, de top 5. Oricum, ramane de vazut ce se va intampla, noi nu avem oricum probleme. Poate altii.

Mai multe regii noi lansate in plina criza economica

W-S.ro: In plina criza economica, cateva nume importante din piata si-au lansat regii proprii. Ce parere ai, de exemplu, de Q2M a lui Dragos Stanca?
ON: Ramane de vazut, ii urez mult succes. E important sa aiba doua nume precum Antena 3 si Realitatea in portofoliu.

W-S.ro:
Dar Digital4 al Magdei Zander si Gabriel Boaca?
ON: Cred ca performeaza bine, avand in vedere portofoliul pe care il au. E greu sa se bata cu playerii vechi din piata, le urez si lor succes.

W-S.ro: Ce parere ai de pozitia lui Bobby Voicu ca manager la Intact Interactive?
ON: Si lui ii urez mult succes, are nevoie. Structura Intact are multe firme, deci poate fi ceva mai greu. Am facut afaceri cu Bobby, e capabil, trebuie sa dovedeasca acum ca e eficient si ca manager al unui grup mare.

W-S.ro: Ce jucator din media consideri ca s-a descurcat cel mai bine in criza?
ON: (aproape fara ezitare) ProTV. Au crescut bine, au avut un marketing foarte bun.

W-S.ro: Dar dintre publisheri?
ON: Apropo Media.

W-S.ro: Exceptand Apropo Media?
ON: Cred ca ArboMedia, daca ne uitam la rezultate. Daca ne uitam la portofoliu, AdEvolution plus Beyond.

W-S.ro: Daca nu ai fi “om de media”, ce ti-ar placea sa faci, ca business?
ON: (zambind) Poate ca mi-ar placea sa am un barulet al meu, sau un restaurant, undeva la Mediterana.

W-S.ro: Mai ai timp de concedii?
ON: Intr-adevar, job-ul este destul de time consuming (“mananca timpul” – n.r.) dar voi vedea. E normal sa ai concedii, sa te relaxezi. Am fost de exemplu plecat putin in ianuarie. In ultimii doi ani am fost prin Asia.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri