Un spot TV poate fi facut cu o echipa de cateva persoane sau de cateva sute de persoane. Actorii sau vedetele care apar in spot sau in print, machiajul, felul in care aterizeaza bautura in pahar si locatia aleasa pentru filmare spun multe despre bugetul cu care a fost facuta o reclama
Unul dintre cele mai transparente lucruri din publicitate este bugetul reclamelor. Un diagnostic de buget se poate da dintr-o privire, spune Monica Garbur, Audio/Video/ Photo Production Manager la Graffiti BBDO: Identifici suportul de filmare, daca e pelicula e mai scumpa, daca e video, e ieftina. Pelicula e mai scumpa decat orice suport video si, calitativ, simti diferenta pe imagine. Scenografia, locatia, decorul, muzica, actorii, vedetele, figurantii sunt indicii foarte bune pentru ghicirea bugetului.

La partea artistica, succesiunea cadrelor iti arata daca s-a folosit un regizor scump, experimentat, sau unul ieftin, debutant ori vreun angajat al agentiei cu unele veleitati de re-gizor, explica Octav Gheorghe, de la Gavrila& Asociatii.

La productia foto, bugetul se apreciaza cam dupa aceleasi componente ca si productia video, numai ca rolul regizorului este luat de fotograf. Si aici vedetele costa mult, conteaza locatia si e mult mai ieftin sa cumperi o imagine de-a gata. La print insa, detaliile fac uneori mai mult pentru ca, daca la video miscarea mai estompeaza din neregularitati, aici se vad.

Scapi mai ieftin cu cover-uri

Costurile pentru muzica unei reclame difera in functie de multi factori. Muzica poate fi produsa special pentru un spot si, in acest caz, daca este compusa de artisti locali, ajunge pana la 2.000 de euro. Daca e vorba de un hit international, in reclama se poate folosi origina-lul sau un cover. La noi se folosesc destul de des cover-urile pentru ca sunt mai ieftine. Adica se cumpara drepturile pentru negativ si pentru versuri, apoi se canta la noi, cu artisti autohtoni. Diferenta este aproape insesizabila, doar ca uneori cantecul ti se pare ciudat si nu stii de ce. Pentru un cover se platesc intre 3.000 si 8.000 de euro, incluzand si onorariul artistilor. Dar, daca este vorba despre un megahit, suma poate fi mai mare. Trupele din Romania iau intre 1.000 si 2.000 de euro, in functie de ratingul lor. Exista si studiouri in strainatate care se ocupa numai de cover-uri, dar acolo preturile sunt ceva mai mari.

Vedetele sparg bugetele

In Romania, actorii cer intre 500 si 1.000 de euro net pe zi de filmare. Fiecare actor are un rating la un moment dat si, in functie de acesta, i se face oferta. Pentru vedete onorariile pot ajunge si la 30.000-40.000 de euro. E vorba despre cele din Romania. Pentru ca in cazul celor internationale poate sa bata milionul de euro.

In unele reclame se folosesc secvente din arhivele de film. Costurile pentru acestea pot fi mai mari deoarece, pe langa drepturile de autor care se cumpara de la studioul cinematografic sau de la un organism de gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe, trebuie cerut si acordul persoanelor care apar in film sau al mostenitorilor acestora pentru a se putea folosi in reclama imaginile respective.

Drepturile de autor nu acopera si aceste aspecte si este normal ca unei ve-dete de cinema sa nu-i convina sa-si asocieze chipul cu cartofii prajiti sau cu vreun produs de curatat chiuveta. Iar daca totusi accepta, o face pe bani. Si aici costurile difera in functie de durata contractului, de cat timp permite actorul sau vedeta sa i se difuzeze imaginea.

Secvente de-a gata

Tot pentru a mai salva din buget se apeleaza si la footage-uri, adica la secvente gata filmate, cumparate din bancile de imagini internationale. De exemplu, ai nevoie de un demo pentru un produs si atunci cand gasesti in bancile de imagini un filmulet unde apare un produs care seamana foarte bine cu acela pe care il vinzi, iar filmul se potriveste cu ideea ta, cumperi filmul respectiv. Costurile sunt cuprinse intre 25 si 500 de euro pe secunda, pentru drepturi neexclusive.

Din pacate, in cazul printurilor se recurge foarte des la bancile de imagini, iar costurile sunt diferite in functie de felul drepturilor achizitionate: exclusive sau neexclusive, dar cu riscul de a regasi imaginea si in reclamele altor branduri. Costurile sunt intre 100 si 400 de euro, in functie de dimensiunile fotografiei, pentru drepturi neexclusive, si intre 600 si 5.000 de euro pentru drepturi exclusive, in functie de dimensiune si de utilizare. La noi exista reprezentanti ai bancilor de imagini internationale sau banci de imagini romanesti, dar care nu detin un numar foarte mare si variat de imagini.

Uneori este mult mai ieftin si mai rapid sa cumperi o imagine decat sa platesti pentru ore intregi de sedinte foto, castinguri, machiaj, locatii si aranjamente speciale etc., dar lucrul acesta se vede in calitatea reclamei. Cel mai des se apeleaza la banci de imagini din lipsa de timp pentru productie.

Cosmeticianul de mancare

Cosmetica de produs este de mult timp apanajul stilistilor, care adauga si ei costuri la bugetul reclamei. Felul in care se toarna berea in pahar, cum arata gulerul de spuma sau condensul de pe pahar, care te poate face sa mori de sete, sunt treburi de maestru international, care si-a dedicat viata acestei meserii.

La reclamele cu pretentii sau mai complicate (de exemplu, o combinatie de mancaruri), se folosesc stilisti de afara, care percep in jur de 4.000 de euro pe zi de filmare. De obicei, stilistii internationali de mancare, de bere sau alt produs sunt arondati unor branduri globale si acestia vin indiferent unde se face reclama. In Romania, piata acestor stilisti se afla abia la inceput. Un asemenea stilist autohton percepe un onorariu de 600-700 de euro. Insa si acestia devin din ce in ce mai experimentati, asa incat ne putem astepta curand la o crestere a costurilor din acest punct de vedere.

Penurie de regizori

In conditiile in care gasesc aici aproape tot ce le trebuie, echipamente si mana de lucru ieftina, strainii vin tot mai des sa faca reclamele in Romania.

Vesticii pot face astfel economii de 30-40% din buget. Insa regizorii autohtoni de reclame sunt inca o raritate pe piata romaneasca, asa ca aproape toata lumea lucreaza cu straini. Exista deosebiri mari intre regia de film si regia de spoturi publicitare, iar noi nu avem nici acum oameni experimentati in reclame. Stim ca un spot este lucrat de un regizor bun atunci cand toate lucrurile, toate detaliile se imbina perfect, cand totul curge si fiecare detaliu este bine gandit. Din pacate, cel mai des trebuie sa apelam la regizori straini, pentru ca la noi piata regizorilor de publicitate este inca in crestere, spune Monica Garbur.

Taxe mari la primarii

Costurile locatiei in care se filmeaza incep sa atarne din ce in ce mai greu la bugetul reclamei. Mai nou, pentru locatiile administrate de primarii se taxeaza la metru patrat, si tarifele sunt printre cele mai mari din lume.

Costurile difera in functie de locatia unde s-a filmat. Chiar daca filmezi in padure, se gaseste vreun administrator de ocol silvic care sa-ti ceara bani. In general, se inchiriaza locatii de la firmele imobiliare, dar se filmeaza si in cladiri publice sau chiar vile private. In ultima vreme, problema cea mare o reprezinta filmarea in spatiile publice, intrucat primariile au inceput sa perceapa niste taxe imense, mai mari decat oriunde in Europa. De exemplu, s-au cerut 20.000 euro pentru inchirierea, timp de o zi, a unui spatiu de 10.000 mp. Pana acum se platea foarte putin, iar preturile nu se calculau la metru patrat.

Low budget-urile pot vinde foarte bine

In Romania se fac low budget-uri, intre cateva sute si 15.000 de euro pentru ziua de filmare. Cu un astfel de buget nu te poti astepta ca spotul sa arate foarte bine. Dar asta nu inseamna ca reclama nu este eficienta. O idee buna poate salva bani din bugetul reclamei si poate vinde foarte bine, spune Octav Gheorghe. Inca din 1995, exista un festival de publicitate desfasurat in Insulele Mauritius ce isi propune sa incurajeze creativitatea si sa recunoasca valoarea productiilor realizate cu bugete mici, dar care au la baza o idee reusita, ce merita remarcata.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri