Digitalizarea si social media, crearea de campanii care preiau tot mai multe elemente din zona publicitatii si indepartarea tot mai mare de PR-ul clasic in care principala activitate era cea de relationare cu presa, vor fi principalele tendinte care vor marca anul acesta piata de relatii publice, spun managerii a cateva dintre cele mai mari agentii de relatii publice de pe piata locala.
In acest an piata de relatii publice s-ar putea mentine la nivelul de circa 20-25 de milioane de euro din 2011 sau ar putea creste cu circa 5-10%, potrivit managerilor din domeniu.

„Estimarile noastre arata ca piata de PR a avut anul trecut o revenire cu 10-20% fata de 2010. Probabil ca primele 15 agentii de PR din Romania, cele care fac 80% din piata, insumeaza cifre de afaceri de peste 20 de milioane de euro in 2011. Iar domeniul isi va continua ascensiunea si in acest an, cand ne asteptam la o crestere de aproximativ 10% fata de 2011”, afirma Hortensia Nastase, managing partner al GolinHarris Bucuresti, agentie parte a grupului de comunicare Lowe.

Si Imola Zoltan (foto 1), managing director al McCann PR, agentie de relatii publice cu afaceri de circa 2,6 milioane de euro anul trecut, crede ca in 2012 domeniul relatiilor publice se va mentine la nivelul de 20-25 de milioane de euro din anul anterior, sau, in cel mai bun caz, va creste cu cateva procente, de maximum 5%.

Principalele tendinte in domeniu

“Anul acesta este unul al diversificarii, ceea ce va insemna o crestere a veniturilor in zona de <<servicii hibride>>. Practic PR-ul clasic va exista din ce in ce mai mult ca o rotita dintr-un angrenaj care poate cuprinde cauze de responsabilitate sociala, sustenabilitate, produse media, activitati de guerrilla, “stunt-uri” sau comunicare din zonele de ATL(above the line- promovare prin televiziune, radio ori presa scrisa) si BTL (below the line- promovare prin evenimente)”, afirma Mircea Tomescu (foto 2), directorul general al Graffiti PR, agentie cu afaceri de circa 2,27 milioane de euro, mai mult cu 20% fata de 2010.

De altfel, si Gabriela Lungu, sefa The Practice, vorbeste despre distantarea de PR-ul clasic.

"Daca media relations ar avea in continuare o pondere atat de mare precum acum cinci ani, noi nu am mai rezista. Am avea trei oameni, poate. S-a schimbat enorm industria. Acum media relations inseamna in jur de 15% din ce face agentia (n.red.comparativ cu jumatate in anii 2006-2007). In rest e multa munca de consultanta. Criza ne-a impins pe toti sa ne reinvetam. Asa cum o stiam noi, meseria a murit. Cine mai face PR asa cum se facea acum cinci ani, nu cred ca mai poate sa se numeasca agentie, probabil ca este un freelancer”, spune managerul companiei cu un business in jurul a 1,3-1,4 milioane de euro anul trecut.

Faptul ca tot mai multe agentii isi diversifica serviciile se vede si in campaniile de comunicare, Imola Zoltan, directorul general al McCann PR, agentie cu o cifra de afaceri de aproximativ 2,6 milioane de euro in 2011, afirmand ca in prezent se pune accentul tot mai mult pe campanii integrate.

Focus pe social media

Pe langa campaniile integrate, alte doua tendinte sunt comunicarea directionata catre social media si faptul ca tot mai multe branduri reincep sa investeasca in campanii sociale.

Social media devine un element foarte important in comunicare si mai ales in zona relatiilor publice, avand in vedere ca tot mai multi oameni, in special tineri, isi petrec timpul pe retele de socializare. Si pentru ca tot mai multe branduri si-au facut aparitia in acest mediu, de cele mai multe ori comunicarea dintre branduri si utilizatorii de Facebook, Twitter ori Google Plus este gestionata de oamenii de relatii publice. Exista insa si situatii in care de acest tip de comunicare se ocupa agentiile de online.

In online, la fel ca si in mediul clasic, un element foarte important in PR este crearea unei legaturi intre branduri si cei care folosesc site-urile de socializare.

“Nu va mai fi important numarul de like-uri obtinute, ci mai degraba modalitatea in care vei reusi sa-i pastrezi pe consumatori conectati cu brandul si sa-i transformi in purtatori ai mesajului tau”, afirma Hortensia Nastase (foto 3).

Ea adauga ca in contextul in care online-ul devine esential in strategia de comunicare si rolul rolul specialistului in relatii publice va creste.

“Lumea comunicarii s-a schimbat, informatiile circula cu viteza, un simplu comentariu negativ poate genera alte mii de comentarii asemenea, ceea ce in cateva secunde iti poate afecta dramatic businessul. Aici intervine rolul specialistului in PR si doar al lui”, mai spune managerul GolinHarris.

Managerii vor consultanta in comunicare

Pe langa crearea unei legaturi/comunitati intre branduri si utilizatorii de social media, Ioana Manoiu (foto 4), managing partner GMP PR, agentie cu afaceri de circa 1,5 milioane de euro anul trecut, spune ca alte tendinte care vor fi vizibile in 2012 este cea legata de faptul ca toti mai multi executivi isi doresc sa fie pregatiti de oameni de comunicare si faptul ca marketerii ofera o atentie mai mare PR-ului.

“Managerii de astazi se confrunta cu probleme mult mai complexe de comunicare decat o faceau odata si incep sa simta nevoia unor consultanti seniori in aceasta zona. Vorbim despre servicii de tip CEO branding, consultanta in relatia cu stakeholderii, integrare in comunitatea de business, traininguri de storytelling in comunicarea interna, suport in prezentarile strategice. O alta tendinta este cresterea importantei PR-ului in marketing. Mutarea bugetelor dinspre advertising catre PR, transformarea PR-ului dintr-un instrument de suport, menit sa obtina acoperire pe actiunile de marketing, intr-un instrument strategic, menit sa creeze continut relevant. Omul de PR nu va mai fi un simplu transmitator al unor povesti frumoase create de o agentie de publicitate, ci el le va crea si le va distribui", spune Manoiu.

Tendintele care au marcat piata de PR in 2011

Hortensia Nastase, managing partner GolinHarris Bucuresti:

"Anul trecut piata locala de PR a cunoscut o efervescenta deosebita, pe masura ce earned media (n.red. promovare castigata/gratuita, se opune promovarii platite care se face prin publicitate) a devenit modul de comunicare tot mai utilizat de orice brand. PR-ul a continuat sa se transforme si sa-si joace rolul de disciplina-lead (n.red. care da tonul, etalon). Digitalizarea a fost trendul principal in 2011, iar PR-ul a imbratisat rapid noua tendinta. Indiferent de industrie, componenta digitala relevanta a devenit obligatorie in campaniile de comunicare. Sinceritatea si autenticitatea au fost cuvintele cheie in dialogul cu consumatorii".

Ioana Manoiu, managing partner GMP PR

"2011 a fost anul in care social media a fost asimilata in mod oficial de catre industria de PR. Cred ca nu a existat niciun proiect oricat de mic, fara cel putin o componenta de social media. Nu stiu cat de mult clientii si-au dorit neaparat asta, dar s-au adaptat. Este un domeniu nou, cu o doza de imprevizbil si experiment mai mare decat alte zone ale comunicarii si a existat in primii ani reticenta. Daca in urma cu un an, aveam clienti care doar monitorizau social media si atat, astazi toti clientii GMP PR au avut cel putin un proiect pe zona de digital in ultimele sase luni".

Dupa un 2009 si un 2010 cu mult crisis management, in 2011 companiile au avut ca motto <<paza buna trece primejdia rea>> si au luat in serios pregatirile pentru preintampinarea ei. S-a redus numarul crizelor, dar a crescut numarul trainingurilor si a programelor de issue tracking & monitorizare".

Gabriela Lungu (foto 5), managing partner The Practice

„Piata de PR a fost in mod vizibil mai dinamica fata de 2010, cu mult mai multi clienti dornici sa apeleze la servicii de PR si, deci mai multe, iar, uneori, chiar si cu bugete de PR mai mari. Totusi bugetele raman mici. Nevoia pentru PR exista, deschiderea pentru serviciile unei agentii specializate exista si ea. Problema este ca, in general, clientii investesc cu mare zgarcenie in aceasta zona, ca nu sunt invatati sa dea bugete mari catre PR. Aceiasi oameni de marketing sau comunicare de la client care cheltuiesc fara sa clipeasca peste o suta de mii de euro pentru productia unui spot TV sau zeci de mii de euro fee pentru o agentie de publicitate, isi deschid cu greu „punga” pentru a da PR-ului cateva mii in plus pentru o campanie sau un fee lunar”.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri