Atacat dur, in ultima vreme, de diversi experti si grupuri de analiza internationale, fenomenul de ätabloidizareô a televiziunilor continua in forta anul acesta, dupa cum releva grilele de primavara ale principalelor canale nationale.
Cele mai infioratoare cazuri de crima, talharie si alte faradelegi trec de la un post la altul si din formatul stirilor de dupa-amiaza in cel al docudramei de noapte. Vedetele dambovitene vor fi surprinse in cele mai nedorite ipostaze. Dragostea lautareasca devine publica, in serial. Un thriller paranormal romanesc? Nicio grija.

Cam asa se prezinta, in linii mari, grosul schimbarilor propuse de televiziunile romanesti pentru grila de primavara 2006. Intr-o perioada in care diversi reprezentanti ai societatii civile din tara si organizatii de specialitate internationale intensifica dezbaterea despre fenomenul ätabloidizariiô audiovizualului romanesc si european, posturile nationale prefera sa faca mai mult ceea ce doreste publicul larg si mai putin ceea ce ar trebui sa-si doreasca acesta, conform opiniilor exprimate de experti.

Distractie si educatie la posturile publice

In primavara acestui an, postul public de televiziune TVR 1 nu renunta la niciunul dintre succesele sale de pana acum si continua seria a ceea ce acest canal numeste emisiuni-motor: äSurprize, surprizeô, äIarta-ma!ô si äStele de cinci steleô, precum si alte emisiuni de divertisment ca äDanutz SRLô sau äParteneri de weekendô. La fel, raman si celelalte programe consacrate in domeniul cultural, al anchetelor sau al talkshow-urilor: äReflectorô, äPrim planô sau äAgenda politicaô.

Cu precizarea ca nu este vorba despre o grila noua, ci doar despre emisiuni noi si ca äplanurile mai importante sunt pentru septembrieô, prospetimea primavaratica anuntata de TVR 1 tine in mare parte de divertisment. Pe langa emisiunile pentru copii äVreau sa fiu cu... Itsy si Bitsyô si äNumai cu acordul minorilorô, sfarsitul saptamanilor de primavara va aduce äMeseria - vedetaô, program gazduit de Dana Razboiu. Iar miercurea noaptea, äPovesti intunecateô se doreste a fi o docudrama care sa prezinte cele mai sangeroase cazuri de crima si talharie. La acestea se adauga o serie de emisiuni menite sa valorifice istoria de 50 de ani a postului public de televiziune, care intaresc latura culturala a transmisiilor, alaturi de emisiuni ce revin pe micul ecran, precum äDoar o vorba s-ati mai spunô, a lui George Pruteanu.
Si la TVR 2 noile programe pun un mare accent pe divertisment, desi exista si emisiuni informative si culturale notabile. äUlita spre Europaô, äLumea in care traimô (redenumita äLumea de aziô), äDincolo de hartaô trec de la TVR 1 la TVR 2, alaturi de alte emisiuni specifice unui post public, precum äTransferô, emisiune de arta vizuala, sau documentarele preluate de la BBC.

Dar si aici divertismentul castiga in greutate, prin noi titluri ca äBazarô (calatorie si cumparaturi), emisiunea umoristica äPlaneta Moldovaô sau cea de auto-show äRoata la roataô.

Paranormal, concursuri si carcoteli

Posturile comerciale dovedesc o si mai mare inclinare spre intarirea laturii de divertisment, asupra caruia insista chiar in prezentarea grilelor de primavara. Antena 1 propune primul thriller paranormal romanesc, äMartorulô, inspirat din cazuri nerezolvate din arhivele politiei, si emisiunea äDa-i papucii!ô, in care femei cu probleme grave de cuplu sunt indrumate sa äpriveasca din nou cu incredere in viitorô. Dupa lansarea, in februarie, a emisiunii äRezervat VIPô, postul a reluat in ultimele saptamani, dupa pauza de iarna, toate emisiunile sale de succes: äDuminica in familieô, äDin dragosteô, äRevansa starurilorô si äZiua Judecatiiô in februarie, iar in martie äDivertisô, äGogomaniiô si äAnimat Planetô.

Prima TV contraataca prin obisnuitele äCronica Carcotasilorô, äTradati in dragosteô, äDA sau NUô ori äSchimb de mameô. Acestora li se alatura äCiao TVô, care promite vedete surprinse de camerele de luat vederi in ipostaze nedorite; äDetectiv Xô - din nou cazuri äintunecateô; äVersusô - high life cu Andreea Raicu; äDragostea de la Clejaniô - viata profesionala si de familie a lautarilor Viorica si Ionita Manole; plus reality-show-urile äStraini de fotbalô si äSOS, salveaza-mi casa!ô.

PRO TV a readus deja pe ecran, dupa pauza de iarna, majoritatea vedetelor, incepand cu Teo si terminand cu Vacanta Mare, aceasta din urma inclusa ocazional si in show-uri speciale. In absenta altor detalii privind aparitiile in premiera, cea mai notabila noutate este äDansez pentru tineô, emisiunea-concurs care se doreste äshow-ul de televiziune al anuluiô si care ii are ca prezentatori pe Stefan Banica Jr. si Olivia Steer.

Emisiuni de nisa si fonduri de programe?

Toate acestea intaresc asa-numita tendinta de tabloidizare a televiziunii romanesti, manifestata de multi ani incoace si aspru criticata in diverse rapoarte de specialitate, potrivit carora aceasta inclinatie äexagerataô spre divertisment a audiovizualului ar fi unul dintre principalele impedimente pentru dezvoltarea mass-mediei din Romania.
Un astfel de raport este cel publicat spre sfarsitul anului trecut, sub titlul äTeleviziunea in Europa: reglementari, politici si independentaô - realizat in cazul Romaniei de Open Society Institute (OSI), cu sprijinul Centrului pentru Jurnalism Independent.

Respectivul raport, prezentat deja de SFin, sustine ca ätabloidizareaô televiziunilor ar avea rezultate nedorite in randul publicului mai ales din perspectiva responsabilitatii sociale a presei, in conditiile in care televiziunea este de departe principala sursa de informare a romanilor. Raportul OSI propune chiar si solutii cum ar fi sustinerea politicilor educationale si culturale in audiovizual, inclusiv printr-un posibil fond de programe de calitate, sub administrarea unui organism independent.
Manuela Preoteasa, cea care a redactat raportul respectiv, considera ca una dintre rezolvarile pe care televiziunile ar trebui sa le aiba in vedere este ca äemisiunile sa vanda diferit punctul de audienta, in functie de profilul telespectatorului: astfel, emisiunile de calitate ar avea avantajul nisei asupra ratingurilor zdrobitoare ale celor de divertisment facil. Dar cum aceasta diferentiere nu se face in piata, este evident ca televiziunile sunt interesate doar de cantitateô.

Audienta - principala miza

Canalele TV au insa o alta perspectiva. Potrivit Irinei Radu, director TVR 1, canalul public tine cont de doua mize in ceea ce priveste proiectele sale actuale - de audienta si cea educativa. Plus ca informatia si educatia pot veni si pe cai mai facile: äPunem accent pe proiecte in formate foarte scurte, intre 3 si 5 minute, prin care mesajul, fie ca este educativ la modul general sau educativ targetat pe integrarea europeana, va ajunge la public intr-un mod mai informal si, sper eu, placut si simpaticô, explica Irina Radu.
Omologul acesteia de la TVR 2, Razvan Nicolescu, tine cont si de alte criterii atunci cand ataseaza divertismentul la informatie si educatia la distractie: äEste o deschidere catre piata producatorilor independenti, insotita si de un nou concept de promovare, strategia noastra de repozitionare urmand sa aduca in casele telespectatorilor un nou TVR 2 pana la finalul acestui an, cand statia va acoperi peste 90% din populatieô.

Reprezentantii canalului comercial Antena 1 sunt mult mai transanti: äIn ultimii ani, strategia de programe a Antenei 1 a favorizat, in mod evident, programele de divertisment, domeniu in care suntem perceputi ca lideri de piata. De altfel, rezultatele de audienta confirma pe deplin acest lucru. Ne propunem sa continuam aceasta linie si sa aducem pe piata, in premiera, formate de emisiuni care sa se bucure de aceeasi apreciere din partea telespectatorilor nostriô.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â. ├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri