Contextul financiar european dominat de austeritate a facut ca unul dintre cele mai populare evenimente muzicale din lume, concursul Eurovision - care a propulsat nume mari precum ABBA si Celine Dion - sa treaca printr-o perioada de "dieta financiara", scrie The Wall Street Journal, citat de Mediafax.

Anual, in fiecare primavara, peste 100 de milioane de spectatori urmaresc in direct concursul international Eurovision - competitia muzicala unde fiecare natiune isi poate trimite cate un reprezentant. Este drept ca cei mai multi sunt din Europa, insa sunt si tari de pe alte continente devenite obisnuite ale competitiei, printre care Israel si Cipru.

Pana nu demult, evenimentul era caracterizat de un singur cuvant - "extravaganta" -, Eurovisionul fiind faimos pentru parada de cantareti trecuti de prima tinerete si acte artistice neobisnuite, precum cel al batranicilor care au reprezentat Rusia anul trecut.

Suedia, tara organizatoare din acest an, are un buget la jumatate fata de 2012

Suedia, tara care va gazdui evenimentul de anul acesta - aflat la cea de-a 58-a editie -, a carei finala va avea loc pe 16 mai, are un buget de 20 de milioane de dolari, jumatate fata de cel alocat Eurovision de anul trecut, si sa faca economie la lumini, la cazare, dar si la cheltuielile pentru mediatizarea flamboaianta a evenimentului. Scopurile organizatorilor Eurovision 2013 sunt sa faca evenimentul sa supravietuiasca in conditii economice dure, sa reaprinda interesul natiunilor ingenuncheate de reducerile financiare si sa canalizeze atentia mai mult asupra muzicii.

Potrivit estimarilor, Eurovision atrage anual aproximativ 125 de milioane de telespectatori, devansand cu mult alte concursuri muzicale mondiale. In acest context, costurile de scena au crescut semnificativ an de an, iar tarile se iau la intrecere in organizarea cat mai elaborata din punct de vedere al tehnologiei si al stralucirii.

"A devenit mai mult o lupta care se duce cu armele tehnologiei - cine are cel mai amplu ecran LED, cele mai multe camere video", spune Christer Björkman, producatorul suedez al concursului Euroviosion de anul acesta, pentru televiziunea nationala SVT. Acesta si-a bazat afirmatiile si pe experientele concursurilor anterioare de la Düsseldorf (2011) si Moscova (2009), unde organizatorii spectacolului au insistat ca filmarile sa se faca in cadre ample si din toate unghiurile, pentru a fi oferita o imagine completa a grandorii scenei.

Unele tari se retrag din concurs pentru ca nu mai au bani sa participe

In acest context, cateva tari care, in trecut, erau preferatele Eurovisionului "stau pe banca" anul acesta, mai spun jurnalistii de la Wall Street Journal. Mai mult, Bosnia-Hertegovina, Polonia, Portugalia si Slovacia au renuntat sa mai participe la competitie, toate dand vina pe masurile de austeritate, care au facut costurile delegatiilor sa fie de nesustinut, iar, in cazul castigarii concursului, cheltuielile cu viitoarea editie, de neimaginat.

Anul trecut, de exemplu, Azerbaidjanul - o tara mica, dar bogata in petrol si gaze naturale, aflata la granita dintre Rusia si Iran - a cheltuit o suma estimata la 45 de milioane de dolari pentru a gadui a 57-a editie a concursului, careia i s-a adaugat 100 de milioane de dolari pentru a construi rapid o sala de spectacole, comparata cu un "palat de cristal", si o arena. Concursul din 2012 a fost castigat de Lorine Zineb Nora Talhaoui, cunoscuta ca "Loreen", o artista originara din Stockholm, care a castigat publicul cu piesa "Euphoria".

Producatorii show-ului de anul acesta si-au propus sa injumatateasca insa cheltuielile de organizare, la 20 de milioane de dolari, acesta urmand sa fie astfel cel mai scazut buget alocat concursului de la editia din 2007, de la Helsinki. De la bugetul local al orasului Malmö - cu o populatie de 300.000 de locuitori -, unde va fi gazduit Eurovision 2013, va fi alocata suma de 4 milioane de dolari pentru activitati conexe.

European Broadcasting Union (EBU) - asociatie cu sediul central la Geneva, cunoscuta in special pentru organizarea competitiei Eurovision - a anuntat ca va cere fiecarei tari sa mentina un buget echilibrat.

"Este important", spune Jon Ola Sand, director executiv al EBU, responsabil cu organizarea concursului Eurovision, "ca tarile care transmit concursul sa nu faca eforturi financiare supraomenesti in acest sens".

Romania va fi reprezentata la editia din acest an a concursului Eurovision de Cezar Ouatu (Cezar), cu piesa "It's my life". La selectia nationala care a avut loc pe 9 martie, acesta a obtinut un total de 20 de puncte, de la juriu si de la public, in urma unei lupte foarte stranse cu trupa Electric Fence si cu Luminita Anghel.

Cezar va intra in a doua semifinala a concursului Eurovision, care se va desfasura pe 16 mai. Finala internationala a concursului Eurovision va avea loc pe 18 mai si va putea fi urmarita, de asemenea, la TVR.

Eurovision este cea mai importanta competitie muzicala internationala, organizata de European Broadcasting Union (EBU) - cea mai mare asociatie a televiziunilor publice din Europa -, care se desfasoara in fiecare an, incepand din 1956. EBU reuneste in prezent 74 de televiziuni din 56 de tari din Europa, Africa de Nord si Orientul Mijlociu. Din EBU face parte si Televiziunea Romana.

Eurovision este transmis in Europa, Australia, Canada, Egipt, Asia si Statele Unite. Anul trecut, finala a avut o audienta record de aproximativ 70 de milioane de telespectatori, iar numarul celor care au urmarit atat finala, cat si semifinalele a fost de aproximativ 114,5 milioane, potrivit EBU.

Sursa foto: The Wall Street Journal

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri