In urma cu patru-cinci ani, managerii Realitatea Media anuntau extinderi masive si foarte multe preluari de jurnalisti si manageri din trusturile concurente, dar criza economica a deraiat planurile initiale si a lovit profund compania. Dupa probleme financiare ce pareau fara sfarsit, conducerea a decis reorganizarea judiciara, solicitand intrarea in insolventa. Citeste o istorie a trustului de presa de la infiintare pana in prezent.
Realitatea Media este o companie care a aparut in 2001, odata cu infiintarea de catre Silviu Prigoana a Realitatea TV, prima televiziune de stiri de pe piata locala.

Cel care s-a ocupat de dezvoltarea editoriala a noului post TV a fost Ion Cristoiu, jurnalistul care a pus bazele si cotidianului Evenimentul Zilei, cel mai de succes ziar romanesc in anii 90.

Acesta a preluat in decembrie 2002 conducerea postului de stiri Realitatea TV, insa jumatate de an mai incolo a demisionat deoarece i s-a cerut sa concedieze aproximativ 100 din cei 150 de angajati ai postului, conform unei stiri din 2003 din Curierul National.

In noiembrie 2003, Prigoana a vandut compania catre Bluelink Comunicazione Ltd, un offshore din Cipru si Radu Mihai Margineanu, un om de afaceri care a vandut ulterior actiunile catre Global Video Media, companie parte a Petromservice, un furnizor de servicii si echipamente pentru industria energiei care ar fi fost controlat indirect de Sorin Ovidiu Vantu.

Desi foarte mult timp a negat ca ar detine Realitatea Media, la inceputul lui 2006, Vantu a recunoscut ca a cumparat in aprilie 2004 Bluelink Comunicazione, compania care detine pachetul majoritar la Realitatea. Achizitia a fost facut pe numele copiilor acestuia (Ioana si Ionut), afirma omul de afaceri in 2009 pentru Pagina de Media.

In acelasi an, compania se transforma intr-un grup media prin lansarea canalului de business The Money Channel, a agentiei de stiri NewsIn si achizitia grupului Catavencu SA. Acesta era publisherul cotidianului de satira Academia Catavencu, dar si publicatiilor Tabu, Cotidianul, Aventuri la Pescuit, Bucataria pentru toti, Superbebe, reteaua B-24-FUN, Idei in dialog, Investitii si profit, Le Monde Diplomatique. Totodata, detinea postul Radio Guerrilla.

Astfel, grupul care s-a facut cunoscut publicului sub numele de Realitatea-Catavencu a devenit unul dintre cele mai mari pe piata media, fiind un concurent serios pentru MediaPro, grupul fondat de Adrian Sarbu, si Intact, trustul familiei Voiculescu.

De altfel, in toamna lui 2006, Vantu a atras foarte multi oameni din grupul MediaPro, printre acestia oameni cheie precum Mihnea Vasiliu (directorul executiv al grupului si mana dreapta a lui Sarbu) sau Dragos Stanca (directorul general al PubliMedia International, divizia de print a MediaPro). Acestora li s-au adaugat foarte multi jurnalisti, cameramani sau fotografi.


Istoria Realitatea Media on Dipity.


Atragerea de oameni din MediaPro incepuse inca din anii 2004-2005, cand postul de stiri i-a angajat in functia de director general pe Sorin Enache (fostul director executiv al ProTV) si l-a pus la conducerea stirilor pe Sergiu Toader, fostul sef al Stirilor Pro TV. Acestia au fost oamenii care au facut ca Realitatea TV sa fie intre primele locuri in audiente. Pe de alta parte, postul de televiziune si implicit compania a inceput sa inregistreze pierderi tot mai mari.

Ulterior, in 2007, grupul a lansat revista de business Money Express si cotidianul Business Standard. Money Express este un bilunar tiparit si astazi, in timp ce Business Standard a fost inchis in decembrie 2009 din cauza problemelor financiare ale lui Vantu.

In noiembrie 2007 a aparut postul de radio Realitatea FM, iar din martie 2008 au inceput sa fie lansate statiile locale ale postului de televiziune Realitatea.

Finalul lui 2008 a insemnat lansarea regiei de vanzari online F5 X-Media si a posturilor de televiziune CineStar, ComedyStar si ActionStar.

Daca 2004-2008 au fost ani de extindere pentru Realitatea-Catavencu, grupul anuntand mereu lansarea de noi produse media sau atragerea de jurnalisti si manageri de la concurenti, din 2009 compania a avut probleme financiare din ce in ce mai mari din cauza scaderii puternice a pietei de publicitate.

In decembrie 2009 au fost inchise publicatiile Cotidianul si Business Standard, inchiderea celor doua ziare venind la doar cateva zile dupa alegerile prezidentiale in urma carora invingator a iesit Traian Basescu, ceea ce a fost o lovitura financiara pentru Sorin Ovidiu Vantu, un sustinator al lui Mircea Geoana.

O luna mai tarziu, Realitatea-Catavencu vindea revistele 24-FUN, Tabu, Superbebe, Bucataria pentru toti si Aventuri la Pescuit, in zona de presa scrisa ramanand doar cu saptamanalul Academia Catavencu. In prezent, nu mai are nici aceasta publicatie, Realitatea Media detinand doar Realitatea TV si The Money Channel si posturile de radio Realitatea FM si Guerrilla.

Astfel, in ultimii doi ani si jumatate, in grup au fost foarte multe reorganizari de management, foarte multi sefi angajati inainte de criza parasind compania.

De exemplu, Mihnea Vasiliu conduce in prezent Ringier Romania, filiala grupului de presa elvetian, Dragos Stanca si-a lansat propriile afaceri in domeniul online, iar Sergiu Toader a plecat din cadrul companiei, presa scriind ca s-a reintors in Noua Zeelanda, tara in care incepand din 2001 isi petrecea o buna perioada din timp.

Scandalurile de la Realitatea Media au ajuns la apogeu in ultimul an, dupa ce Vantu a cedat managementul companiei catre Sebastian Ghita.

Astfel, in octombrie anul trecut, Sebastian Ghita, presedintele Asesoft, un grup cu activitati in domeniul distributiei si retailului de produse IT, dar si in zona de productie software, a preluat conducerea Realitatea Media urmand sa investeasca in companie 75 de milioane de euro pana la finalul lui 2015.

Neintelegerile dintre cei doi parteneri au aparut la finalul lui februarie anul acesta, dupa ce emisiunea "Ora de foc", realizata de Oana Stancu si Adrian Ursu (in prezent la Antena 3) a fost scoasa din grila de programe. Motivul: Sebastian Ghita ar fi fost deranjat ca cei doi moderatori tineau legatura cu SOV.

Doua luni mai tarziu, in saptamana Patimilor, Sorin Ovidiu Vintu a fost retinut pentru santaj de procurorii parchetului instantei supreme, pentru ca i-ar fi pretins lui Ghita suma de 150.000 de euro. Omul de afaceri a fost eliberat cateva zile mai tarziu.

La sfarsitul lui aprilie, Elan Schwartzenberg, un om de afaceri cu investitii in special in domeniul imobiliar si cunoscut publicului larg ca fostul sot al vedetei de televiziune Mihaela Radulescu, anunta ca a cumparat Realitatea Media.

Acesta are o avere estimata la 45-50 de milioane de euro, potrivit editiei de anul trecut a Top 300 Capital.

Saptamana trecuta au fost depuse actele pentru intrarea in insolventa a Realitatea Media, decizia fiind luat de comun acord de Elan Schwartzenberg, patronul companiei, si Sebastian Ghita, managerul acesteia. Primul termen stabilit de instanta pentru analizarea solicitarii este 7 septembrie.

Schwartzenberg a afirmat ca s-a ajuns la aceasta decizie din cauza datoriilor si pierderilor foarte mari ale companiei, aceasta urmand sa fie reorganizata in urmatorii trei ani fara “presiunea creditorilor si fara conturile blocate”.

Realitatea Media a acumulat pierderi importante in ultimii ani, numai anul trecut avand o cifra de afaceri de 23,1 milioane de euro si pierderi de 20,4 milioane de euro. In 2010, compania avea aproape 800 de angajati fata de peste 1.000 in urma cu doi ani.

A contribuit Patrick Vrabie.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri