Dintr-un post tv de local, Al - Jazeera a cunoscut o evolutie ascendenta fulminanta, ajungand sa se pozitioneze pe locul 5 in Topul celor mai influente marci din lume, conform unui sondaj international realizat de brandchannel.com, si dat publicitatii in 2005
Inaintea sa, in acelasi top, s-au clasat iconii Apple, Google, IKEA si Starbucks. Al-Jazeera are, asadar, al cincilea impact asupra vietilor celor aproape 2.000 de participanti la sondajul brandchannel.com - Interbrands.

In ultimii ani, canalul arab de televiziune, care emite prin satelit din Qatar, a fost o aparitie constanta in programele de stiri din intreaga lume, datorita acoperirii pe care a realizat-o campaniei militare aliate din Irak, a urmarilor acesteia dar si a faptului ca a fost destinatarul favorit al mesajelor video transmise de teroristi celebri, lideri ai retelei al-Qaeda focalizandu-si si transmitandu-si prin Al - Jazeera atacurile verbale la adresa Statelor Unite si nu numai.

Canalul qatarez a oferit o alternativa viabila de stiri, transmise 24 de ore din 24, pentru mult mai celebrele BBC sau CNN. Astfel, Al - Jazeera a ajuns sa aiba o audienta de peste 45 de milioane de oameni, in mare majoritate musulmani, si 30 de birouri teritoriale in intreaga lume. Relevanta postului a crescut astfel:

Icon mondial, acum si in limba engleza

Desi a suportat numeroase dificultati si interdictii, fie pentru ca numerosi reporteri au fost expulzati sau retinuti, fie pentru ca a fost boicotata nemaiprimind reclame, Al - Jazeera este perceputa ca fiind o entitate relativ independenta in regiune si a castigat rapid credibilitate dincolo de granitele sale. Compania pretinde ca acopera astazi toate punctele de vedere cu obiectivitate, integritate si echilibru.

Din 2005, Al - Jazeera are deja un post in limba engleza, pe english.aljazeera.net. Pe masura ce conflictul din Irak treneaza si nu pare a avea un final, se prefigureaza un singur castigator. Nu este o forta militara, nu este o putere administrativa si nu este vorba despre un om. Este doar canalul Al - Jazeera, in traducere - Peninsula.

Phoenix mass-media

Nascuta din cenusa defunctului canal BBC - TV Arabic, cu un grant de 150 de milioane de dolari acordat pe 5 ani din partea emirului din Qatar, Al Jazeera si-a inceput transmisia in 1996, arata o analiza publicata de The Guardian in 2005.

Din baza de la Doha, statul Qatar, canalul transmite pentru natiunea araba si pentru Europa, prin satelit. Pe masura ce a castigat popularitate si-a lungit timpul de emisie. In 1999, Al Jazeera a facut istorie devenind primul post arab de televiziune care transmitea 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Si nu a dat inapoi de atunci.
Curand Al Jazeera a trecut la emisie mondiala, ajungand sa acopere evenimente din SUA, Asia, America Latina si Australia. In 2001 avea deja peste 50 de corespondenti in mai mult de 30 de tari si tot atunci a semnat un contract de parteneriat prin care asigura CNN acoperire regionala.

Exclusiv

Dupa evenimentele din 11 septembrie, ochii intregii lumi s-au intors spre Al Jazeera, atunci cand a reusit sa obtina un material video pe care nimeni altcineva nu l-a mai putut scoate. Cu Osama bin Laden!

A continuat sa transmita din Afganistan chiar si dupa inchiderea granitelor si in timpul razboiului declansat pentru inlaturarea regimului taliban.

Transmisiile canalului au fost deseori catalogate de Vest ca fiind inflamatorii sau senzationale, dar audienta in lumea araba a crescut cu milioane.Pana in mometul inceperii conflictului din Irak, in martie 2003, Al Jazeera ajunsese deja probabil cel mai indentificabil brand arab din lume.

In saptamana de dupa lansarea versiunii in limba engleza, numele Al Jazeera a fost cel mai cautat cuvant prin motoarele de cautare Google si Lycos.

Audienta uriasa, influenta pe masura

Astazi, audienta Al Jazeera este estimata la peste 45 de milioane de oameni. Si acest numar creste zilnic, dar dintr-un motiv diferit fata de cel initial.

Daca la inceput audienta loiala Al Jazeera era atrasa de libertatea de exprimare si de indepedenta afisata, un fapt rar in lumea araba, acum este vorba despre integritatea profesionala de care au dat dovada, captand telespectatorii arabi cu abilitatea de a reda aspecte din viata reala, ignorate sau injosite de alte posturi, cum ar fi CNN.

A reusit sa inregistreze si un numar mare de abonamente pana si in SUA, raportand semnarea a peste 165.000 de astfel de contracte cu americanii.

Adversari pe piata

In timp ce pentru Al Jazeera alte posturi arabe nu reprezinta concurenta, principalii adversari pe piata media au ajuns gigantii BBC si CNN.

Totusi, notabila este aparitia unui adversar pe piata media, in martie 2003. Contracandidatul pe piata araba - Al Arabia, cu baza in Dubai, Emiratele Arabe Unite, are o strategie de lansare puternica: suma investita pentru deschidere a fost de peste 300 milioane de dolari si a practicat racolarea unor reporteri importanti din chiar staff-ul Al Jazeera. Impactul pe care-l va avea asupra deja mamutului Al Jazeera ramane de vazut.

Principala dificultate - banii

Pentru moment, problema principala a Al Jazeera sunt fondurile. Cum gantul oferit de emirul Qatar-ului si-a incheiat perioada de gratie, trustul este nevoit sa descopere alte moduri de finantare, sa adopte noi politici de atragere a clientilor.

Libertate intr-o lume a restrictiilor

Miracolul Al Jazeera poate fi inteles doar cunoscand foarte bine conditiile de cenzura a presei in care aceasta s-a nascut. Acum un deceniu, inainte de Al Jazeera, serviciile de presa arabe erau sub o cenzura drastica si dramatica din partea autoritatilor statelor in care isi aveau bazele.

Aceasta pe langa puternica influenta religioasa. Subiecte de genul disensiunilor politice or diferite aspecte ale Islamului erau considerate tabu-uri - off limits. Al Jazeera a avut inteligenta de a identifica nevoile audientei si de a se acorda la ele. Si a ramas fidela nevoilor si cerintelor lumii arabe.

Se poate spune acum ca Al Jazeera si-a facut o reputatie demna de invidiat, care inspira in egala masura dragoste si ura.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri